|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| BMW-Båstad: Haha du är bara för mycket nu... Du kan vara nära mig iaf, lugnt, bara orginalgrejjer på min. | |
|
BMW-Båstad: Har du verkligen läst igenom HELA tråden från början? För övrigt tycker jag det var bland det dummaste och mest ointelligente inlägg jag läst på ett bilforum på länge. Om du läst mitt första inlägg sa surgubben i Ängelholm så här, citat: "Bilen är för bra för att gå igenom besiktningen". Då menade han att grejorna (H&R fjäderbenen) vida överträffade motsvarande originalmonterade med råge och anledningen till att han inte släppte igenom dem var att de var justerbara. Undrar precis som andra vad du menar med "riktiga" grejor? Vad är bättre än ställbara H&R coilovers, original fjäderben? Är original fälgar bättre än motsvarande smidda BBS splitfälgar osv. Mycket märkligt resonemang enligt mitt tycke och säger som de andra att du får stanna hemma med dina bilar i sommar. Du säger att blandlegerade fjäderben inte rostar och att dessa sitter originalmonterade på BMW. Tycker jag är mycket konstigt eftersom jag har sett ett antal rostiga fjäderben på 90-tals BMW bilar. Men det hör ju inte till denna diskussionen... Sune |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
!Björn: tråden handlar om man man har lånat dessa delar som som det blev anmärkning på vid besiktningen, för att få bilen godkänd. Jag tolkar avsikten som att dom grejer som satt på bilen när den underkändes vid besiktningen ska monteras tillbaka. Skälet till detta anges ej men det är ju inga stora kostnader att köpa orginal fjäderben som är godkända och ett godkänt luftfilter till en Z modell. Roffa och a-Wingard det är väl precis vad tråden handlar om, att det tydligen är ok med trafikfarliga bilar, "för det går ju bra och låna lite prylar här och var bara man kommer igenom besiktningen". Jag är av en helt annan uppfattning. det kostar att hålla sina bilar i skick och det minsta staten begär och vill kontrollera är att dessa är i trafiksäkert skick. Det är bättre att trådskaparen håller sig hemma så är det ett farligt fordon mindre på våra vägar. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
| Skälen anges, det är bättre saker än orginaldelarna. | |
|
BMW-Båstad: Då förstår jag! Men jag och alla andra här har ju den uppfattningen att ett Ställbart Chassie från H&R är bättre än Bmw orgina, iaf inte sämre! Att bilen skulle vara en fara för andra bilister är föga troligt. Hade förstått om det hade rört sig om epa sänkning i form av kapade fjädrar. Anledningen till att bilen inte gick igenom besiktningen av just att det var en registrerings besiktning hade det varit en vanlig besikning hade den gått igenom utan problem (Egen erfarenhet) Så nästa år när han ska besiktiga så kan han göra det med H&R chassiet på utan problem. Är bilen säkrare då? Mvh Björn |
|
|
BMW-Båstad > Du menar alltså på fullaste allvar att byte till justerbara fjäderben eller ett annat utformat luftfilter automatiskt gör bilen trafikfarlig? För att ha motorsport som din främsta hobby förefaller dina kunskaper vara tämligen begränsade... Anledningen till att den inte går att registreringsbesikta med annat än icke-original delar är att vi i Sverige exempelvis inte tillämpar det tyska systemet med godkända utbytesdelar utan bilen är helbilsgodkänd i det utförandet den hade då den lämnade fabrik. Detta handlar inte om huruvida bilen bedöms som trafikfarlig eller ej. Det är en väsentlig skillnad, precis som 1Björn påpekar, om någon ämnar fuska sig igenom en kontrollbesiktning vars syfte är att kontrollera trafikdugligheten hos fordonet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
1BJÖRN: Glöm nu inte att bilen vi diskuterar är en helbilsgodkänd. Kommer man till en grinig petnoga besiktningsman så torskar man på utbytta fjäderben ändå. Men det mest troliga är att den släps igenom ändå. Är man inte dalkarl så får man försöka komma upp sig på annat sätt! |
|
|
Att bilen int godkänts att Bilprovningen betyder automatiskt inte att bilen är trifikfara.. Man kanske skulle se till grunden varför bilen inte blev godkänd?? Man kan se det på ett annat sätt... Stanna hemma med dina sena 70-talare för dem är garanterat mer trafikfarliga än vad Z3 M-roadstern i denna tråd är... ///M-Power När du älskar att köra |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Tryggve: Jag håller mig för god för och anmärka på andras kunskaper men det lyser ju igenom ett och annat här i denna tråden. Ja jag anser att ställbara fjädrar på en Z3 med begränsade möjligheter att ställa toe in vinkel, camber och casting, samt att man kan förändra KPI värdet negativt kan vara rent trafikfarligt, speciellt vid en undanmanöver om man inte riktigt vet när bilen går över från lätt understyrning till överstyrning. Detta vet nog en del besiktningsmän också. Sen ber jag dig Tryggve och Sunne sila snacket lite, om beränsade kunskaper och ointeligenta inlägg. Ni behöver inte försöka hävda er genom personangrepp. Kom med ut på knutstorp så ska jag lotsa er igenom en besiktningsrunda när vi har tävling, så kan vi prata väghållning i lugn och ro. Luftfiltret har med ljudnivå och med andningsegenskaperna för motorn som kan påverka motorns utandning negativt, och därmed påverka miljön negativt. Vi bygger luftfilter till B.l.a STCC bilar och till en bil M3 CSl som ska ha premiär på 24-timmars Nurnburg ring i år. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Prata väghållning? vad ger det.. jag vill se lite resultat på att du verkligen har rätt.. Är ovan nämna coiloversats mer trafikfarlig är standardchassi? vem är det dessutom som säkert vet när bilen går från under/till överstyrning med orginalchassi? Säkerligen många har inte en susning om detta... ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
De gatanpassade "coilover-kit" som säljs, förändrar (om inte ex. justerbara topplagringar monteras) inte bilens beteende till den grad att man kan tala om trafikfarlighet. Dessutom är hjulvinklarna på en Z3 inte särskilt extrema innan åt något håll. Toe-in går alldeles utmärkt att justera på en Z3, givetvis görs det även då man monterat ett nytt chassi. Var det gäller luftfilter gör det så små skillnader på en gatbil att det knappt är mätbart. Ljudnivå har knappast med trafiksäkerheten ur ett användningspersektiv att göra? Klart jag ifrågasätter kunskapsnivån när du hoppar på Sune om att han bör hålla sig ifrån vägarna då du anser hans bil som trafikfarlig, något som du verkligen borde veta att den inte är om du har kunskap kring fjädringsgeometri. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
"Ja jag anser att ställbara fjädrar på en Z3 med begränsade möjligheter att ställa toe in vinkel, camber och casting, samt att man kan förändra KPI värdet negativt kan vara rent trafikfarligt, speciellt vid en undanmanöver om man inte riktigt vet när bilen går över från lätt understyrning till överstyrning." Finns det ställbara fjädrar? Ställer man toe-vinkeln med fjäderbenet? Vad är casting? hoppade du över till engelska och menade gjutning? eller sportfiske eller uttagning för typ modelljobb? Berätta gärna vad KPI-värdet är! Inte varje dag man får chans till så mycket "ny" information. Kan du inte bara ge dej istället? /Niklas |
|
|
BMW Båstad: Du visar upp en i det närmaste provocerande översittarattityd med dina inlägg. Hur f-n kan du anmärka på någons avgasvärden (som f.ö. inte påverkas ett dugg av öppet filter vilket jag har besiktningspapper på) när du åker runt med två stycken helt orenade 70-tals BMW? Det räcker med att du startar någon av dina gamla häckar för att överträffa Sunes utsläpp hundrafalt. Om du är så påläst och duktigt som du utnämner dig själv till så vet du mycket väl om det också. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Dessutom är det ju ganska revolutionerande att bilens UTandning sker via luftfiltret. Det trodde jag skedde via avgassystemet... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
BM 683 BMW 502 -57
andreas_lofgren fullt medveten om 70-talsbilarnas inverkan på miljön men det är inte mina bilar vi diskuterar i tråden, det kan vi göra i en annan tråd. KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt framifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln. Casting eller Caster = Spindeltappens vinkel sett från bilens sida, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Kan du förklara vad som händer om man kör med mer KingPinInclination? Caster låter bättre förresten... Tror du att alla bilar som inte har orginalstötdämpare/fjädrar är trafikfarliga? |
|
|
"Sen kan väl tilläggas att ett det finns olika kvalité på fjäderben, och ett elförsinkat fjäderben rostar, men inte ett orginal med blandlegering. Ett elförsinkat fjäderben som har börjat rosta kan ge vika och konsekvenserna för oss andra medtrafikanter törs man ju knapt tänka på om fjäderbenet går av i 200 km/h." Jag är ledsen men det där är helt enkelt baserat på felaktiga uppgifter eller helt enkelt bara dina erfarenheter. Har två vänner som bytt ut sina orginaldelar mot ställbara just när rosten tog vid. Sen är det väl ganska tragiskt att överhuvudtaget diskutera trafiksäkerhet & sedan nämna 200 km/h? |
|
BM 683 BMW 502 -57
Tror du att alla bilar som inte har orginalstötdämpare/fjädrar är trafikfarliga?NTD: Nej det tror jag inte, men om det finns möjligheter till att ändra och justera så bör man veta vad som ska justeras och hur. Den möjligheten är bortagen på de flesta gatbilar, detta vet våra utskällda vänner på bilbesiktningen. Om KPI är justerad så att styrradien blir =0 kommer man att få en neutral påverkan av spår och sidokafter (med moderat " casteringverkan".). Om man har en för stor KPI vinkel kommer man att få positiv camber på ytterhjulet vid sväng ( och för den delen positiv camber på innerhjulet) och det vill man väl inte ha... På många bilar har man inte möjligheten att justera KPI oberoende av Camber och då får man väga för och emot. KPI vinkel är som sagt mycket avgörande för styrradien, tvära kast vid undanmanöver och bilens styrbarhet vid hård inbromsning med undanmanöver i höga farter. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
BMW-Båstad: Du kan vara helt lungn, det enda man kan justera på mina fjäderben är förspänningen på fjädern, kompressionen och returen på stötdämparen. Det går alltså inte ändra på KPI, camber och caster. Hoppas att du kan koppla av när du kör bil eftersom du verkar vara livrädd för att de flesta modifierade bilar som rullar på gatan ska sladda in i dig. Ha det så fint. Sune |
|
|
BMW-Båstad: Om du är rädd för en bil med andra fjäderben än original samt ett öppet luftfilter i trafiken bör du nog hålla dig långt borta från vägarna. Det rullar tonvis med betydligt farligare bilar på våra vägar. Dessutom med påverkade förare. Jag har aldrig hört något lika larvigt som det du skrivit i den här tråden någonstans! Du har inga som helst underlag för det du skriver! Och att disskutera utsläppen från dina 70-tals bilar i den här tråden passar verkligen in då du skriver det du gör. Att starta en tråd om dina bilar är helt meningslöst när all bakgrund finns här. Fortsätta gärna "försvara" dig, det underhåller på sätt och vis! Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.