AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.145

Att tänka på vid chippning?

Sida 1 av 2
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej, är nära att boka tid till chipning nu av itsfun till min bil. undrar om det är något jag bör tänka på?
har också några frågor:

kan feldiagnostik eller andra saker krånga i framtiden hos BMW?
Några som haft problem med its fun?

mvh
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Min bil drar något mer bränsle sen jag var hos dem.
I övrigt vart det en förbättring.

Var noga med att berätta för din serviceverkstad att bilen är chippad när du lämnar den på service.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Bamsehalvar:

Självklart ska du inte berätta att din bil är chippad, Hillstreet måste skämta med dig?! Ingen verkstad upptäcker en sådan sak vid normal service men om de skulle göra det - ex om du nämner det själv - får du en reducerad ersättning vid någon form av skada även om det inte har med chippningen att göra.

MVH/ Qvrnis
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Hillstreet.. Så din bil drar MER soppa efter chippning? Intressant... Hur mycket och hur uppfattar du bilen efter chippningen? Jag funderar mycket starkt på att chippa hos qvarnis, så jag skulle vara mycket intresserad av att höra mer om hur, var, när OSV..

//amullo
---
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
amullo: Bilen känns lite snabbare, varvar något mer och svarar snabbare på gas. Men den drar något mer soppa nu än tidigare.. oavsett stads eller motorvägskörning.

Qvarnis: Om man lämnar in bilen för att kolla ett potentiellt fel med motorn är det väl bra om man talar om att den är chippad så de vet det. Är det en gammal bil utan garanti spelar det ju ingen roll? Förresten.. Vishnu Tuning söker representanter i Europa.. kan ni plocka in deras kit för 335 lagom till min leverans? :-) Länk

//Joakim

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Okej, men märker tex BMW det om de tex gör en felsökning?vid vilka ingrepp kommer de märka det? är ju tryggare med box då man bara kan ta bort den innan man åker till verkstaden. Och om man någon gång skulle smälla med en älg och är vid medvetande skulle man ju kunna ta bort boxen innan verksdaden så är ju allt glömt.

det lutar allt mer åt its fun då de ligger så lågt i pris med är ju så dumt att man inte kan ta bort så lätt.

Okej Qvarnis, tror jag skulle hålla tyst med, det de inte vet lider de ju inte av. '

Amullo: vad kostar det att chipa hos Quarnis?var ligger det? bra alternativ till itsfun?

mvh
do
162
dopamin
530i Touring -07
Jag har itsfun chip och haft bilen på felsökning hos BMW. Dom anmärkte inget att den är chippad. Jag sa inget heller förståss...

Chippningen gjordes hos JWR Racing i tyresö --> Länk
Dom är duktiga BMW mekaniker och sa att en verkstad kan inte upptäcka chippningen. Jag betalade 1500 SEK för jobbet. Prisvärt.

En liten risk finns förståss. Eftersom chippningen är en flashuppgradering av boxen så KAN en verkstad skriva över detta med original programvara. Men en sådan inläsning görs ju bara om du har problem med bilen som kan kopplas ihop med motorstyrningen. Det är ju inget som görs vid varje service direkt.

Jag har inte haft några somhelst problem med min chippning, och jag servar ofta.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bamsehalvar: Qvarnis är mannen bakom Itsfun. Itsfun samarbetar med JWR Racing för BMW chippning.

Håller med dig om att det vore bättre med en box man enkelt kan koppla bort när bilen ska in på service eller besiktning. Vishnu Tuning i USA har sådana boxar men tyvärr inga åtisar i Sverige ännu.

//Joakim

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej..haha..då förstår jag. har bokat tid hos its fun i alla fall. Får tyvärr åka 40mil men det får vi hoppas det är värt.

har Quarnis på denna tråd något med itsfun startare Quarnis att göra?

jag tror att min luftmängdsmätare är dålig då jag får andetag vid låga varv och bränslemätare som inte går fult vid acc osv..om man i framtiden byter den, kan chipet störra då?

Får hoppas man blir nöjd efter att ha chipat då, kostar ju ändå 5000! sen är ju min mardröm att åka av vägen och inte få något av försäkringsbolaget men det får jag glömma just nu.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Bamsehalvar:

Det är samma person :)
Visa användare
2.407
amullo
Hillstreet..
Dum fråga av mig.. Fick av någon outgrundlig anödening för mig att du hade en diesel.. *skäms* Måste tittat på bamsehalvar´s bil.

//amullo
---
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Min 540 "chippades" (egentligen omprogramering av tändkurvan, inte ett fysiskt chipp) förra veckan av ItsFun. Mer drag genom hela registret och lägre soppaförbrukning. (Vet inte hur mycket än eftersom man har varit lite gasglad med dom nya hästkrafterna).

Att en verkstad skulle kunna upptäcka chippningen är i princip helt uteslutet. Dom måste gå in i programkoden och se på kurvorna. Finns nog inte många mekaniker (troligen ingen) på en BMW verkstad som har dom kunskaperna och kan utläsa om bilen är chippad eller inte.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trot inte heller dom upptäcker det men risken finns ju som någon nämnt tidigare att verkstaden lägger in uppgraderad programvara. Drabbade själv av detta med min tidigare V70 2,4t. Till den hade jag BSR's modell av chippning där man själv kunde ladda i programvaran respektive återställa till standard med en sk PPC-dosa. Inför verkstadsbesök så laddade jag alltid tillbaka standardprogramvaran men efter detta verkstadsbesök så gick det sedan inte att ladda i BSR's programvara då den kände av att bilen hade blivit uppgraderad. Det hela löste sig genom att jag laddade in den nya programvaran i PPC'n och via min dator skickade den till BSR. Ett par dagar senare så fick jag en ny uppgraderad programvara.

___
//Ulf
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej, men vet man att man ska göra ett stort ingrepp så kanske det bästa är att säga till då, Så att de inte raderar det och man har kastat 5000 i sjön.

Men man får ju hoppas att detta inte behöver ske alls.¨

tackar föra alla svar!
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Chippningen hos ItsFun kostar ju mindre än en del svenska boxar. Vad är skillnaden? Är det bättre att chippa än att köpa box? Tänker på t.ex. hur partikelfiltret reagerar och om färrdatorn visar rätt.

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
Jag skulle gissa på att chippningen ger en bättre ökning än en box. Dock så har boxen den stora fördelen att den lätt kan kopplas loss för ex. service OCH att man kan justera effekten steglöst. Jag har exempelvis inte kört min box på mer än 60% vid "normal" körning, men lite högre på landsväg och med släpvagn..

//amullo
---
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Tror inte chippningen ger en bättre ökning än en box, det är ju samma sak. Itsfun/JWR Racing hade färdiga program för just min bilmodell som han tankade in.. precis samma sak som en box dvs.

En annan fördel med boxen är att det är enkelt att ta loss den och ladda ner eventuella uppgraderingar via nätet när de kommer.

//Joakim

Hillstreet:

Boxen ökar enbart bränsletrycket med ökad effekt som följd. Med ett chipp kommer man åt ett gäng fler parametrar som turbotryck, tändning, bränsletryck mm så slutresultatet ger mera effekt än en box. Lätt och smidigt elr mera komplicerat men med bättre resultat, enbart kunden kan avgöra vad som passar just honom bäst.

MVH/ Qvarnis
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Qvarnis: Förlåt om jag tjatar om Vishnu men deras box sitter bredvid ECUn och fungerar exakt som ett chip. BSRs "boxar" fungerar mig veterligen också som en chiptriming då de tar en backup på den befintliga programvaran och laddar den nya. Vill man återgå till den gamla är det bara att koppla in boxen och återgå till den gamla.
Hajjar inte hur JWR kan göra något ytterliggare då han bara kopplar in en dator och laddar in programvara vad jag såg :-)

//Joakim

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Qvarnis: är kanske dig jag har prata med då, bokade tid med dig en lördag i mars i så fall. Undrar om ni på its fun felsöker på något sätt innnan ni chipar eller sätter ni bara in det?

känns som rätt beslut än så länga i alla fall att chipa men tycker fårstås att det hade varit smidigar emed box,
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
kostnad för its fun ciptrimmning ? o bänkning ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.