AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.303

Så där, nu har jag tröttnat på V8:an

Sida 2 av 2
Transocean
Delorian:
I kronologisk ordning
Felsökning och urkoppling av immobilizer. Tömde batteriet i 2 dar. 2 veckor efter köpet.
C-lås höger bak ur funktion. Bmw demonterade dörrsidan och plötsigt började den funka.
Generatorn skrek, byttes mot en utbytesgenerator.
Dämpare bak slut, nya dämpare plus nya fjädrar.
Tomgång pendlar endast vid frikoppling, ett antal felsökningar utan resultat.
Nytt insugsmembran, nya ventilkåpspackningar, nya stift men ingen förbättring.
Nytt motorstyrningsrelä.
Nya bromskivor å klossar bak.
Läckande avgas, byttes mot Ferritas.
Glappande vindrutetorkarmekanism, byte.
Byte av frontruta.
Glappande framvagn, nya stag och bussningar, nya dämpare.
Kabelbrott bakskyltsbelysning.
Kylsystemet felsöktes pga glykolläckage, kass cirkulationspump byttes.
Fläktkåpan helt murken pga dåligt plastkvalite, byttes. Diverse mindre plastdetaljer, samma sak.

Och säkert nåt annat som jag inte kan komma på just nu.

Plus vanlig service förstås med oljor, filter, klossar och däck.

Juha
Shit vilken otur du har haft med din bil.
Har du lämnat den till bmw vid alla rep?
Vad fick du ge för bilen?
Bilar är som båtar det är döende objekt man kommer att få lägga ner mer och mer perngar.

Att kunna serva/meka själv är nästan ett måste.

Tråkigt men sant.
tonyjohan
Nu fick jag tillbaka min bil, lämnade tillbaka hyrbilen, den koreanska med V6:a. Vilken skillnad! Jag vibrerade i hela kroppen när åttan drog iväg med mig på asfalten. Gud vilken skillnad! Har nog torskat på den här bilen på samma sätt som med en vacker kvinna. När man vill göra slut går det helt enkelt inte. Man kan inte lämna henne ensam eller, ve och fasa till någon annan. Måste köra slut på kärringen! Men ska bli ekonomiskt tänkande, kör den går ju som en gud. Kör många mil, desto fler mil, desto lägre milkostnad. Hjälp! Är jag olyckligt kär? Vad ska man göra nu då?
Sedan är ju 6 på alla 4 så mycket roligare, om jag får sitta bakom ratten förståss.
Annars är det definitivt någon som inte stämmer för min del i alla fall =)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om man gör jobbena själv eller till största delen själv så lönar det sig alltid med en äldre bil. Jag har och räknar mycket på det här med en "ny" bil elle ren helt ny bil och ser när det blir (eller börjar bli) ekonomiskt med en sådan.

Min 318E30 som jag köpte billigt har jag lagt ut totalt 7000kr på ett år och 1800 mil (detta inkluderar service, reparationer, samt en hel del onödiga detaljer, BMW emblem, fönstervev, luftbälg, dörrstopp, original fälgsidor, BMW original kromrör, mm). Jag tycker att jag har skämt bort den klart mycket, den har kostat mig nästan exakt 20kr/mil att köra och då är ALLT inräknat = billigt.

535an som har ägts länge och gått långt har genom gått allt från flera BMW-servicar för dyra pengar samt rostlagning av proffs, byten av alla möjliga saker som tokdyra michelin TRX 240/55-415 däck. Den har kostat mellan 32-40kr mil. Detta tycker jag är mycket, men absolut ingenting mot en ny BMW.

Till att börja med finns det inte en chans att få en motorstarkare ny BMW att gå ihop sig ekonomiskt så jag har räknat på en ny 116.

Kan säga att det tar ett tag att komma ner under 100kr/mil och jag vil minnas jag räknade ut att först efter 6år och 10000mil börjar man komma ner mot de milkostander som äldre bilar har. Kan säga att då har jag räknat på att den nya bilen är "felfri" också, något som kanske inte alltid är att räkna med.

Jag anser att man ska kunna hålla en budget på 5000kr/år i repkostnader på en bruksbil. Det enda jag varit tvungen att byta på min 318E30 är belägg fram för 190kr resten förutom service har jag kunnat strunta i. Räknar jag så blir milkostnaden 18kr/milen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kom förresten på att 535an som jag tycker har en dyr milkostnad hamnar på 4800kr per år, så man kan kosta på en hel del både nödvändiga och icke nödvändiga saker och ändå hamna på en klart lägre nivå jämfört med en kanske 10000mil gammal snik BMW i milkostnader sett.

Men det är klart har man inte tid/möjlighet att göra jobben själv blir det ju en annan situation, men det krävs iallafall många mil innan det kan bli fråga om någon hållbar ekonomi med en ny bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.