|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Lars Jakobsson |
Har haft siktet inställt på den nya kompressorn som är under utveckling hos ESS...lämnar 600hk i motorn... Men nu kommer "horsepowerfreaks" med ett turbo kitt som ger 750 hk i motorn.. det kostar utan frakt 114 000:- kr och bör därmed vara bra mkt billigare än ESS.. Kommer enligt uppgift släppas i Mars... Turbo kittet känns dessutom som det är nått som man "kan bygga vidare på". Är helt vilsen nu så kom gärna med förslag o synpunkter, det börjar dra ihop sig... Lars |
|
hur länge tror du din motor håller med ett turbokitt på 750 hk utan öppnad motor, dvs allt orginal i motorn ?? vore jag du skulle jag satsa på ett beprövat koncept, som man vet håller iaf några tusen mil.... ESS är väl rätt beprövat ? mvh |
|
Lars Jakobsson |
Ja, det är ju det... Turbon är en ren chansing... därimot hade jag nog tänkt att byta kolvar och sånt, känns inte som det kommer hålla speciellt länge annars... |
|
Du måste ju inte ladda 11psi. 6psi skulle ge 420hk har jag för mig. Då är bilen helt plöstligt lite mer tillförlitlig. Tänk på att moms tillkommer på priset också. |
|
|
Spontant känns det som att 600hk skulle räcka ganska långt. Du kommer vara snabbare än de flesta på vägarna och om du blir frånåkt kommer problemet snarare vara att du inte får ner fästet än att du inte har kräm i motorn. Dessutom känns ESS klart driftsäkrare. |
|
|
ESS skulle jag satsa på (Är själv sugen). Som alla skriver, väl beprövat (se gis7 annars ;) ). Turbokonverteringskitten ska ju vara stabila, har ju sett de från staterna somsagt, men rent helvete om de börjar krångla. ESS är ju inte så långt härifrån, men support osv. |
|
| borde man inte kunna fixa en grupp pris/rabatt om det nu blir flera som ska lämna in bilen ?? för det verkar va några som är sugna =)) | |
| Hur funkar deras ECU uppgradering ? nån som har provat ? | |
Lars Jakobsson |
Fördelen med turbon är ju som sagt att det finns grejer att bygga vidare på.. Kompressorn känns mer som ett färdigt kitt och sen är det nästan stopp.. Om man nu inte ska slänga dit lite lustgas med... Dessutom har ju var och varannan bil 5-600hk nu så kan vara kul att vara lite vassare :P Angående fästet så blir det ju naturligtvis fetare bakdäck.. Har 285/35/19" F1 Michelin nu, bra däck men inte tillräckligt.. måste vara mkt mjukare... Men gruppköp..varför inte? Nån som känner sig manad eller ska jag ringa o höra efter lite med ESS? ;) |
|
Ess-kompressorn kan ju leverera mera kraft om man vill det. Det är ju bara att ladda mera men samtidigt måste man ju modifiera andra saker. Att 485hk kittet inte levererar mer effekt är ju inte pga av kompreesorn utan av att man inte skulle få en driftsäkerhet i motorn om man laddar mer utan andra åtgärder. 600hk kittet är vad jag vet samma kompressor men kompsänkt och andra kolvar mm för att klara effekten. Att dra på en turbo med 750hk utan något annat gjort på bilen skuille jag tippa är att säga tack och gonatt. Jag kör skälv med snik kompressorkittet på min m3 och har 412hk på bakhjulen (485hk i motorn) och den går bra men som med allt så vänjer man sig och vill ha mer. Spelar nog ingen roll hur mycket effekt man har utan allt är en vanesak. Men bara vid 600hk kittet och framförallt med mer hk tror jag perssonligen utan vidare kunskap att man kommer dra på sig massa småproblem som kommer att kosta skjortan. |
|
|
Jag tror jänkarnas 750 hästar är mer 550-650hk i verkligheten. Dom bänkar alltid mycket mer effekt där än vi i Europa gör. Vet inte om det är manipulerade bänkar eller hur det funkar. Och med 600hk spelar det ingen roll vad du har för däck. Det kommer spinna iaf. Troligen kommer du spinna till 150km/h oavsett om du vill eller inte. Med ET drag/street dragracedäck blir ju greppet rakt fram bättre, men kurvegenskaper kommer bli katastrofala. Liksom utséendet. ___ Jag trivs bäst på sladd. |
|
Lars Jakobsson |
Då får det väl bli Ess endå, hoppas dom har gjort en snyggare insugsdel med det nya kittet bara :P Verkar vara riktigt bra hållbarhet i Ess grejer.. När det är race dags så blir det dragrace däck, men man måste ju inte ha fullgas jämt :P Ska se om det inte går att få på lite bredare bakdäck annars med, kanske om man valsar skärmarna lite? Tack för alla synpunkter :) |
manonegro |
750!?!?!? Jeeesus... Alltså DUBBELT så mycket nästan som mot vad vi har nu!? Du kommer köra ihjäl dig är jag rädd för, sätt in Bur iaf. Shit, du kommer kunna få däck skrik i 150 km/h. Lär ju få byta ut bra mycket motordelar. |
|
kompressor . lättast att mecka på. helt klart bolt on kompressor kitt JC preformance säljer ett kompressor kitt för 46 tusen tror jag har lite funderingar på sådant själv |
|
| Lars: Nu får du ju möjlighet att hänga på C6 Z06 ;) | |
Lars Jakobsson |
Perran_>>Hahaha, ja nu ska den få en match :P |
Ionaz |
Kolla här: Länk ESS kittet ftw Hpf kittet är ju bromsat på racefuel också. och det är ju lite dyrare här än därborta, och sen skulle iaf inte jag sätta på nått turbo ihopkok från nåra amrikaner som har gjort några drag i en bänk och en skrytfilm på youtube... |
Lars Jakobsson |
Har bokat in ett besök i maj till ESS nu :P Ionaz>>Är du nöjd med ditt kitt? Lars |
|
Ok, här kommer glädjedödarn… Den erfarenhet jag har från kompressor är från min förra bil (Corvette C5.) Kitet var Vortechs m. aftercooler. Jag tänkte därför göra en liten lista varför jag inte kommer köra med kompressor på min M3:a 1.En kompressor stjäl en massa effekt innan den börjar att ladda. Detta medför det att du måste varva minst 4500 innan du har mer effekt än en std M3. På en V8:a är det inte så påtagligt men på en 6:a kommer bilen kännas tam på låga varv. 2.M3:an har stark drivlina men du lär ändå få byta koppling. Laddar du hårt så lär du även åka på att montera ett vatteninsprut för att slippa spikningar och ev. även sänka komp. 3.Jag hade problem med att få alla remskivor som hörde till kompressorn att spåra. Det medförde ett störande kvitter från motorn. 4.Det finns alltid risk att remmen till kompressorn slirar eller i värsta fall hoppar av. 5.Oljetempen på en M3:a tenderar att bli hög vi hård körning. Med kompressor så vet jag att den kommer att gå upp ännu fortare. Du kan alltså åka på att installera ett oljekyl. 6.Att besiktiga bilen kan bli problem. Du bör inrikta dig på att du kan få plocka bort kompressorn inför varje bes. Du kan även åka på att köra över std programvara för att avgasvärden ska bli ok. Gillar du att mecka och har gott med stålar så anser jag att kompressor ett bra alt. Min uppfattning är att de korta stunder man har glädje av en kompressor är j_kligt dyra. Men så är väl underbart = kort. |
|
Lars Jakobsson |
Det var mkt konstruktiva åsikter :) Dock så löser sig nog det mesta, kopplingen hade jag bytt i vilket fall som helst mot en lite starkare..sänka kompen ingår i kittet eftersom dom byter kolvar o sånt.. Jag har haft väldigt svårt att få oljetempen att gå speciellt mkt över normalt på min M3:a, men oljekyl finns också i planerna.. Skulle tro att det kommer räcka att koppla av remmen och sätta i orginal chip, alternativt etanol..funderar på att konvertera endå.. Var inne och reg. besiktade en M3:a härom veckan, han på bilprovningen verkade aldrig ha sett en förut, så han har ingen koll över huvudtaget om hur den ska gå och inte.. Har aldrig varit med om att dom öppnat motorhuven heller för den delen.. Mecka har jag inget emot, och kostnaderna drabbar ingen fattig :) Visst är det som du säger, underbart är kort :P |
Lars Jakobsson |
Glömde säga angående varvtalet, kör jag lite mer "aktivt" så ligger jag aldrig under 4500 varv, och kör jag lugnt så ligger jag alltid under i princip..så därför kvittar det... :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.