|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har det utrönts till fullo hur mycket oktanhalten i bränslet faktiskt påverkar effektuttaget ur bilen? Själv märker jag tydlig skillnad mellan 95 och 98 oktan. Lite segare reaktion och mindre aggressiv vid offensiv körning. | |
|
Märker du något på förbrukningen? JJ |
|
|
Nja, inte så att jag reagerat på det. Rimligen borde det gå åt mer 95 oktan för att nå samma energiuttag, men det är nog ganska marginellt. Kraften däremot är jag nyfiken på att höra fler synpunkter på, eftersom det var likadant med min 9-3 Aero när jag växlade mellan 95 och 98 oktan. Det borde väl gå att räkna ut rent matematiskt vad det kan innebära för skillnad i effektuttag kontra oktanhalt? |
|
| Högre oktantal = "stabilare" bränsle, dvs man kan göra tändningen mer precis så att säga.. | |
|
Ang. förbrukningen så har jag läst att, tvärtemot vad man tror, så har 95 oktanig HÖGRE energiinnehåll än 98... |
|
|
Det stämmer men eftersom man kan åka med högre komp eller/och aggressivare tändning på 98 så ger det ändå mer fördelar. Flåklypa |
|
|
Jo, att 98 totalt sett ger mer rush i bilen har nog fler än jag noterat - men hur mycket mer effekt ger det egentligen att välja det högre oktantalet? Någon guru? |
|
| bump | |
|
Hur många mer hästar det ger menar du? Undrar hur man ska räkna ut det? Helt klart är att du får mer kraft att 98. Testa 100 oktan, finns inte i sverige då ,men utlandet, o ja det blir mer kraft, bilen känns mkt piggare. Den drar mkt mindre oxå. Man märker skillanad i förbrukning på 95 o 98 |
|
|
Jag säger inte att det ger x antal extra hästar, men jag känner skillnad i både acceleration, dragvillighet, och gasrespons........så rimligen ger det en del. För den som är biten matematiker/fysiker borde det kanske gå att använda sig av energi per enhet bränsle i relation till vridmoment och tändkurva eller något? : ) /Einstein |
|
|
Jag har bytt från 98 till Shell V-power som har 99 oktan, och även där märks en viss skillnad BMW CS #5206 |
|
|
Notera att det är exakt samma energiinnehåll i 98- kontra 95-oktanig bensin! Däremot kan du öka verkningsgraden något med högre oktantal. |
|
|
Visst märks det, OM man har en motorstyrning som kan tillgodogöra sig den extra knackresistans men får men ett bättre bränsle, dvs en motor med adaptivt system med knacksensorer osv. dvs. saabs nyare "DI" system borde funka riktigt bra ihop med bra soppa. Ingen som provat detta system på en 318 is turbo ännu? teoretiskt sett borde det funka skitbra, men jag vet inte om det passar rent fysiskt med tändföljder osv.. |
|
|
Min Golf 2.0 -97 drog knappa decilitern mindre med 98 än med 95. Klar märkbar skillnad i kraft blev det också. Min nuvarande bil en Ford Mondeo 2.0 -97 drar inte mindre bensin men den känns kraftfullare. Eftersom 98oktan är ca 30 öre dyrare än 95 oktan så måste bilen dra 0.03l mindre för att det ska bli lönsamt om bensinpriset är 10kr/litern. Alltså 0.85l/mil resp 0.82l/mil. |
|
|
Det går inte att svara generellt på hur mycket extra effekt högre oktantal ger. Om bilen är utrustad med knacksensor kommer högre oktantal att ge en obetydlig effektökning på grund av att styrdonet hela tiden optimerar tändläget, som kan väljas högre vid högre oktantal, givetvis med hänsyn till miljön, läs rätt blandningsförhållande för optimal katalysatorfunktion. Det verkar osannolikt att en Golf-97 skulle dra decilitern mindre med 98 oktan. Man kan fråga sig hur stor effektökning som krävs för att det skall kännas, om man bortser från placeboeffekten. 98 i stället för 95 känns inte alls i min Porsche 997, inte i min 320i heller. Harry |
|
|
När jag ibland tankat 95oktan har det hänt att sambon undrat om det är något fel på bilen eftersom den känns så trött. Hon har ingen aning om varför man ska hälla i 98oktan i den bilen. Ingen placeboeffekt där inte. Min Volvo 360 -88 fanns i 2 versioner. En som skulle ha 98oktan och en som gick på 95 oktan. den gav 112 resp 109 hk. Den var dock helt ointelligent när det gäller tändningen så man kan nog se det som hur stor skillnaden blir med en bil avsedd för 95 oktan och en avsedd för 98 oktan. Golf VR6 hade väl dubbla effektangivelser i instruktionsboken vill jag minnas och där angavs vridmomentet till +10% med 98oktan. Mätningen jag gjorde med golfen jag hade var landsvägskörning till och från en arbetsplats mitt i natten utan annan trafik än mig själv. Samma sträcka och exakt efter hastighetsbegränsningen hela tiden. Började och slutade från varmgarage. Tankade fullt, körde 10milx2 och fyllde upp igen varpå jag antecknade hur mycket jag fick i tanken. 2-3 gånger med resp bensinkvalitet och det vart samma resultat varje gång. |
|
|
Detta har ventilerats flitigt flera gånger tidigare. Bensinen i sig är exakt samma vad gäller energivärde osv, oavsett t.ex 95 eller 100 oktan, färbränningshastigheten kan dock vara en lien aning långsammare vid högre oktanhalt. Oktanhalten är ett mått på hur motståndskraftigt bränslet är mot självantändning pga kompressionen i cylinderna. Med högre oktanhalt kan tändningen ställas tidigare utan okontrollerade spikningar osv och effektiviteten höjs något, bl.a för att förbränningen kan fortgå något längre. Jämför med diesel som har betydligt längre förbränningstid än en bensinmotor, nästan ett halvt vevaxelvarv jämfört med en liten "knuff" strax efter övre dödläget på bensinmotorn. Hur mycket och vilken verkan högre oktanhalt får på motorns gång osv är individuellt mellan olika motorstyrningar och bilmodeller. Knacksensorer och intelligent och adaptiv motorstyrning är en förutsättning, men man får inte förledas att tro att man får både lägre förbrukning OCH högre effekt samtidigt, det går inte ihop riktigt. Men antingen eller kan man säkert påvisa, men det bör ske i bänkkörning för att få mätbara värden. Att köra på landsväg kräver många tankningar, och uträkning av medelvärden osv. Hur gärna man än vill så blir ett par körningar inte tillräckligt, det är allför många parametrar som kan påverka mera än bara oktanhalten i bränslet, t.ex vind, temperatur, luftfuktighet, olika förhållanden i trafiken osv. FP |
|
Transocean |
Daniel 73, jag tror också att bilen drar lika mycket. Jag körde ett halvt år med 92 oktan (i norge) och bilen drog lika mycket som den gör med 95 oktan. Märkte ingen skillnad i effekt heller och 92:n var ju faktiskt billigare! Gick tillbaks till 95 efter att jag läste om nikasil-problemet i m60 motorn även om jag inte är 100 att den norska 92:n är just en sådan problem soppa? Det där att antecka hur mycket man får i tanken funkar endast om man alltid fyller på så mycket det går d v s tills det börjar rinna ur påfyllningsröret. Juha |
| Läste ett test om det i någon engelsk tidning. Där gav v-power 5-7 hk mer hos en Golf GTI mk5 jämfört med deras soppa med lägst oktantal (minns inte om det var 95 eller 92). | |
|
Jepp, fyllde på så mycket som gick i... Det kan möjligtvis ha diffat 0.5l vid varje tankning så det finns en viss felmarginal. Det blir ju naturligtvis inte exakt men resultatet blev ganska tydligt ändå. Så fort jag hällde i 98 oktan fick jag fler mil per liter än med 95 oktan. Sedan får man så klart inte högre effekt och lägre förbrukning samtidigt. Utnyttjar man den högre effekten till kraftigare acceleration så sjunker ju inte förbrukningen... |
|
|
Jag har gjort en test med min 323Ci-00, med 98 oktan orkar bilen inte upp för en viss backe utan att växla ner till 3:an, med V-Power kör jag upp för hela backen på 4:an. I bägge fallen i 60 Km/t. Samma resultat fick jag med 1/3 etanol i tanken, och 98 oktan. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.