|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Talade med Bosch-vst som renoverat min gen och dom tyckte väl att 13,8 också var ok men tipsade mig om att kontrollera så att inte remmen slirade litet-litet bara ett grand. Det är det där med de hydrauliska spännarna. Skall kolla det imorgon. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... det är bara att konstatera att Bentleys scheman inte stämmer på min bil. Det är kanske USA-modeller som avses där. MVH /// Paap R |
|
Har du väntat 15-20 min så bilen hinner gå i sleep-mode.. och utan att öppna/stänga vare sig dörrar eller baklucka? För då vaknar delar av bilen igen.. Så är det i alla fall på E38. Kanske du skulle behöva spärra dörrkontakten i stängt läge också..? |
|
| När jag mätte på min drog den 0,02A vilket borde innebära 20mA om jag inte är helt förvirrad. De första 15 minutrarna drog den dock betydligt mer, flera amp har jag för mig. | |
Paap Reeder |
... det är lugnt Iwarsson! Det roliga vore om boxen gjorde ngn nytta. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
"Förbannat bra Johan S" ... du är min megaidol! Sleep-mode är dagens grej! Kollade idag: - först tar den som sagt 220 mA i 22 sek sedan går den ner på 30 mA som är vad OBC´n tar vad jag förstår. Lyfter man på ett dörrhandtag eller öppnar en dörr går den åter upp på 220 mA för att sdedan lägga sig i sleep-mode igen. - med larmet på tar den 110 mA kontinuerligt. Med larmet på "kostar" det ca 1Ah per natt ur batteriet. Det innebär också att den säkring jag surrade om ovan är till enheter som styr bl a sleep-mode. Har försökt köpa en klassisk ampmätere -60 / 0 / +60 amp för att kunna kolla upp generatorn ordentligt men det verkar helt omöjligt att få tag i en sådan. Ngn som vet om en tångampemätare kan mäta tex 30mA ... upp till 400/600 A?? MVH /// Paap R |
|
Jodå du kan mäta både låga och höga strömmar med tångmätare fast nogrannheten vid små strömmar blir dålig. Det finns speciella instrument som är bra vid små strömmar men då har de oftast inte de höga områdena. Man kan hitta hyfsade instrument som klarar upp till runt 200A för under tusenlappen, det finns även lösa givare att montera runt önskad kabel samt en signalkabel till displayen osv. Låter mycket med 110mA för larmet, det skulle kanske kollas upp, moderna larm drar oftast max 15-20mA i viloläget. Så länge spänningen stiger upp till 13,8-14V när generatorn snurrar så behöver man inte mäta strömmen, den finns där och beror på hur mycket batteriet behöver just för tillfället, resten går ut till bilens övriga förbrukare. FP |
|
Paap Reeder |
Jo folke ... jag tänkte att när man kör med digivoltmätaren som klarar 10 A så kan man inte starta - stoppa och fortsätta mätningen ty starten tar som sagt kanske typ 150A och då säger det poff i digimätaren. Kikade i ELFAs katalog och där hade dom en tångmätare för 850 + moms som jag skulle ha men jag lutar mig nog mot dig och går på volttalen som genearorn lyckas prestera ... blir billigare så. MVH /// Paap R |
|
Paap: Kul att man kan vara till hjälp åt en super-mekare som du :) Jo 110mA låter onekligen mycket för larmet, du skulle alltså dra ur halva batteriet på 1 månad med larmet på. Mätte aldrig min med larmet på vad jag minns tyvärr, så jag har inga referenssiffror. Varför vill du starta bilen med amp mätaren kopplad? |
|
|
Med vanlig strömmätning/seriekoppling går det inte att köra startströmmen genom instrumentet. En variant är att bygla över instrumentets inkoppling på batteriet med kraftig kabel just i startögonblicket men det är riskabelt. Sen kommer 10A inte att räcka långt när generatorn trycker tillbaka laddström på kanske 30-40A kortvarigt efter start. Starten kan lätt förbruka både 200A och mera, beroende på temperatur osv. FP |
|
Paap Reeder |
folke! Vad drar du för slutsats av detta: Jag har i 3-4 dygn laddat ett 160A båtbatteri som jag köpte -92 med en Modernum laddare som ger 5A tror jag. När den är nöjd skall den tända en grön diod ... så gjorde den aldrig. Max spänning jag kom upp till var 13,7 V. Nu mätte jag syravikten och den låg på 1,29-1,30 i alla cellerna och efter ett dygns vila låg spänningen på 12,75. Kan ett 15 år gammalt batteri fortfarande hålla syravikt 1,30??? Varför orkade inte laddaren 2ända upp"?? Köpte en CETEK 90 häromdagen (för fast montering i 750:ian) ... kommer den att orka upp ?? MVH /// Paap R |
|
Det kan säkert bero på flera saker. Laddaren är säkert av oreglerad modell, den kommer nog inte upp i slutspänning 13,8-13,9V av någon anledning. T.ex ökad självurladdning pga batteriet ålder, ökad korrosion och/eller sulfatering av samma orsak. Syravikten är iofs OK men materialet och egenskaperna på blyplattorna kan man inte veta något om. Inte sällan skiktar sig elektrolyten och det blir olika densitet på olika höjd osv, man kan behöva tippa batteriet lite från sida till sida. Cetek laddar i två steg med 14,4V under huvudladdningen, dock ger denna modell bara c:a 3,5A max vilket är i underkant för så pass stora batterier. Jag skulle gärna satsat på en 7-10A laddare, laddströmmen reglerar in sig själv och är helt OK även för relativt små batterier. FP |
|
Paap Reeder |
Tackar så mycket. Monterade på skoj en ampmätare i 750:ian. Fulladdat batteri - startade och gen laddade 50 A ... som sakta sjönk till ca 25A. Noterade att bakruteavisningen tog säkert 30 A ... hugaligen. MVH /// Paap R |
| Om man kopplar en amperemätare mellan kabelskon och batteripolen, och har bilen igång (är det så du gjort?). Vad är det man mäter då? Laddström eller förbrukare? Eller någon summa sumarum? Det blir lite svårebegripligt i min lilla hjärna. | |
Paap Reeder |
... du har rätt den är egentligen"felkopplad" men jag ville bara checka av gen laddströmstyrka så jag lade den bara i serie från gen. Nu visade den bara ynka 50A som max och hade jag krämat på med de 140A som gen kan ge hade det nog börjat ryka om den. Vill man som du antagligen menar få fram både in i batteriet och ur skall man ju lägga den "efter att strarten fått sitt" s a s. MVH /// Paap R |
|
Jepp. FP |
|
|
Säkrast är att koppla en shunt mellan t.ex batteri minus och chassi. Den bör tåla sådär 200A minst, men de tål kortvarig överbelastning också. Över denna bildas några mV (oftast 50mV vid fullt utslag, t.ex 200A), som man sedan mäter med lämplig mV-instrument och graderar skalan i A. Det kan vara ett analogt instrument mitt mittnolla som förr eller ett digitalinstrument som då visar minus vid urladdning och plus (eller oftast inget tecken) vid laddning osv. Sen är det bara att mäta på. Ett alternativ till (dyr) färdigköpt shunt är att mäta spänningsfallet över den befintliga jordkabeln på batteriets minussida, fast då får man nöjas med kanske några få mV. Även detta är användbart med lämpligt instrument osv. FP |
|
Paap Reeder |
... tackar folke! Nått sånt får det bli ty jag tycker det vore kul att se "läget" konstant. Först skall jag koppla in en väldigt bra tempmätare på oljan och vattnet. Har köpt ett instrument som en firma tillverkade för vv plogbilar och som har hög nogganhet och mäter med 1 decimal. Den anger även batterispänningen med 3 dioder. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.