|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Serviceintervallerna är på ungefär 2500 mil och dom kommer enligt mönstret: oljeservice -> Inspektion I -> oljeservice -> Indspektion II -> oljeservice -> Inspektion I, osv Inspektion II är den största och dyraste och det är väl den som du ska in på nästa gång. Kostar väl ca. 6000kr. Generellt så är inte dessa bilar speciellt dyra att serva om man jämför med V70, 9-5, mfl. ___ //Ulf |
|
|
Det här bekräftar ju ochså att "din" bör ligga i 180-190 den här har ju gått mindre.... Länk |
|
|
Funkade inte så bra,Det var den här jag tänkte på. Länk |
|
|
Har även funderat på 530 D. Brukar vara ung. samma pris eller? Något man bör tänka på här? Förbrukning, är det "lönt" med diesel? (kör mellan 3000 o 4000 mil om året) så 2,5 dl (eller vad det nu rörs sig om i mindre förbrukning) påverkar ju ganska mycket...men vad kan man tänkas förlora? |
|
|
Kör du så långt borde du tjäna en slant på att köra diesel. Kolla bara skatten på 530D, om jag inte är helt ute och cyklar torde den ligga på runt 7-8kkr/år. Det är åtminstone där min fars MB 270CDI utan PF ligger och den borde vara ungefär samma. En bensindriven 525i/530i ligger på ca 2-3kkr, så ha detta med i beräkningen också. Dessutom är inte heller 530D särskilt snål, ffa inte om man tänkt köpa en med automat (vilket nästan är ett måste för den rätta känslan). |
|
|
Utan tvekan sparar du pengar på diesekalternativet om du kör så pass mycket. Du kan nog räkna 2,5-3dl per mil om du jämför manuell mot manuell eller automat mot automat. Skatten på en bensinare ligger kring 2500 kr/år och en diesel kring 8000kr/år. Flertalet övriga kostnader tror jag är ganska likvärdiga men självklart är det vär att kolla upp t ex försäkring för skiljer den ett par tusenlappar så äts vinsten med dielsel upp ganska fort. Det du förlorar med dieselvalet är känslan och ljudet av BMW's underbara bensinsexa. Sen hävdar ju dieselfantasterna att 530d har en massa positiva egenskaper. ___ //Ulf |
|
|
Tack för tipsen! Just nu tror jag att jag skippar diesel trots allt. Skillnad på nyare med PF, nu blir det 6.000:- extra i skatt per år...så kanske skulle tjäna nån tusenlapp eller så, men som sagt, förs. kan vara dyrare också... o så inte så "betungande" att betala 3:- mer per mil istället för 6.000 på en gång. Ska provköra imorgon!! Och se om det går att göra nåt på priset. Verkar som borde vara 180-190...han vill ha 190...men då är det helt nya, helt oanvända sommardäck (märkes...Continental TROR jag) 235/40.. de kostar nog en slant, och bra vinterdäck på alufälg. sam nybes. o nyservad. Vad kan man räkna för bensinförbrukning "normalt" för 525 iAM Touring: * Svensk motorväg * Svensk blandadad körning * Autobahn (snitt...160-180-200?) |
|
|
Kan ju variera en del från bil till bil men jag skulle gissa på följande: * 0,85-0,90 * 1,05-1,10 * 1,00-1,20 I princip har jag tagit ungefär vad min egen 530 tar och minskat 5 cl/mil. ___ //Ulf |
|
|
Under 1500 mil förbrukade min 525 iAT -02 0,98. Mest körning på landsväg/motorväg och god fart. På Autobahn ökade förbrukningen kraftigt efter 160 km/h. Jag minns tyvärr inte sifforna men jag tror att Ulfs siffor för Autobahn nästan är i underkant. Jag kan tänka mig att den större motorn i 530 kan vara till fördel i högre hastigheter. Det gick dock att snålköra på landsväg. Jag kunde komma under 0,8 om jag körde myyyycket försiktigt. Mvh Mikael |
|
|
Provkört ett par mil idag.... o inte blev jag mindre sugen... Bara det nu löser sig med min SAAB så är inte beslutet svårt :) Mycket pengar för en begagnad bil, men hellre en skön säker begagnad än en avskalad ny. Mycket välvårdad, snygg, bra skick, läckra fälgar, hyffsat med utrustning, visst kommer jag sakna både skinn o PDC, men man får väl vänja sig. |
|
|
mikaelodoris: helt möjligt att mina autobahsiffror är åt skogen. Har inte kört så pass länge i dessa farter att jag fått något riktigt hum om förbrukningen. Sen ska man inte glömma att val av fälgar/däck spelar in en hel del. Kuskar man som jag runt på 235/40-18 så är det knappast postivt för förbrukningen. ___ //Ulf |
|
|
Hmm får väl försöka hållas sig under 160 på Autobahn... hur det nu ska gå till :) PDC i efterhand? Möjligt? Dyrt? Fungerar? Hört rykten om att de sista E39'orna som rullade av bandet i slutet på 2003 gjorde man något med så att de var en aning "häftigare" motormässigt än vad de eg. borde vara, någon annan som hört liknande? Kompis till mig har kört E39:a tillverkad början på 2003 och en i november samma år, och påstår att det märks skillnad när man trycker på gasen både vad gäller prestanda och ljud..... Spännande tanke...att man vill hylla en utgående modell.... men sant? Knappast väl? |
|
|
Man kan alltid hoppas att det är så! Min är tillverkad 13:e december 03! Men tror knappast att det är så. Blogg:M3Länk |
|
735 |
Placebo ;-) |
|
Kommer nog stå ut utan skinn...även om det är stor skillnad, men alcantara är ganska OK, men PDC bliv värre tror jag. PDC i efterhand? Finns? Möjligt? Dyrt? Fungerar? |
|
|
Ännu e fråga... hoppas ni inte tröttnar: Är man "dum" om man köper en E39:a istället för en E61:a? Vad "förlorar" man? Vill helst inte gå över 200k och då har oftast de få E61'or man kan hitta gått väldigt mycket. |
|
|
Man är absolut inte dum om man köper en sen E39:a istf en tidig E61:a. Tvärtom! Den gamla devisen gäller ju även för BMW - att en bil är aldrig så bra som den sista årsmodellen... ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.