|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
tonyjohan |
Nu har jag fått nog, har kostat på bilen över förtio papp. Allt från rost till nytt solskydd. Skulle få gasdämparna bytta idag, en enkel och snabb åtgärd. Men, men så enkelt skulle det inte vara förstås. Den ena bulten hade rostat fast i luckan, och givetvis gick den sönder när killen skulle dra loss den. De har fortfarande bilen, det fick bli hyrbil (igen!). Det här är nog inte sista reparationen, har jag en stark känsla av. Måste sluta bränna pengar på en tretton år gammal bil. Nån som känner igen sig? |
|
Alltför väl känns det igen... Min femtrettifemma är väl uppe i kanske 15000 i enbart material (gör allt jobb själv). En bil som man kanske kan få 10000 för vid försäljning, så ibland undrar man lite vad man håller på med... |
|
Njuren |
det kallar jag kärlek |
|
Under hur lång tid har ni lagt ut dessa pengar? Och hur var skicket vid köpet? Känner INTE igen mig men så är min äldsta inte 12år fyllda (fyller nästa månad) det kanske kommer, utan jag är i stället förvånad över hur billiga dom är i drift. Stephan Ps; Beklagar era bekymmer. |
|
| Inte illa att ha 3 st 540i/6. Sugen... | |
|
Ska man ha/köpa såna här bilar så är SKICK helt avgörande prislappen är mindre viktig vid köp, för om ena bilen är 10-20 billigare är den i BRA skick så äts den kostnaden upp väldigt snabbt när skötseln är eftersatt... Mvh Danne |
|
|
Ju äldre en bil blir desto mer kostar de i drift rent krasst sett tyvärr. Är man funtad som man är vill man ju ha den i ett gott skick och sånt kostar. Raset på värdet för en ny bil är rent vansinningt. 3-4 år gammal och köra till 6-9år eller då rosten börjar komma det är enligt min erfarenhet den lägsta kostnaden per mil. Sen hänger det ju ihop med vad man gillar för bil och hur man prioriterar sina hobbys, other discussion:) Klart bilen skall få kosta om man gillar den. När det inte finns något att göra då är det ju inte lika kul att åka, känns det igen?:) Mvh Asken |
|
Conan999 |
Jag känner inte igen mej alls. Har köpt nya fälgar i princip på två år. Verkar som det är många med 530 av -95 års modell som har problem på forumet...? Min går som en klocka och har ingen rost, inga skavanker. Tonyjohan: hoppas verkligen du har mer tur vid nästa bilköp Conan999 |
Conan999 |
Ursäkta 530 av -93 års modell ska det stå Conan999 |
Transocean |
Man skall undvika en 530 från -93 som pest. Har lagt över 50 000 på reparationer. Ägd bilen i 3 år. Ändå var det ett säkert köp från auktoriserat bmw- handlare i tyskland. Juha |
|
Vad är det du reparerat eftersom du lagt ut 50 000? Hade det inte varigt värt att köpa en nyare bil? |
|
|
Min 530iA - 93 var den bästa bilen jag ägt. |
|
| Tycker själv det är kul att byta grejer och förbättra bilen. Hur man än gör så kommer bilar alltid att kosta pengar. | |
|
Kul att byta grejer???????????????????????????? mmmmmm.... Dags att bli hämtad för undersökning? Finns väl ingen som tycker att det är kul att ödsla sina pengar på en skräpbil som bara ruinerar en år efter år. Kan inte fatta det roliga i det!? |
|
| Endel har ju bilen som hobby då är det roligt att lägga pengar på den vill man inte ödsla pengar på bilen. köp cyckel | |
|
Någon som känner igen sig? tonyJohan har du läst min tråd? Länk Leffo |
|
rsarits |
Min 530 -95 har rullat 32500mil nu, 14000 i min ägo, jag har inga som helst problem med reparationer. Skicket på bilen vid köp är nog avgörande, samt hur tidigare ägare har skött om den. Det jag bytt på min är: Vid köp: AC kompressor lambdasonder AC-rem Senare: Stötdämpare Insugsmembran Bromsskivor Bromsbelägg, även handbroms Främre och bakre länkarmar på båda sidor Aggregatrem (fläktrem) Kondensor (pga stenskott) AC-fläkt (grävling i 100km/h) Utöver detta bara Olja, filter och stift enliget serviceintervaller Använder min som pendlarbil och kör 16mil/dag |
|
Hej! En del verkar glömma att en 530, trots att den är billig NU, har kostat en del som nu och kunde räknas som "lyxbil" med tillhörande service/underhållskostnader. Att man har köpt bilen beggad och den börjar bli 10år+ och en del mil, gör ju bara att reparationer är ngt man MÅSTE räkna med i tillägg till vanlig underhåll. Det är klart att 40000 på en bil som kostar max detsamma är ju surt om man har inte beredd på det, men som sagt underhållskostnader går inte ner bara för att bilen blir billigare med tiden. Om man lämnar bilen på verkstad varje gång drar också upp kostnaden. Transocean: 50000kr på 3 år, det betyder ca 16000/år i rep (du har väl inte tagit med vanlig service) är väl ungefär vad jag skulle förvänta av en 13år gammal lyxbil med rel komplicerad motor/elektronik. det täcker ungefär bromsar, bussningar, styrleder, stötdämpare för tre år inkl arbete på verkstad(nu antar jag att du inte gör allt själv....) MVH: Sakke |
|
|
Har kört min i drygt 6 månader och har lagt ut 12000 i reparationer. Det mesta var sådant jag noterade vid köpet och som jag pga priset godtog, så det säger egentligen inget. Eftersom värdeminskningen är låg på en gammal bil anser jag att uppåt 20000 i rep/service per år är uthärdligt. Jag använder mig av auktoriserade BMW-verkstäder. Vore bilen nyare (dyrare) som mina tidigare BMW:s skulle jag inte godta sådana kostnader. Mvh Mikael |
|
|
Håller väl främst med Asken och DrSakke. Att hålla bilen i bra skick kostar pengar. Jag har i omgångar bestämt mig för att gå över till att köra skiten ur en rostig 10000 kr Golf eller liknande istället, men jag vill ju ha en fin bil. Jag köper en kärra som ny kostade ca en halv miljon för en bråkdel av priset och sedan lägger jag ut en summa på reparationer. Men totalt sett så är det ändå så att jag kan hålla mig med en fin bil i bra skick till en kostnad som är klart lägre än att köpa nytt. Av någon anledning så gör man ju glädjeberäkningar när det gäller bilar och boende och sedan blir man lika förvånad varje gång räkningarna dimper ner. Det svåraste beslutet som jag ser det är när/om man skall sluta köra verkstadsservice och göra mer själv istället (med tanke på femtehandsvärdet...) För det är onekligen så att pengar går att tjäna på det. Låga andrahandspriser på stora och rikt utrustade bilar gör ju att man lätt hamnar upp mot smärtgränsen vad gäller drift och underhåll om man utnyttjar sin köpkraft fullt ut. Tonyjohan: Trist! Ja, jag känner igen mig så tillvida att jag med jämna mellanrum undrar om jag är sinnessjuk som lägger pengar på bilar där jag inte kan räkna med att få tillbaka ett öre för det. /Fredrik |
|
|
jag har väl laggt ut kanske, ja.. om man räknar bort nya fälgarna som var en rent estetiskt kostnad så är det väl kanske.. 10 - 15k på 6mån.. skatt, bromskivor, generator, motor och kupevärmare, låsmekanismen i bagageluckan.... och mer skall det bli... bussningar i bakvagnen m,m.. så nog svider det endel för oss dödliga, men å andra sidan så gav jag rätt kurs när jag köpte den och skicket i övrigt är mkt fint, så det känns som att om jag kommer upp i normalpris efter detta så är det ändå värt det, då vet jag juh att alla slitagedelar som behövsbytas är ordentligt gjort med bmw org prylar. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.