|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Precis som rubriken lyder undrar jag om någon har tips eller vet om man kan komma över likanande diagnostiserings utrustning som BMW använder. Det finns ju tex serviceåterställare "pirat" så att säga och man kan själv nolla genom att kortsluta kabel nr 7 till uttaget, men något instrument som läser av felkoder har jag inte hört talas om. Hur många är inte trötta på att byta prylar som man tror är orsaken till felet, man vill ju kunna få reda på det betydligt enklare och snabbare, tänker också på nyare bilar. Jag har sökt T-koppling som kopplas till en tryckmätare för min 323E21, men utan resultat tyvärr för att kunna mäta styr och systemtryck. Jag skulle vidare verkligen vilja ha något system man kan plugga in och få reda på felsignaler, dvs ett verktyg som BMW har. Är detta omöjligt att få tag i och finns det ingen tillverkare som kan ta fram ett sådant? | |
|
Sök på Carsoft så får du lite att läsa. dock måste man minnas att det inte ersätter DIS eller MoDic, GT-1 och liknande verkstadsutrustningar fullt ut. Det skiljer många tiopotenser på priserna också... FP |
|
|
Hm okej, så vad kan man rent generellt säga man går miste om ifall man använder sådana hjälpmedel. Vad klarar de av på BMW som man inte kan göra själv med dessa verktyg? En arbetskamrat har haft problem med sin Skoda länge, vandrande tomgång och en bil som stänger av sig då och då. Han har bytt en hel del utan resultat som naturligtvis kostat en massa pengar. Han har tagit reda på något diagnosticeringsverktyg som endast kostar 500kr och räcker långt på alla VW bilar och då är ju den kostnaden intjänad på första felet man kan lösa med hjälp av den. Nu är det förmodligen extremt billigt, men flera 1000-lappar kan det vara värt med sådana hjälpmedel. Intjänad tid är också pengar även om man kan lösa det själv på den långa vägen. Nu är problemet löst han lämnade in bilen för felsök och det gick på över 1000kr, de hittade en dålig spridare samt tempgivare, detta hade han kunnat hittat själv med detta verktyg. |
|
|
I princip kan man läsa av felkoderna. Att t.ex VAG-COM för Audi-VW-Skoda osv går att skaffa billigt beror bl.a på att de har ett enklare interface. Även ODB-II kan fixas billigt på de bilar som har detta standarduttag medan ren diagnosutrustning kan vara lite dyrare. Man måste veta att alla fel inte resulterar i felkoder, då ser man heller ingenting med även den dyraste diagnosutrustningen. Dålig spridare kan ge normal feedback till motorstyrningen medan t.ex en felaktig tempgivare oftast ger klockrent felmeddelande. FP |
|
|
Kika här: Länk Sök på Bmw tis och bmw etk på google |
|
|
Den dära interface som kostar 1.795 verkar intressant... Vad kostar Carsoft programvaran???? Hittade inte priser på deras webbplats! Finns det några 2:a hands programvara (freeware?) som utnyttjar fullt ut ovanstående interface? |
|
|
Det verkar vara en djungel med utbud!!, som vanligt vill man ju köpa något relativt sett billigt men som ändå kan erbjuda en bred kontroll. De svåra felen, som man inte kan upptäcka så lätt praktiskt är intressanta. Spridare, Reläer, LMM ja i allmänhet svårstartad bil eller bil som går dåligt vill nog de flesta ha hjälp med i första hand. |
|
|
Carsoft är ingen freeware, långt ifrån. Originalprogram med interface kostar runt 40-60´och uppåt. Ibland kan man se crackade program på nätet, precis som allt annat, funktioner osv kan man aldrig veta nåt om i sådana fall. Åter igen, Carsoft och alla andra liknande programvaror är hjälpmedel för verkstäder, har aldrig tagits fram för eller riktats mot hemmapulare, dvs man förväntas själv kunna ringa in fel osv till stor del. Vad man får reda på är felkoder som sen kan översättas till vissa delar, moduler och funktioner osv. Man kan även mäta upp vissa parametrar osv i t.ex motorstyrningen bekvämt och bra från en central mätplats, men återigen, tolkningen av siffror och mätvärden måste man själv göra och det kräver som för allt annat en viss kunskap. FP |
|
|
Med andra ord, det är inte alltid fördelaktigt med Carsoft-produkter. Med lite sunt förnuft och kunskaper samt enkel utrustning löser man mycket själv. I mit fall handlar det ju om gamla bilar med enkel elektronik mm jämfört med dagens bilar, har ju K-jectronic och Motronic på mina bilar. Man behöver kanske gå en kurs innan man jobbar med dessa produkter. Det som jag gärna slipper är dator användningen, skulle vilja ha ett enkelt system man bara pluggar in och får felkoder direkt som man kan tolka från något schema. Snabbt och enkelt, såg att det fanns något sådant på den sida (carsoft) du hänvisade till för dryga 1000-lappen. |
|
|
Ok allt... en annan fråga: - Hittar man protokollet någonstans på nätet? Har man ett interface och tillgång till protokoll så det är rätt enklet att göra eget program för att få alla koder översatta till klarspråk (bara man har lite programmerings kunskaper fårstås). |
|
|
Tror du tänker på OBD-II (EOBD-protokollet) som är en "öppen" standard och där det finns relativt billiga interface. Dock vill man nog gärna ha programmet också och det finns både gratis på nätet och som visar upp felet i klartext tillsammans med koden , t.ex 0220 "Fel på gasspjällspotentiometer eller matningsspänning, eller kablage till givare xx" osv. Begränsningen med OBD-II är att det "bara" behandlar fel och koder som rör motorstyrningen och dess miljörelaterade system, dvs allt som kan tända den gula lampan med motorsymbolen på instrumentbrädan. Man kan även läsa av en hel del parametrar, tryck, luftmängder, varvtal, temperaturer osv. FP |
|
|
Är det denna Länk jag ska ha till e34 och e38? Är det sysadm jag ska köra för att läsa felkoder? Är det så att OBD kan läsa av alla koder och OBD-II kan endast läsa motorkoder? Mvh Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är produkt 10427 du ska ha, men finns inget anledning att betala dubbla priset utan detta köper direkt av tillverkaren One-stop Factory för $99 usd. Länk ///MVH Hasso Länk |
| Tack hasso! | |
|
Hej igen. Tänkte göra en beställning nu när dollarn är billig, men frågar för säkerhets skull så jag får rätt saker. Är det dessa jag skall ha? BMW Carsoft 6.5 full set cable Carsoft 6.5 BMW Interface box Net value of items in cart: 100.00 Mvh |
|
|
Det där var ju helt ok pris om du är rätt grejer. Så med dom där ska man inte behöva koppla till en dator eller? Ska nog också beställa. |
|
| Någon som vet om det är rätt grejer C.Douglas valt?? | |
|
Noel. Han har valt helt rätt.Sedan är det bara att tanka hem programvaran: Carsoft med uppdatering +engelska. problemlösning på det finns en väldigt fin/trevlig tråd här på AP.Faktiskt en mycket spännande story med tanke på tiden den har funnits. ps.Det finns nog några här som har bra programvara tillgänglig. /Jonas B. It´s not speed that kills... It´s the sudden stop at the end.... |
|
|
Hallå... Undrar bara om det finns nån i Gbg området som har en service återställare eller som kan läsa av felkoder för skojs skull för att se om man har nåra för en liten slant....?? |
|
| Jag fattar inte detta riktigt. Räcker det inte att blinka fram felkoder från Motorstyrningen? (vilket ju är helt gratis) Kanske kan Carsoft och liknande få fram felkoer från andra system också? Men vilka system är intressanta i sådana fall? Jag tycker t.ex. ABS-systemet på BMW verkar vara extremt driftsäkert. Kollade på flera 530 i 20.000 kr klassen i våras. Alla var riktiga skithögar, men ABS funkade felfritt på samtliga. | |
|
Priset från Onestop på Carsoft h/w har nyligen sänkts rätt rejält. Systemet med blinkkoder finns bara på vissa (tidigare) modeller och ger kanske inte lika många eller detaljerade besked som att läsa av i klartext på en bildskärm. Problemet med trasiga ABS-givare eller annat drabbar inte bara BMW, givare och styrmoduler mm är gemensamma för många europeiska bilmodeller, delarna kommer oftast från Bosch, Siemens, Hella osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.