AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.002

Alpina B3 E36 - summering av erfarenheter - begagnattips, jämförelser

Sida 1 av 2
Först och främst - jag har dammsugit nätet och läst i princip allting här på Autopower om Alpina E36 B3. Jag ville bara säga det. (:

---

Mjaha, nu funderar familjen på att byta bil, helst till en annan kombi. Volvo 965:an som vi har haft i ungefär 15 000 mil är en kanonbil, verkligen, men som sagt, eventuellt blir det bilbyte. Efter att ha funderat och summerat så finns det nu några alternativ i samma prisklass:

Volvo V90 - en sådan som vi har, fast modernare. Rysligt trevlig bil utan överraskningar.

Volvo [någon modell] AWD - bra med fyrhjulsdrift och hela paketet, men vilka fantastiskt tråkiga och könlösa bilar...

BMW E39 540 - snabb och bra, men... Njaa.

Jaguar XJ300, gärna XJR - säkert en kanonbil, men lite udda är det allt.

Och så...

Alpina B3 E36 Touring - vilken bil! Vilket åk! Vilken kvalité! Allting talar egentligen för en sådan (tror jag). Jag har nu dammsugit nätet efter information om bilarna, men det står faktiskt inte särskilt mycket om dem - inte ens här på Autopower. Jag har alltså några frågor som ni gärna får svara på, då det verkligen stod olika saker i de befintliga trådarna (och om ni vill kommentera de övriga alternativen så får ni gärna göra det):

Monterades endast diffbroms i kombination med ASC+T eller DSC eller vad det heter? Och var antisladdsystem standard?

Hur bra är rostskyddet? Bilen kommer att användas året om, oavsett väder, men kommer att få samma behandling som nuvarande bil, det vill säga MrCap-behandling och behandling hos Rostskyddsmetoder en gång om året (965:an är som ny). Förutsättningen är dock att bilen inte har börjat rosta...

Hur mycket sås drar dem? Jag har läst om entusiastiska forummedlemmar som påstår att deras bilar "inte aaaalls drar mycket bensin" medan en del säger att de visst gör det. Vidare påstår en del att de drar sjukt mycket olja, medan en del hävdar att de inte alls skall dra mer olja än en normal M50/M52. Vad stämmer?

Vad betalar ni som ägare i försäkringspremie? Och var bor ni?

Service! Här ger alla olika bud. Tydligen skiljer det mycket mellan Alpina E36 och E46, där E36:an har än fler BMW originaldelar än E46, till plånbokens glädje. Kan någon bekräfta eller dementera och kanske ge prisexempel på service?

Värdeminskningen torde vara minimal över tid, med tanke på vad folk begär för ännu äldre Alpinor. En B3 E36 går nog inte att jämföra med B10 Biturbo, men ändå. Om man köper en finfin B3 Touring för 80 000 kr så borde den väl inte minska allför mycket i pris över, säg, 5 år. Vad tror ni? Bilen lär i och för sig behållas mycket längre än så.

Vad bör man i övrigt tänka på, förutom mätarskruvning, fejkade serviceböcker och annat hokus pokus som folk ägnar sig åt? Meningen är att köpa det finaste exemplaret som går att hitta och behålla det länge.

Om du har läst ända hit så tackar jag så mycket och om du också skriver någonting så adderar jag en lätt bugning. (: Tack och bock!

Johan

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Många punkter att gå igenom!
Kan vara lite beroende på årsmodell men min 96:a har diffbromms men ingen elektronikhjälp alls så standard är det inte.Körde delvis förra vintern och hade inga problem ändå.
Är övertygad att alla bilar rostar,har haft ett ltet problem med bakluckan som antagligen kunde bli ett stort(typ byta lucka) resten av bilen är väldigt fräsch(fick härligt beröm på senaste besiktningen).
Här är det som vanligt lätta överdrifter åt bägge hållen.Vad jag själv hört genom Alpina-klubben så är det skillnad på cylindervolym/bränsletörst om du har 3,0,3,2 eller 3,3.Körde Sthlm-Malmö och Sthlm/Göteborg med 3 pers i bilen och med tankmetoden blev det 0,81L/mil med sällan över 120km/tim med rätt däckstryck.Stadskörning(inte allt för ofta för min del)så fick jag siffran 1,10L/km.Enligt min uppfattning som en välservad Volvo V40 turbo som min pappa har och givetvis jämfört med.
Som medlem i Alpinaklubben så har du möjlighet till en entusiastförsäkrin,min hamnar runt 1400kr/år
och utan ligger jag på 6900kr/år.Medlemskap i klubben kostar 200kr/år.
Bör väl ligga på Bmw "normalpris" ingen större skillnad förrutom vissa delar som bromskivor/klossar.
Själv låter jag ingen annan göra stiftbyte och olje service,vet liksom att allt blir ordentligt om jag gör det själv.Finns länkar här på forumet om mer exakta priser och modeller.
"6
Har ingen aning,kommer aldrig att sälja bilen.Har haft 750 E32 och 740 E38 tidigare och upplever nu en total kvalitetsskillnad med Alpinan,gjorde ett kompprov och ett Leak Down test och det var samma värden som från fabrik,betänk då att bilen gått 22000 mil.(HC värdet var 0,22 med dålig toppkåpspackning).
"7
Finns en på Autopowertorget med norrlandslysen som känns seriös(Som ett litet tips bara).
Mvh Dic.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hade en B6 E36 (dock sedan) som jag ångrar bittert att jag sålde, kanonfina vagnar som Dic påtalar.
Dic!

Enormt tack för svaret! Det var synnerligen utförligt! Tack!

Några kommentarer:

Jo, tyvärr rostar ju alla bilar. Ett rimligt antagande är väl alltså att en E36 rostar som vilken bil som helst. (:

Det där var ju bra siffror. Betydligt mindre än vad jag trodde...

...precis som de här siffrorna.

Vad roligt! Det är verkligen god kvalitet! Har du förresten automatlåda eller manuell?

Den har jag sett! Den verkar riktigt fin, precis som den här: Länk

jonasjonas: Jo, jag tror faktiskt att jag minns din annons. Den såg fin ut. Men en M5 är ju inte heller helt fel. (:

___
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
J. Lindgren!
Länken ser ju mycket trevlig ut och vettiga pengar för kvaliteèn
Är ju automat men med switchtronic med knappar i ratten för S-läget.
Är avställd över vintern men vill i alla fall nämna att när jag kör till och från jobbet på sommarhalvåret så skrattar jag hela vägen.Du är välkommen att titta om du vill i mitt garage,såg att du finns i Sthlm,s trakten.Skicka ett mail om tid så går det säkert att lösa.
Mvh Dic.
J. Lindgren:

Har du varit i kontakt med?

Länk

Kanske ett bud på den bilen kan vara något? om den nu är till salu dvs....

Länk

Sen har det ev finns det en snygg Grön E36 kombi Alpina med en ägare i tyskland och en i Sverige som har varit till salu ett tag. Kan bara inte hitta bilen har sökt nästan överallt:((
Dic!

Switchtronic är ju absolut bäst. Festlig utrustning och automatlåda är skönt i en bruksbil!

Det vore jättekul att få komma och se på ditt åk framöver, oavsett hur det blir med bytesplanerna! Ett mail trillar nog ned vad det lider. (:

starre:

Jannes bil såg jättefin ut, verkligen, men den lär nog inte vara till salu. Den andra, svarta, var nog fin, men riktigt dyr måste jag säga.

___
Alpina B3 E36 är en mycket trevlig bil faktiskt. Jag blev så pass imponerad av en sådan som jag fick provköra i höstas att jag kände mig tvungen att revidera min bilinnehavsplan och skaffa en egen sådan.

Såvitt jag erfar gick det (på den tiden) inte att kombinera mekanisk diffbroms och antispinn, så det är antingen eller. Jag har bara sett bilar med antispinn från fabrik.

Rostar som vilken E36 som helst och konstigt vore det väl annars. Jag har en skada på falsen innanför nederkanten på bakluckan.

Tycker min drar bensin som 330n jag hade innan, inte farligt alls. Körde upp den från Tyskland på 0,91. Tror inte soppakostnaden ruinerar någon. Verkar inte dra någon olja heller, men det är för tidigt att säga säkert.

Originalförsäkring ville ha 9200:-/helår/helförsäkring. Ytterområde Västerås. Låter som om du kommer att använda din bil som bruksbil, och då kan ju det bli svårt att uppfylla kraven för entusiastförsäkring.

Verkar vara ungefär samma servicepriser som "normalmodellerna". Däremot verkar Alpina-specifika delar kosta skjortan. Jag har en spräckt träpanel runt växelväljaren och en sådan ville BMW ha 5.500:- för! Nu går det ju att få tag i delar billigare genom Alpina-klubben, men det blir säkert mycket pengar ändå. Själva träet är lövtunt och verkar mer höra hemma i en Hyundai eller något. B3-emblemet på bakluckan går på 1200:-. Ouch. Osv.

Värdeminskning är alltid svårt att sia om. Men äldre Alpinor har ju hållit värdet bra. Men hittar du en finfin B3 touring för 80.000:- är det bara att gratulera. Jag har intryck av att bilarna i bruksskick går för mer än så.

Bilen i Göteborg. Jag var intresserad av den och slösade bort några timmar av ett par lokala AutoPower-profilers tid genom att be dom att att åka och titta på den. Nåja, dom sade att det var en nyttig erfarenhet, om än inte positiv. Den i Kalmar vet jag ingenting om mer än att den har varit till salu länge. Notera att den har 316-front vilket kanske inte är så kul.

Finns några i Tyskland som ser vettiga ut (men det gör ju alla bilar på bild).

Länk
Länk
Länk
Länk

Lycka till med jakten.

Mvh
/Janne
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Janne jag har fått de priser du frågade efter och jag har försökt mails dig en längre tid men det går inte !

Träinlägget runt växelspak kostar genom klubben 338,57 Eur (ca 3100 sek) och B3 emblemet kostar 77,64 (ca 710sek) frakt tillkommer på dessa priser.

För vidare prisinfo på div Alpinadelar
Länk

Hälsningar
Ando Gunnarsson
Alpina CS

Janne!

Tack för svaren! Mycket givande. Ännu mer att tänka på. Att importera en bil från Tyskland vore ju trevligt, men det känns som att det blir lite för mycket pyssel.

___
Gemini__
Förstår att du är sugen på en B3:a. Men vill du verkligen att du och din familj ska åka omkring i en sämre bil vad gäller krocksäkerhet? E36:an är inte direkt känd för sin krocksäkerhet. Tycker att en fin E39 är ett bättre val.

Lycka till i jakten på ett fint ex iaf.

Mvh:
Thomas
Om jag skall vara ärlig så har jag inte tänkt så mycket på det då jag trodde att alla bilarna i exemplet åtminstone var bättre än medelbilen. Är en E36 så dålig?

___
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Inte så dålig om du frågar folksam :) Enligt deras undersökning är den bättre än e46...

Men e36 är väl som medelbilen, något bättre till och med. Men självklart är en e39 bättre då den är nyare och större. Om man ska hård dra det hela så började väl e36 konstrueras redan på slutet av 80-talet, första skisserna på ritbordet allså. Sen kom ju dem första 1991. Det är en konstruktion som har många år på nacken, men med tiden så har ju det förbättras med krockkuddar osv. Vet inte hur det är med deformationszoner på den men men.

Tror en alpina B3 e36 är ett väldigt roligt alternativ! Billigare i drift än en m3 3,2 samt en udda modell inom e36 familjen.
Gemini__
Ja, det har ju diskuteras en del i en annan tråd =)

Ville bara dela med mig av mina tankar och funderingar bara. Skulle satsa på ngt modernare om man ska ha den som bruksbil för familjen. Men som entusiastvagn däremot skulle den passa alldeles utmärkt ;-)

Mvh:
Thomas
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
E36: Länk tyvärr har den riktigt låg passiv säkerhet men den aktiva är som alltid hög, kolla på Alpina B10 (E39) med samma motorer (3,2/3,3) istället - en sån ska jag äga någon gång.

Mvh
Krocksäkerheten blev betydligt bättre på årsmodell 98 av e36 då sidokrockskydd blev standard.

Gemini__
Ett visst "sidokrockskydd" har väl funnits där hela tiden, men detta kompletterades med en sidokrockkudde -97 om jag inte missminner mig.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Hittade detta på bmwmregistry.com:

"-Side impact airbags available on sedans (1/97 production)
-Side impact airbags available on coupes and convertibles (9/97 production)"

Huruvida detta var extrautrustning eller ej kan jag inte svara på.

//Thomas

Länk

Vad har vi här då?

___
Visa användare
234
Morgan Hasselkvist
B10 V8 #041 2001
AlpinaCS #002
Janne: #1 Såvitt jag erfar gick det (på den tiden) inte att kombinera mekanisk diffbroms och antispinn, så det är antingen eller. Jag har bara sett bilar med antispinn från fabrik.

BiTurbon har antispinn och diffbroms så det fanns nog på B3an med skulle jag tro iaf.

Mvh Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Diskussionen handlar om B3 så därför gjorde jag felaktigt generaliseringen antispinn = ASC+T. BiTurbon har möjligen antispinn och mekanisk diffbroms i kombination,. Men eftersom den baserar sig på 535i så finns endast den simplare ASC och då funkade det tydligen. Följaktligen har B10 4,6 som baserar sig på 540i, och därmed har ASC+T, inte diffbroms som standard (och inte kunde fås i kombination som option om resonemanget håller streck).

Jaja, jag tänker inte strida för någonting som jag inte begriper själv varför det är så, men jag har hört/läst det själv i ett par olika sammanhang. Bland annat direkt av en välkänd Alpina-profil och trimningsguru på frågan om huruvida hans B8 hade diffbroms. Tills någon presenterar en utrustninglista på en E36 eller E34 där både diffbroms och ASC+T ingår så föredrar jag att tro på den upplysningen :)

Mvh
/Janne

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.