AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.765

BMW M3 3.0 -93 avgasvärden på bes spökar

Sida 1 av 2
Visa användare
147
Organ
530i -06
Har problem med min M3:a. HC halten är på ca 760 och 0.6 är CO 2500, trots etanol o en annan bränsletillsats. Misstänker att det är en trimmad bil. Trimkammar säger förra ägaren. Nån som har tips så jag åtminstone får ner värdena genom SBP? Vanos, kattar o lambdor bytta. Tacksam för svar/Örjan
Bytte du till nya kattar samt ny "original-liknande" lambda? 760 i HC är ett tok-knasigt värde...
Visa användare
147
Organ
530i -06
ja det är nog inte BMW originalgrejor. Köpte bilen såhär. Han innan satt dit piratkattar också. Men värdena är lika illa som dom alltid varit sen bilen kom till sverige
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Om lambdasonden varit trasig ngn gång och oljan inte är bytt sedan dess kan detta ge riktigt dåliga avgasvärden. Byt olja och kolla. Jag fick åka upp till bes och mäta upp bilen utanför innan besiktningen, "bara jag inte är i vägen så är det ok sa dom". Detta var en Audi Quattro och skillnaden före/efter var enorm...

Nr:2 är att köra en diagnos på bilen och se om det finns några ev. felkoder.
LMM eller sonden kan ju vara dåliga.

"Trim"kammar ger ju sämre avgasvärden men jag har ingen uppfattning om hur tufft det är att klara besiktningen med dem...

Dina kattar kan också vara en bov i sammanhanget. Funderar på om en sådan där "fyrgas" mätning eller vad det heter skulle avslöja om kattarna var dåliga? Har iofs för mig att Köhler sagt att det finns M3:or som klarat besiktningen UTAN kattar pga extremt bra förbränning!!?

Aja hoppas du löser det iaf... Lycka till!

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
147
Organ
530i -06
ja jag får testa lite....måste få igenom den iaf. Så man kan ut sladda lite i vinterföret....
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
prova att rengöra lmm med typ brekleen (stavn?), d kan funka!
Visa användare
147
Organ
530i -06
Jag har fortfarande inte fått till bilskrället....verkar vara trimkammar i den. Ej org kattar är det heller som sagt....jag blir galen....
Jobbigt...Om det kan vara till nån hjälp så hade min vinterbil (VW) följande avgasvärden utan katalysator (eller rättare sagt helt utbränd sådan): CO1=0.4, C02= 0.6. HC=70, Lambda=1.01. Dina CO värden verkar ligga som mina utan "kat", det som är lite bekymmrande är att HC är så förbenat högt, vet inte om katten klarar att "rensa" 760ppm.
På min M5 med trasig lambda låg HC på ca 300 (med fungerande "kat"), CO1 & CO2 över 1.5, med ny lambda alla värden bra.
Har du kollat över tändsystemet? Går motorn utan ryck (även på låga varv)?
Kan kanske vara en chansning o ta ner "katten" för att kika om "bikakan" är kvar eller om det är som i mitt fall med vinterbilen (det var helt tomt).
Jag tror inte att ditt problem ligger i eventuella trimkammar, HC är alldeles för högt för det. Besiktningens gränsvärden är "snälla" så har du ingen tokig "290 graders ++ trimkam" (men det hade du garanterat märkt, högre tomgång o klent me kraft under gissningsvis 3000rpm) så är det något annat fel...
Visa användare
147
Organ
530i -06
okej! tack för hjälpen, jag gör helt enkelt ett försök med 2st nya lambdasonder och testar andra kattar. Måste börja i den änden. Men den har alltid haft bekymmer på bes denna kärra sen den kom till sverige, konstigt om ingen av dom andra 4-5st som har haft dom ideerna?
Kan ju som sagt vara något helt annat fel än kattar/sonder...Tar bilen mycket olja? Misständer den ibland?
Visa användare
147
Organ
530i -06
Ingen olja tar den..... misstända kan den göra ibland vid kallstart. Kan bli tvungen att starta om den nån gång, men det är hemskt sällan. Kan blöddra lite på låga varv ibland.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Borde väl vara dags att kolla spolar och eventuell olja i stifthålen om toppkåpspackningen är risig,speciellt de runda som sitter på stifthålen.På min badade 4,5,6ans stift och tändspolerör med blödder och omstarter som följd,dock bättre när den blev varm.
Hysteriskt högt HC vid bes men ner till 20 efter packningsbyte.
Mvh Dic
Visa användare
147
Organ
530i -06
ja imorrn får verkstaden ta över....jag pallar inte! hoppas dom är humana mot mig bara.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Håll oss gärna underrättade och lycka till!

///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O
Visa användare
147
Organ
530i -06
Det ska jag göra!
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
Bara en fråga va kattarna riktigt varma, och likaså motorn. för jag hade samma problem på min bil. hade HC på 432 om ja inte missminner mig. även efter att jag bytt till nya kattar men jag körde riktigt hårt i 20-30min efter att oljan kommit upp i 100 grader då fick jag 34 i HC. men jag menar riktigt hårt. typ inte under 5500 varv någon gång. tyvärr är det stort problem. min är även den trimmad.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Ja det har varit ett ständigt återkommande problem på denna bil.... Kattarna är opålitliga iofs! Det är piratkattar på den kanske byta dom till original? Men dom kostar ju 8000kr BEG på skroten? Vart kan man köpa mer prisvärda kattar? Tror dom måste ha haft varma kattar dom andra som provat med? 2ägare innan som inte fått bukt med denna kärra.... Jag har ju provat med etanol också men plågat 5500varv+ har jag nog inte gjort när jag bes den. Jag vill verkligen få bukt med detta probs! Snön är ju borta nu här i stort sett.
Visa användare
147
Organ
530i -06
Den verkar gå för fett på tomgången, många som sagt det som lyssnat på motorn. Ska mäta bränsletryck nästa tisdag på verkstad o se om det kan vara nåt galet där. Har ju 1300 i HC och 0.6 i CO 2500 de andra värdena är godkända men lambda ligger på övre gränsen så det verkar vara för mkt bränsle som ej förbränns. Den går lite vandrande på tomgången...men om det är trimkammar som det troligtvis är så kanske det gör lite med.
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
Visst har den aggressiva kammar så kommer den vandra på tomgång, även som sagts tidigare så kommer den vara svag under 3000rpm, de e ju iofs inget exakt men troligtvis så är det så. min m3'a har 320hk och 373Nm på en 93'a vilket tyder på att ngt e gjort ;) och jag har samma problem. jag bytte kattar från orginal till Dahlhems 100celliga fullflödeskattar. då en av kattarna va utbrända. vilket vi trodde berodde på en givare som tydligen va stort problem på bilen, men alla värden stämde på den givaren, tydligen ngn temp. givare... iaf så började bilen gå dåligt, känndes som om den bara gick på 5burkar å misstände ibland. så mitt problem bestod i a 6'ans spridare höll på att ge upp så ibland funkade den och ibland inte.
Bilen ska ha större spridare och uppställt bränsletryck. och eftersom jag kör på orginal filtret så trodde jag från början att den inte fick tillräckligt med luft. att den sköt in mer soppa i cylindrarna än den fick luft att förbränna.

hmm, blev visst ett utlägga om min bil. men kanske kan hjälpa dig finna en lösning på ditt problem.

Sen hoppas jag det inte gör ngt om jag lånar din tråd lite. ska beställa öppet filter imorgon hade jag tänkt. men bilen står 15mil härifrån och jag kommer inte ihåg diametern på LMM så ja undrar om det är någon som har koll på det.

//VilleV//
Vi
41
VilleV
530iAT -01
320iA Cab -90
du kan även känna på avgaserna om dom är feta så går bilen för fett. vilket min bil gör :(. Jag bara hoppas på att ngn kan hälpa mig finna ngt som inte stämmer för det sista jag vill är att motorn ska gå sönder. även om det kanske skulle hjälpa mig i mina drömmar om kompressor ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Organ:

Tyvärr är nog trimkammarna boven i dramat, men kattarna verkar ärligt talat helrisiga eller möjligtvis monterade för långt bort från grenröret så att de aldrig kommer upp i arbetstemp.

Nya metallkärnekattar med bra avgasrening (1750:-) finns här: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.