AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.773

BMW ägare, se över era bilars stöldskydd!

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Inatt mellan 00:30 och 15:30 fick jag påhälsning i min E32. Det var någon som tyckte sig behöva bilen mer än mig.

Man tog sig in genom den främre passagerardörren, utan att slå in en ruta eller orsaka skada på dörrlåset bröts dörren upp. Man fortsatte sedemera med att knäcka av den rattkrycka jag hade på bilen, (inköpt på mekonomen för 499 kr). Man slog sönder rattkåpan, knäckte av spaken till farthållaren för att komma åt tändningslåset. På något sätt lyckades de få ut innehållet ur tändningslåset, så att det bara var att stoppa i en mejsel och vrida om. Men man lyckades inte stjäla bilen, eftersom bilen var utrustad med en eftermonterad elektronisk startspärr. Istället nöjde man sig med sparka av lite speglar och stjäla ett par obetydliga föremål från kupén.

Tjuvarnas byte:
1. Is skrapa
2. BMW original snöborste
3. Mina mocka handskar
4. En automatisk avbländbar innerbackspegel.

Stereon lämnade man kvar (det var ingen CD spelare).

Min bil var utrustad med BMW original larm och var låst i deadlock läge. Men larmet var urkopplad när jag upptäckte det hela. När jag deaktiverade startspärren, så kunde man starta bilen bara genom att stoppa in något (vad som helst, mejsel, husnyckel eller ngt annat spetsigt) och vrida om. Hade jag inte haft min startspärr, så hade jag troligen inte haft kvar bilen.

Det som förvånar mig mest, är hur de kunde ha sönder rattkryckan som var av kraftigare modell.

Stöldskydd innan forcering:

* Rattkrycka ----> Länk
* Eftermonterad startspärr
* Larm som även aktiverar deadlock
* CODE funktionen i OBC
* Dubbla låsbultar till fälgarna
* Låsbart tanklock

Bilder på bilen efter forcering:

Länk <--- Notera hur man kapat/brutit av rattkryckan.
Länk

Dessvärre hade jag bara trafikförsäkring på min E32.

Se över era bilars stöldskydd, traditionell skyddsutrustning så som larm och ratt krycka hjälper tyvärr inte.

___
750-bloggen: Länk
Mugge; Flytta eller flytta bilen till säkrare förvaring, du blev varnade efter bensinstölden och din grannes batteristöld och nu detta, alternativet köp en ointressantare bil.

Stephan

Ps; Beklagar händelsen, riktigt riktigt trist(=

Gemini__
Tråkigt att din bil blev utsatt för detta. Hoppas det inte kostar allt för mycket att fixa skadorna.

Kryckan är inte en "godkänd" variant eller?

Mvh:
Thomas
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tråkigt, men tur i oturen att de inte kom iväg med bilen. Satsa på en godkänd krycka.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Immoblizern räddade dig denna gången, tur de
Värsting-rattkrycka typ 2000 kronors, samt montera cargard 850S eller liknade, de är ett måste om man skall parkera en 750 E32 eller M5 E34 eller liknande i Gbg. Tyvärr är de inte frågan om utan när bilen blir utsatt....

BMW CS #5139
Fy så ohyggligt jäkla trist! :( :(
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Mugge, du kan vara glad att den stod kvar!

Jag använder:

*original-larm
*Cargard 850
*CODE (ska inte underskattas!)
*Deadlock
*mm

Det blinkar och lyser rött i hela bilen nu så, peppar peppar....

Ett enkelt stöldmotverkande tips för oss som åker automat:

Parkera med tex växel 1 vald = bilen går ej att starta, tjuvar är ganska stressade....
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Mycket tråkig historia!
Trist att råka ut för sådant. Bilar som är relaterade till dig tycks vara gangstermagneter. Själv använder jag en godkänd rattkrycka om bilen parkeras en längre stund i städer och när vädret så tillåter har jag några hungriga vakthundar i bilen. Hemma består skyddet av sagda hundar och eget olåst garage där bilen oftast står olåst och igår glömde jag tom kvar nyckeln. Slarvigt som fanken. Jag rekommenderar dig att lämna det område du bor i och flytta ut på landet.

Mvh
Mikael
Du hade ju planer på att sälja bilen... Vad händer nu? Ska du lägga ner pengar på att fixa det som hänt eller blir det försäljning i delar?

Det är så himla surt att moralen bland folk är så låg nu för tiden. Jag tycker absolut att du ska fundera på att flytta precis som mikaelodoris skriver. Jag vet att det inte "bara är att flytta", men ändå. Det är värt ganska mycket att känna sig trygg i sitt hem.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Först vill jag bara säga, tack för all empati, det känns faktiskt lite bättre. :-)

En sak som nu förbryllar mig i efterhand är hur de lyckades deaktivera larmet. Visst larmet är från 1991, men ändå! Att öppna en deadlock låst bil ska inte vara en enkel match, men det gick tydligen utan problem.

Tror ni att dessa typer ser skillnad på en rattkrycka som är godkänd och en för 99 kr från biltema? Hade det gjort någon skillnad med lite dyrare skyddsprylar?

Jag sålde iväg bilen mycket billigt i stöldskadat skick, då det inte längre gick att låsa dörrarna, så vågade jag inte ha kvar den. C-låset låste upp bilen direkt, trots att det inte fanns några synliga skador på låset.

Jag bor inte något slumområde, vill man bo här så måste man köpa sitt hus/hem, det finns inget att hyra. Jag är tveksam till om småkriminella klarar av att finansiera ett boende här. Just nu har jag inte resurser till att bo finare/dyrare.

___
750-bloggen: Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Så länge det inte är något "Gated-Community" så finns det inget som hindrar slummen att komma in och förstöra. Spelar ingen roll om det är Sveriges finaste villaområde... Tjuvarna drar sig dit pengarna finns, tyvärr :/

Vad blir det för bil nu för din del?

Mvh/ Niclas
Usch vad tråkigt att sälja en bil som just utsatts för våld.
Jag rekommenderar dig ändå att till nästa bil köpa en godkänd krycka. Den som satt i bilen såg lite klen ut. Min är så grov och tung att den även kan användas som tillhygge mot biltjuvar om man skulle råka se pågående inbrott och hinner in i bilen låsa upp det och de är snälla och stannar kvar.
Jag tror nog att det är svårt att komma ifrån buset inne i en stad. På landet är det enklare pga den höga synligheten. Skummisar som rör sig i området syns. Men inte ska smågangsters få bestämma bostadsort.

Mvh
Mikael
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag beklagar det som har hänt! Rent förjävligt att det ska vara så!

Undrar hur mycket jobb det skulle vara att bygga ett eget stöldskydd? Ett elektriskt som ger stötar ifrån sig. Kraftigare desto närmare man kommer bilen ifråga. Frågan är ju hur det skulle funka i regn och hur det skulle påverka karosserielektroniken.. ? Som ett kostängsel, men med högre spänning.

Jobbigt bara om en unge/tant råkar komma åt bilen och få en så kraftig stöt att det gamla/nya/svaga/ hjärtat kollaps och personen dör... Äh, lateral damage kallas sånt väl för eller? :)

Annars vore ett eget garage det enda som är säkert antar jag, även det larmat och med övervakningsvideo osv... Fy fan, att det ska behövas så mkt för att få ha sina saker ifred allså.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag läste något för många år sedan. Vet inte om det är sant. En kille, som parkerade i ett stort gemensamt garage med en massa stöldproblem, tog en tunn träplatta, rätade ut en massa metkrokar med hulling och drev dem genom plattan. Sedan lade han plattan på stolen, förankrade den med ett spännband runt stolssitsen och la en pläd över för att dölja fällan.

Han lär ha fått napp. Till skillnad från elvarianterna tror jag att detta kan vara lagligt.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
gorth: Är nog ett effektivt sätt att få iväg packet MEN då blodar ju tjuven ner klädseln också.

Mvh Johan
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag tror inte det blöder så mycket från den kroppsdelen. Men gör ont som f*n!

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Transocean
De flesta kryckor på marknaden är bara skit.

Länk

Själv har jag en sån här.Länk

Juha
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ett bra sätt att slippa få bilen stulen är att ha en skylt med väl synlig text, OBS detta fordon saknar batteri !!!

Tyvärr blir alltid bilen masakrerad, detta går bara att avhjälpa genom att på bar gärning ta fast dem/hindra dem. Jag tror på "fällor" (trots att tjuven/arna kan sabba bilen ännu mer genom detta) beroende på att bilen är ändå är förstörd när någon bryter sönder rattlåset och fönster/dörr och på en gammal bil är det ändå inte lönt att fixa detta då det kostar för mycket såvida inte bilen är mer än bara tafikförsäkrad. Det skulle vara riktigt kul ifall förövaren blir riktigt blodig eller förblöder på platsen :-) då kanske dräggen lär sig.

Jag lider riktigt mycket med dig mugge!!, vi som sluppit detta får vara glada, tyvärr gör det att BMW blir ännu mer entusiast bil som man bara vågar ha i låst garage eller köra som njutningsmedel då man har ständig uppsikt över den.

Det kommer säkert att sluta med att man har en laddad hagelbössa som aktiveras såfort någon bryter upp dörren eller krossar/tar sig in genom rutan.
Eller varför inte placera en bomd så hela skiten sprängs när tjuven försäker komma in, rätt bra för då kan man hävda att någon försökt spränga ens bil men inte lyckats komma undan. Tyvärr innebär detta en del risker.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Beklagar det som hänt Mugge. Köp en riktig ABUS krycka. Larm vet jag inte om det är ett fullgott skydd, de brukar ju sno bilarna ändå. Jag har också en egen gömd kontakt som sista åtgärd ifall att det skulle hända något. Orolig är man ju ändå.

Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Usch. Har i princip ingen säkerhet i 635:an. Vad borde man införskaffa som inte kostar multum? Lägger ju hellre pengar på saker som förbättrar bilen än sån här skit. Finns ju någon startspärrsfunktion i färddatorn, något man borde använda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.