AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.764

BMW M3 3.0 -93 avgasvärden på bes spökar

Sida 2 av 2
Visa användare
147
Organ
530i -06
rob: Ja det är hemmasvetsade kattar monterade. Ser inte snyggt ut i svetsarna! Köper nog kattar från skroten och nya lambdor och gör en storservice med oljebyte stift med mera. Men före mäter jag bränsletryck o ser över det jag kan. Sen får jag köra den TOKvarm o prova då
Visa användare
147
Organ
530i -06
eller ska man testa racekattar? Funkar inte original bäst?
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
visst renar nog orginal lite bättre men folk sa åt mig att det inte skulle gå att få igenom min utan orginal, men när jag kört den TOK varm så givk den faktiskt igenom

Visa användare
147
Organ
530i -06
En kompis besiktigade sin M3 idag med taskiga avgasvärden också...vad är det med dom här bilarna =)
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
ofta körs dom tyvärr inte varma nog. som jag sagt tidigare så hade min dessa problem med. men när jag kört den riktigt varm så va det inga problem då gick den igenom utan k-sprit eller några andra tillsatser i tanken.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Kanske motorn är slut? Läste nåt om att om CO är godkänd och HC hög kan det vara kolvringarna?
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
Jag har hört att det kan vara ventil sätena som är slitna

//VilleV//
Hejsan...
Vet en Gul M3a som är trimmad ,sitter andra kammar m,m.
Påeran beskrivning av hög co halt race kattar kanske går men tvivlar..
Byt bil fort...
hampe m3
sista inlägget är det ngt internt skämt eller vad??
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
har du fått nå fart på grejerna Örjan?
Visa användare
147
Organ
530i -06
nej du.... har inte hört nåt från verkstaden! Den ska väl vara klar i dagarna hoppas jag. Men dom borde ringt om dom hittat nåt. Jobbigt läge detta.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Bränslefel säger verkstaden....men dom har inte hittat nåt än vad jag vet...tid tar det också =(
Visa användare
147
Organ
530i -06
Felen hittade, bränsletrycksregulatorn samt en av lambdasonderna stökade till värdena. Skönt med en hel M3:a! Tack för tipsen alla som svarat
BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Jag hade nästan lika värden på min 93a och det va bara avgasläckor före lambdan som jävlades. så vi svetsade dom och sen körde jag så hårt med bilen så den luktade bränt så blev det bra värden..
Visa användare
147
Organ
530i -06
Jag håller på att byta motor nu då en insugsventil har gett upp :(
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag har liknande problem, HC ligger runt 550 och CO 2500 var också för högt (minns inte exakt nu).

Hur kollar man om ventilerna, ventilsätena eller om bränsleregulatorn är dålig?

Jag har en kompis som jobbar på BMW, han gjorde en snabb diagnos med deras instrument innan hans semester. Tyvärr dog instrumentet mitt i (batteriet dog) och sen var han tvungen att dra.
Det den dock han visa var Lamda 2 gav lite felaktigt värde.
Frågan är bara vilken det är, för när jag sedan gick in till reservdelar för att köpa, så sa de att det finns två lambda efter katter och lambda 2 skulle tydligen vara efter katten.

KAn väl tillägga att jag inte han köra motorn varm innan besiktningen, men vi tog 2 varv runt anläggningen på 1:an för att förbättra värdena (=2 mätningar) och visst blev det bättre men inte tillräckligt. Tror HC var uppåt 800 innan vi tog våra varv.

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.