AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.922

Bilskrot med "självplock" i Sthlms regionen?

Sida 2 av 2
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Det kostar säkert mer att tömma en tank än vad de får ut av det.
Betänk en bensindriven truck som måste lyfta bilen (kapital som ständigt förlorar i värde, måste lagas, försäkras etc), sen tillkommer arbete i form av en man som öppnar tanken, han ska ha lön, försäkringar, semester sjukdagar etc etc.
De får nog så mycket pengar från den lilla skvätten det är i tanken som det kostar att tömma den.
Jag är också skeptisk till att de använder bensinen på något sätt. Den är nog många gånger inte känlig som drivmedel.

Precis som hårfrisören eller pizzabagaren så måste de ta betalat för vissa saker utan kvitto dvs svart, helt enkelt för att kunna överleva och driva sin verksamhet.
Om dessa näringsidkare skulle betala ALLT vitt så skulle varannan frisör, pizzabagare och skrothandlare få lägga ner sin verksamhet pga olönsamhet.

Det är sverige i ett nötskal, det är sällan lönsamt att starta eget.
Om man skulle dra igång en verksamhet som köper in bilar och plockar av delar och säljer, vad gör man med liket som blir över?
ringer en plåt och stålskrot?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Bilen måste ju avreggas först, vet inte vad som krävs för att få behörighet för det men gissar att det krävs mer än en mindre garageverksamhet för att få det. Lämnar man en rensad kaross till en vanlig mindre bilskrot tar dom säkert emot den utan att ta betalt.
Is
468
Ismo
735iA -87
Gillar skot som tar det svart, när jag köpte en startmotor till min första volvo så kostade det 600kr på skroten och sprillans ny för 550kr på biltema... jaha, LMM på skroten = 900kr, biltema 799kr..
Svart skrot? fick en hel bil för 500kr, plocka det jag ville HEMMA, sen hämta dom bilen GRATIS.
Skroten tar ockerpriser.

Bättre att köpa en reservdelsbil och plocka delar och skrota resten.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Krävs inte särskilt mycket för att avregga en bil. Har gjort det några gånger och då har jag tagit reg.bevis del 2 och kryssat för avreg och bifogat en lapp där jag skrivit något i stil med "såld i delar, finns inget kvar" och så skickar jag in det tillsammans med båda skyltarna och efter några dagar är den avregistrerad!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.