|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Väl talat FRIFART! Men tyvärr lever vi i ett rättsamhälle där man kan dömas för dråp, om man slår ihjäl mördaren i självförsvar! |
|
Tack. M635 forever !! Seven, dags att införa lite angiverisystem, dvs angiveri som kan leda till att brottsling fälls för skadegörelse ska belönas med an viss % av skadegörelsens kostnad. Dvs om du eller jag ser någonting kan vi dokumentera det, ta kort, filma, eller på något sett hjälpa till så den skyldiga kan gripas och på så sätt tjäna en slant samtidigt som både rättsväsendet och försäkringsbolagen kan få större förtroelse och funktion. M635 forever, det går alltid att hävda tillfällig sinnesförvirring dvs att man blev så rädd att man inte visste vad man gjorde och man trodde gärningsmannen skulle dra pistol/kniv när man upptäcke honom. Detta fungerar ofta, speciellt om man själv är helt ren i rullarna så att säga. |
|
| Jag skulle inte vilja tjäna pengar på att någon idiot förstör en bil. Dessutom skulle jag förmodligen inte sätta en kula i pannan på någon idiot bara för att han repar mitt "barn". | |
|
Hehe Perran vet inte om du är med på noterna men det som menas är om man kan ge så pass värdefull information eller bildbevis eller annat bevis som kan leda till att förövaren grips så ska den personen belönas. Oavsett om du inte är intresserad av att tjäna pengar så finns det andra som är det och kan ge mycket värdefull information. Det är förövrig svårt att hitta på vad man sett då det visar sig i slutänden om den skyldiga är skyldig eller inte så att säga. Varför? Ja vad tror du, det är allt för många som bara ser på och inget gör både vad det gäller misshandel och andra brott i samhället så därför kommer anmälningar som kan leda till att förövaren grips att öka. Vi kan redan se denna metod tillämpas i vissa skolor vad det gäller klotter tex, många unga småligister kan stoppas i tid och får stå och skrubba bort sitt eget klotter. Vägrar de så kan de enkelt kastas ur skolan och de gör förmodligen inte om det, på den skolan iallafall. tyvärr innbär det lite av förräderi att ange någon man kanske råkar känna osv, men i dessa dagar när inget annat hjälper blir vi tvungna till detta. Tyvärr, tyvärr daltas det för mycket med denna typen av brott och brottslingar, kanske är det för polisen hellre står vid vägkanten och bötfäller yngre bilister som kör sin fina välputsade BMW? |
|
|
Ingriper direkt när jag ser någon som slår upp dörren mot någon annans bil. Skulle utan tvekan ingripa mot nycklare om man bara kunde få ta någon på bar gärning. Mobilkameran är väldigt användbar i sånna situationer. Håller med frifart att det daltas för mycket med dessa typer av brott. Men vad ska man göra? Polisen tycker det är roligare att kommentera bredden på mina bakdäck och ifrågasätta mitt val av bilmärke än att bry sig om skadegörelse. |
|
Helga |
Verkar som om Perran av någon anledning inte gillar BMW. Kan det vara så att du "just nu" inte äger någon? Eller tror du verkligen att rötäggen inte väljer vilken bil dom skall repa? Att de bara går ut och ser en bil och drar nyckeln i lacken? Vilken värld lever du i? Visseligen bara Ö-vik men ändå? Eller har inte Ö-vik samma inflyttningsproblem som övriga - läs södra sverige ? Nej och åter nej. Oberoende så väljer snorvalparna att repa en BMW! För inte är det kul att repa en Toyota Avensis, Volvo 850 eller liknande. Detta är endast en förstörelslusta mot ägaren och att de vet att äga en BMW är något helt annat än att äga en svenssonbil! //Helga |
| Helga; Det säljs betydligt fler 3-serier än Avensis, det säljs även fler 5-serier än exempelvis Volvo S60... så lite svennebil är det nog allt? Men visst, klart det är roligare för drägget att repa än BMW än en Toyota. | |
|
Som sagt totalt sett finns det lite mer både Toyota och Volvo än BMW så även om dessa repas också så leder BMW %uellt ganska övertygande. Tror inte man behöver ta fram verkliga siffror för att förstå vad det handlar om, men jag föröker faktiskt få fram detta. Ja det är lite lustigt att hänga på ett BMW-forum (med dessutom 1000+ inlägg) och inte ha någon vilja att få fast dessa vandaler? Visst finns det många som är fanatiska och håller på BMW i vått och torrt och förnekar sanningar, men här har ett så uppenbart problem att tillochmed den MINST bilintresserade borde veta hur det ofta går till på våra gator, vägar, garage, parkeringsplatser osv (okej inte så många kvinnor då, förutom Maria här på forumet som fick sin fina Z4 repad på motorhuven). Ja det är inte bara BMW som repas en en gång, men tyvärr allt för många för att blunda inför och i klar majoritet, det borde alla fundera över tycker jag !! |
|
|
Jag håller helt med FRIFART! Klart att man tar sitt ansvar och gör en insats om det skulle behövas. Problemet är större än att det bara är kids som sparkar på bilar (som dom gjorde med min 120:a) utan det är lika mycket "vuxna" som skrapar emot, slår upp dörrar etc, vid parkering. Har själv hamnat i ordväxling med en snubbe som backade emot en annan bil. Tvingade honom att skriva namn och regnr på sin bil på en lapp till ägaren av påkörda bilen... och ja, jag väntade en stund efter att han hade åkt. //Kristofer |
|
|
Kristofer 73, tack för samförståndet! Ja, men problemet med vuxna är av en annan art tyvärr. De anser ofta att det finns mer i livet än bara bilar (vilket det gör ioförsig) och tycker att det är en världslig sak att råka dra upp sin dörr lite kraftigt så den slår in i bilen bredvid, eller råka backa lite slarvigt och då kör tills det blir stopp och bilen bakom gungar till bara för att slippa backa bak och fram 4-5 gånger vilket det normalt behövs för att kunna komma ut på ett säkert sätt. Barn och ungdomar äger ju ingen bil ofta så de kör med "klassisk" skadegörelse där man medvetet sabbar bilar med nycklar, pennor, sprayflaskor, mm samt hoppar på tak i värsta fall om de kanske är onyktra. Jag skulle så himla gärna velat varit på plats då en person på detta forum fick sin superfina BMW 740E32 totalt förstörd på motorhuven, har för mig de hoppade på huven eller liknande. Det viktiga är att sådan folk inte bara ska möta ett fönster som öppnas och någon skriker vad gör ni?? Utan det ska komma ut någon som verkligen försöker och tänker få tag på dem till varje pris, eller någon räcker principiellt. Sedan är det bara att göra en anmälan och vänta, leder det inte till någonting ja då vet man var den personen bor om man säger så och ibland önskar man då kanske (som vandal) att man verkligen skulle ha en bil själv som någon kunde förstöra, för det gör ju åtminstonde inte ont fysiskt :-) Glömmer aldrig hur några tröttnade på att få sin bil förstörd och låg och väntade med basebollträn tills de kom, sedan fick de smaka på, tyvärr lyckades de smita men deras bil blev bucklig och fick trasig vindruta. det är såhär det ska bli, folk ska lära sig "the hard way" |
|
|
"Ja det är lite lustigt att hänga på ett BMW-forum (med dessutom 1000+ inlägg) och inte ha någon vilja att få fast dessa vandaler?" Hur är du funtad pojk? Klart som korvspad att jag vill få fast vandaler! Om jag ser någon vandalism är det självklart att jag agerar! Men jag är inte behov av någon belöning. Det var så jag menade ffs.. "Verkar som om Perran av någon anledning inte gillar BMW. Kan det vara så att du "just nu" inte äger någon? Eller tror du verkligen att rötäggen inte väljer vilken bil dom skall repa? Att de bara går ut och ser en bil och drar nyckeln i lacken? Vilken värld lever du i? Visseligen bara Ö-vik men ändå? Eller har inte Ö-vik samma inflyttningsproblem som övriga - läs södra sverige ?" Oh my god vad många frågor det blev. Helga, lugn och fin nu.. På fråga 1 svarar jag "jo jag gillar BMW". På fråga 2 svarar jag "nej". På fråga 3 svarar jag "kanske det". På fråga 4 svarar jag "ja ibland, när ungjävlarna har lite att göra". På fråga 5 svarar jag "Tellus". På fråga 6 svarar jag "Övik stämmer kanon". På fråga 7 svarar jag "Verkar inte som det". Varför kan inte FRIFART mfl inse att vi inte har så mycket skadegörelse här uppe? Jag borde väl veta iom att jag bor här och känner otaliga som äger bl a BMW? Men ni sörlänningar kanske vet mer om min stad än jag själv? |
|
|
Hm Perran_ det är väl ingen som sagt att det SKER en massa skadegörelse uppe i ö-vik?? Det enda vi påstådde här var att kring våra breddgrader, ja typ Stockholms- regionen, södermanland, Östergötaland, Skåne? så sker det en hel del skadegörelse och det är fakta som varken du eller någon annan kan ändra på i nuläget. Jag tror du fortfarande inte är med på noterna, tyvärr, tyvärr måste jag säga!! då det enda jag menar med mitt såkallade belöningssystem är att det kommer att öka anmälningarna och de mera seriösa sådana som kan leda till att chansen för att den/de skyldiga kan gripas och straffas, men det kanske du inte tycker är viktigt där i Ö-vik bara för att du och dina närmaste aldrig drabbas?. Det vill säga precis så det borde fungera, jag menar inte betalar vi skatt för att ha en i många fall avundsjuk eller nitisk polis som hellre förföljer BMW bilar och dess förare :-) och så en en gång vill jag poängtera att polisen även förföljer andra bilar så nu ingen börjar använda detta lite småironiska kommentar från mig på ett negativt sett. Alltså ingen av oss behöver säkert någon ersättning för dessa självklara uppgifter att sätta dit vandaler, MEN bara för vi entusiaster, bilgalning och gud vet vad är beredda att hoppa ut nakna genom fönstret i många fall för att kunna hindra en vandal innebär inte det att ALLA tänker så. I vanlig ordning är den stora massan "invalid" man kan titta när saker sker och säga oj, eller blunda inför det och i båda fallen i princip låta det ske, men med kompensation vet jag att dessa brott kan minskas. Som jag sa, jag finns det bevis inför att det fungerar när det sattes i system i skolorna, de fick mer eller mindre bort klottret vilket var starkt gjort. Jag kan bara säga att förekomsten av vandalism vad det gäller fordonsparken och BMW i detta fallet kan aldrig nog överdrivas, det är stort och vanligt förekommande på många ställen och kostar oss en massa pengar och bekymmer samt i många fall "hjärtesorg". Det ska väl inte behöva vara så svårt att förstå eller, inte ens för en Ö-vikare? Vi kan ju alltid trascha din bil så får vi ser hur glad du blir? |
|
|
FRIFART: "Skulle detta ske i USA så ligger nog "drägget" på backen med en kula i pannan, ungefär. Jag tycker vi inte ska vara sämre, dags att bekämpa bottenskiktet" USA är i mina ögon definitivt ingen måttstock på hur rättvisa skall skipas, eller tycker du det är ok om din son skulle ligga där på backen med en kula i ryggen av några hillbillies bara för ett "pojkstreck"? Både jag och min kollega fick våra nya Volvobilar repade i sidan med några veckors mellanrum, detta är förstås väldigt tråkigt och man undrar vad man får ut av det som gärningsman men att avrätta någon för det tycker jag är att ta i. |
|
| Det vore intressant att se lite verklig skadestatistik på repade bilar istället för bara gissningar och se om verkligen BMW är så grovt överrepresenterade som en del här tycks tro. Ingen BMW-ägare jag känner har fått sin bil repad, däremot så vet jag om massor av andra bilmärken som blivit utsatta. Men det är ju klart, jag bor ju bara i en stad i Värmland och här är ju inte buset så finkänsliga med vad dom skadegör utan nöjer sig med vilken skit som helst... :-) | |
|
Äntligen några som håller med. FRIFART: Du är den som inte hänger med tyvärr. Jag säger ju att jag också vill ta fast vandaler, men iaf jag behöver inte någon belöning för det. Jag ser det som en självklarhet att anmäla skadegörelse etc. Fattar du trögt eller har du små händer? "Vi kan ju alltid trascha din bil så får vi ser hur glad du blir" Du kanske har rätt trots allt, man kanske skulle sätta en kula i pannan på dig då. Men då är ju frågan om det är värt att slösa ammunition på den största BMW-tönten i historien? |
|
|
Perran_ du tycks ju vara en väldigt mogen man genom ditt smarta inlägg som desssutom kan ses som ett hot, undrar vem som är en tönt egentligen?? vilken sann BMW entusiast du är, du blir härmed degraderad två snäpp och jag ger dig en liten kort golf-applåd för det, "klapp" klapp" klapp". Om du skulle vilja ta fast vandaler som du nu säger och är negativ och inte förstår innebörden av vilka fördelar ett belöningssystem kan ge så tror jag dig inte. Jag har full förståelse för dem som tycker att våld är fel metod mot vandaler, men att vara negativ till något så bra som en "liten" belöning så att man lyckas klara upp fler fall av skadegörelse om förövarna kan gripas är för mig oförståeligt. Nu fick du ny luft när bunf och GE var tvungna att skriva lite de också om att de minsann känner till andra märken som blivit repade av vandaler, ja och jag blir inte förvånad, som sagt det är fler bilar än BMW som blivit repade. Det finns dessutom klotter på tunnlar, väggar, hus osv, men då detta är ett BMW forum (ja ibland så undrar man) så anser jag att all BMW relaterad information är av intresse i första hand, eller vad säger ni andra. Och så det där med kula i pannan, ja ibland i striden hetta så säger man lite mer än vad som är nödvändigt. Det räcker med klassisk misshandel eller kanske skjuta dem i benen eller liknande vid mycket grov vandalism, för en ren avrättning är aldrig rätt metod då förövaren aldrig får lida genom att skaka galler eller möta rättvisan med dem man har förstört för i rätten. (Ta Saddam, han kom lindrigt undan och slapp ca 30 år i fängelset.) Hur som helst så är det inga gissningar att BMW skulle ligga i topp vad det gäller skadegörelse, det är uppenbart som ni ska få siffror presenterade för då jag har dem i min hand. Skulle min son ligga på backen skjuten i ryggen av hillbillies så har jag förståelse för det då jag ser det som att jag själv har misslyckats med uppfostran av honom. Med andra ord min son skulle aldrig göra så. |
|
|
"Perran_ du tycks ju vara en väldigt mogen man genom ditt smarta inlägg som desssutom kan ses som ett hot, undrar vem som är en tönt egentligen?? vilken sann BMW entusiast du är, du blir härmed degraderad två snäpp och jag ger dig en liten kort golf-applåd för det, "klapp" klapp" klapp"." Du säger emot dig i ditt egna inlägg. Golfapplåden och degraderingen är ju rätt mogna också ;) "Skulle min son ligga på backen skjuten i ryggen av hillbillies så har jag förståelse för det" Du kan inte mena allvar. Men apropå hot, undra vem som hotar om att förstöra min kärra? Jag ber om ursäkt för mitt utspel om kula i pannan. Håller med om att det räcker med ett kok stryk =) |
|
|
FRIFART: "Det räcker med klassisk misshandel eller kanske skjuta dem i benen eller liknande vid mycket grov vandalism, för en ren avrättning är aldrig rätt metod då förövaren aldrig får lida genom att skaka galler eller möta rättvisan med dem man har förstört för i rätten" Men du tycker fortfarande att skjuta sönder benet på förövaren är ok alternativt en avrättning om de bara fick lida tillräckligt länge? Jag menar om ett gäng tonåringar står där lite småpåverkade av alkohol runt din repade bil, är det bara att smattra på med sitt automatvapen då? Och om du gjort fel i stundens hetta ska man då skjuta dig efteråt? Jag försöker inte på något sätt försvara vandalisering men reagerar bara över ditt sätt att lösa samhällsproblem. Bara mina 5c... |
|
|
"Nu fick du ny luft när bunf och GE var tvungna att skriva lite de också om att de minsann känner till andra märken som blivit repade av vandaler" Ny luft, men snälla nån.. Bara för att dom vädrar sina funderingar och håller med mig om just den saken, så behöver inte jag få fan för det. Alla tycker tyvärr inte som dig. |
|
| bunf: Om FRIFART skjuter din unge för att han har repat FRIFARTs söta 318 så tror jag nog att du skulle skjuta honom också =) Våld föder våld! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.