|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Måste höra med en laddguru - är det folke? - eftersom mitt laddförstånd tagit slut. Min generator - 140 A - är proffsrenoverad för max 4000 mil sedan. Allt nytt. Batteriet är knappt 5 år och "välskött" med proffsladdare. Nu har jag märkt att reservkapaciteten i batteriet eller laddningstillståndet börjar sunka litet. - kör i stan kortare sträckor ... förstår att spänningen kan sjunka litet - kör sedan dryga 6 mil - en kallstart + 2 mil Nu är vilospänningen 12,35 Volt Startar och spänningen stiger till 13,85 Volt oberoende av varvtalet Står nu på laddare över natten och sedan kommer spänningen att ligga på 12,70 Volt ... efter ett laddaren varit "borta" under ngn timme. Alltså ... vill minnas att M535:an laddar dryga 14 Volt i mostvarande situation. Börjar luta åt att det trots allt är en sviktande genaerator ?? Har i o f s inte mätt syravikten men skall göra även det. MVH /// Paap R |
|
Ta och testa batteriet först, fem år börjar nästan vara "gammalt". Sedan går det att belasta generator på plats för kontroll av laddningen. /Mats |
|
|
Ja, 5 år på ett batteri är ett tag... |
|
Paap Reeder |
???? ... har nu kört 2x4 mil och 2 tim efter stopp är spänningen 12,85 volt på batteriet. Nu slutsats: laddningen är OK men batteriets kapacitet kan ha gått ner så att den inte "tål" så många kortkörningar - typ om man är för het på sitt bankomatkort utan tillräckligt innehåll tar pengarna slut innan arbetsgivaren hinner peta in nästa lön. Precis som min bank kan göra en analys av mitt ekonomiska läge kan jag mäta upp syravikten på batteriet för att se vilken reservkapacitet det egentligen finns mellan löneinbetalningarna. MVH /// Paap R |
|
Har batteriet tjänstgjort i 5år är det kanske inget att bråka om ? bara köpa ett nytt , eftersom din generator är renoverad dessutom så kan man räkna med att den håller väldigt många återstående mil innan den ger upp. Jag har ibland sett att generatorer på E32 knäcks av att det kommer in småsten/grus i kylkanalen som leder rakt in i generatorn ! (obs. inget skämt !) , annars brukar generatorerna hålla väldigt länge , självklart kan man sätta lite rostfritt stålnät eller en damstrumpa eller dylikt framför hålet till generatorns ventilation. Ingen annan som fått småsten i generatorn ? sett det flera gånger nämligen. Att batteriet håller 12,85 volt , tja det tycker jag låter ganska OK men inte jättebra , man skall endå veta att när man mäter batterispänning och får ett värde kan värdet likagärna vara 5% eller 10% högre eller lägre just för att multimeterns mätnogranhet avgörs av dess egen inre resistans kontra mätobjektets resistans. Allt enligt en 10 år gammal bok om mäteknik jag hade på KTH. De flesta multimetrar för hemmabruk brukar dessutom ha en mätonogranhet på några tiondels volt hit eller dit , särskilt om de inte har kalibreringsintyg. Jag tror du kan ha ditt batteri till sommarbruk ytterliggare några år och köpa ett nytt till den bil du brukar på vinterhalvåret. |
|
|
Jag tror också det hänger på batteriet. Hade samma tankar om laddningen i min bil.. Behövde underhållsladda ofta och man kunde aldrig "slösa" ström.. Monterade in ett till batteri och har aldrig haft problem med spänningen sen dess! Hade det varit fel på generatorn så borde jag endast ha klarat mig lite längre mellan underhållsladdningarna med dubbla batterier antar jag (?), men det har istället helt eliminierat behovet/problemet. Kanske hade det räckt med ett nytt originalbatteri på 110Ah istället för de 90Ah (ca) batterier (av andra märken) jag haft tidigare ett och ett, men nu blev det istället 2x90. Grymt skönt att slippa vara orlolig om man slösar lite ström med restvärme, stereo etc. |
|
|
13,85V vid laddning mätt på batteriet är helt OK, liksom runt 12,8V en tid efter avslutad laddning. Syravikten kan utläsa en del men kan även den visa riktiga värden, möjligen små skillnader mellan cellerna, som det i regel blir på ett väl brukat batteri. Vad man inte ser eller mäter är helt enkelt förändringar som blir på plattorna, sulfatering osv efterhand som batteriet används, och nån gång tar det slut. En belastningstest med 150-250A kan ju alltid göras men åldern tar allt ut sin rätt till slut. Mätning med digitalvoltmeter och med två decimalers nogrannhet osv är bra, men bara om instrumentet stämmer. Dock påverkar inte instrumentets inre resistans som normalt ligger runt 10MOhm nåt märkbart gentimot i detta fall ett batteri som kanske har en inre resistans på några 10-tal mOhm. FP |
|
Paap Reeder |
Tackar för alla svar. Har inte min nyinköpta syraprovare tillgänglig just nu men på fredag skall jag mäta upp syravikten. Helt riktig erfarenhet Avdragare! När jag renov min generator hittade jag ett mindre gruslass. Vissa stenar hade prickat kollektorn. Måste vara en konstruktionsmiss eller en s.k barnsjukdom enligt min mening. Nu ser det ut så här efter renovering och montering Länk MVH /// Paa pR |
|
Ett liknande nät monterade jag ochså på den E32 jag hade för något år sedan , faktiskt grusade den generatorn ihop och jag köpte en sk. "utbytes fabriksrenoverad". Helt klart konstruktionsmiss. ser inte ut så på nyare BMW , eller äldre heller för den delen... |
|
Paap Reeder |
Jahaaa...! då har man ett nytt batteri. Ett Tudor 95 Ah med 900 A i startström. Ett Tudor Tech med extra bra kallstartegenskaper vart mitt val. Hade tre att välja mellan: a) rekommenderat std-batt till 750/E32. 80 Ah och 800 A i startström b) det jag köpte c) ett specbatt för stor förbrukning som bl a Taxi använder. 100 Ah med 800 A i stratström. Eftersom min 750 är litet snikutrustad så bedömde jag att ngt sådant batteri behöver inte jag. Var till Tudor i Spånga - kan rek denna firma till alla. Bra och generös service och råd. Vi mätte på den Globall jag tog ur 2002-09 ... den var fortfarande ca 70%-ig och så mätte vi på mitt batteri jag köpte 2009-09. Sunkvarningslampan lyste klarröd och den gav 485 A strartstöm i s t f angivna 800 A. Det är nu klart mer klös i strartfasen när de tolv burkarna skall petas igång med det nya batteriet. Tyvärr var det nya batteriet 15 mm högre med samma basmått mot vad rek batteri är så jag fick med vinkelkapen "putsa av" kanten till baksätesramen men det blev bra. Jag tror att jag sunkat mitt batteri litet genom att jag haft det på laddning - medans jag putsat på kolvringarna insidor ... - med en litet sämre äldre laddare varvid s.k fosfatering ... typ Alzheimer inlets. MVH /// Paap R |
|
Du skulle ha provat ctek laddare innan du kasserade batteritet ;-) ja skulle åter vilja påpeka detta (om inte batteriet e för ur åldrigt') 14,4 e max laddning spånning vilket varje laddare klarar om batteriet e schysst e de de minsta fel på "ytorna i syran minskas möjligheten att lagra energi. således om laddspänning liggaer inom 13,9-14,4 finns inget fel på batteriet däremot finns risken att den inte tenderar att lyfta spänningen på ICKE strömstarka laddare Fy ja surrar ju som Mona Sahlin inget vett ingen sans höj bränsle skatten puh !! ;-) (SKUJA BARRA JOHNNY) m.v.h Niklas CTEK laddaren höjer #ribban i gamla batterier J.M.F sahlin) genom att mäta urladdningstiden från 14,4 ner till rn viss gräns sedan trycka upp spånningen igen till 14,4 trycket på dpänningen avgörs altså i denna laddare av urladdningstiden! därför e den helt suverän !! dessutom svensk uppvinning !! (okey hjulet e ju uppfunnet b;-) |
|
|
Jag skulle nog tona ner teorierna runt Ctekladdaren betydligt. De två spänningsnivåerna runt 13,6-13,8V och runt 14,4-14,5V kommer inte ur laddarens konstruktion utan ur batteriet kemi, vid vilka spänningar energin ombildas från elektrisk till kemisk, gasningsspänning osv. Dessa spänningsnivåer är inget man kan "påverka" utifrån, de har gällt sen blybatteriet uppfans för långt mer än 100 år sen, massor med laddare använder samma nivåer och principer osv, det är inget som Ctek "kommit på" eller uppfunnit. Man bör läsa marknadsföringen från olika tillverkare med viss urskiljning, men det gäller såväl batterier som laddare som allt annat också. FP |
|
|
Ctek är ingen unik laddare utan bara den första bättre batteriladdare som riktar sig direkt till Svensson genom försäljning på bland annat clas ohlson. Men den är helt klart smidig att använda, koppla in och glöm bort tills du behöver använda batteriet. Sedan skulle jag nog vara lite orolig för laddningen om spänningen inte orkar upp över 13,85V ibland. En stund efter start och med lite varv (1500-2000) på motorn tycker jag nog man bör se en bit över 14V för att känna att bilen kan användas till lite kortare turer vintertid. //Magnus |
|
Paap Reeder |
Laddade upp mitt gamla batt ordentligt i natt med en modern laddare - typ Cetek även om den inte heter så / är Tudors egen ... glömt vad den heter. Efter 2 tim vila hade jag följande syravikter från +: 1,23 1,26 1,27 1,24 1,26 1,22. Nu går det inte längre att komma åt syran på nya batterier för annars hade jag kontrollmätt ... men visst är väl nedre gränsen typ 1,28 på ett nytt batteri. 944: har också för mig att jag ngn gång mätt på M30:ian och den ger dryga 14 V ... men jag funderar så här att om batteriet inte tar emot fler amperes så sjunker spänningen. Är det så tror ni? Vad tror ni om följande minitest: Låter bilen stå med "allt på" i 10 min. Vad kan det bli? 1000 W kanske? Efter 10 min startar jag upp och då bör gen ladda med 14,? volt. Är det et OK test? MVH /// Paap R |
|
Enligt Varta skall ett fulladdat batteri ha en spänning på 12,72 Volt vid 25 graders rumstemperatur. Ett batteri med spänning under 12,4 volt bör laddas! Har du kollat din voltmeter? Mäter du direkt på batteriet? |
|
|
Laddspänningen kommer från strömkällan, dvs generator eller nätansluten laddare osv, den är oberoende av batteriet eller belastningen inom vissa gränser. Vissa laddare startar dock inte om man inte har ett batteri (motspänning) inkopplat, och i bilen får man givetvis inte köra generatorn utan batteriet inkopplat. Vilken ström in i batteriet denna laddspänning resulterar i beror på den laddstatus (syravikt) som batteriet har vid det aktuella tillfället. Den går från hög (flera tiotals amp om generatorn/laddaren tillåter detta) och ner till nästan noll när batteriet börjar bli fulladdat. Man kan ha t.ex runt 14V laddspänning mätt på batteriets poler och en ström på 10-20A eller bara nån enstaka A, allt beror på batteriets status. Sen kan givetvis ett batteri vara uttjänt och kass och därför oförmöget att ta laddning men det är ju en annan sak. Den tomgångsspänning som t.ex Varta anger stämmer generellt för alla blybatterier, med små avvikelser beroende på typ, t.ex vanliga med öppen elektrolyt, eller gel och AGM-batterier osv. Batteriet skall ha stått i vila utan inkoppling till bil eller laddare under några timmar, i rumstemperatur osv innan man mäter. Många mäter direkt efter laddning och får helt missvisande mätvärden. FP |
|
Paap Reeder |
folke! "Man kan ha t.ex runt 14V laddspänning mätt på batteriets poler och en ström på 10-20A eller bara nån enstaka A, allt beror på batteriets status" ... innebär det att om min gen bara ger 13,8 så börjar den också sunka litet?? MVH /// Paap R ... skall dock först byta 9V batteriet i digivoltmätaren ty batterisymbolen har börjat lysa på mätaren. |
Paap Reeder |
Har idag mätt upp "tjuvströmmen" i den. 256 mA tuggar den i sig. Genom att en efter en rycka säkringarna kom jag fram till följande: OBC´n tar 30 MA säkring enligt Länk tar 220 mA. Nu pojkar är frågan ... vad är detta för säkring?? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... hm! Min länkade bild är lika informativ som den i Bentleys. Tillrättaläggande: Det handlar således om säkringen längst ned på det vänstra "säkringspaketet". Det sitter 2 st bruna säkr längst ned i det paketet och det är således den nedre av dessa. MVH /// Paap R |
|
Jag kan vara ute och segla men är inte den till torkarmotorn alt. anpressningstrycket till torkarna???? PS. Jag har inte glömt EDC-boxen men jag är relativt nyskild från mitt garage och fingrarna uppskattar inte minusgrader... Återkommer som avtalat! Iwarsson |
|
|
13,8V är OK mätt direkt på batteripolerna. Svårt att svara på vad säkringen går till, finns det ingen beteckning eller nummer på den eller på ev. lock över hållaren? Då kan man söka vidare på detta. Brun säkring är väl 7,5A, det ger isf en fingervisning om vilken typ av förbrukare det kan vara, torkarmotorn klarar sig t.ex inte med 7,5A. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.