|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Hämtade hem en riktigt fin och fullt dokumenterad Z3 M Roadster från Tyskland förra veckan. Den var i originalskick förrutom ett koniskt sportluftfilter och 18" BBS splitfälgar och H&M väghållningskit i form av ställbara coilovers fram och spacerplattor bakom fälgarna. Måste tillägga att dessa saket ej var upptagna i briefet. Jag plockade av fälgarna och spacerplattorna och monterade originalfälgar från en M3 e36 med samma däckdimension som i briefet och lät resten sitta. Nu till det tråktiga, jag rullade in på SBP i Ängelholm igår och det första jag fick höra var "Jaha, så du har köpt en skruvad BMW från Tyskland?". Jag sa att den här bilen har jag minsann kollat upp ordentiligt och snackat med tidigare ägare, samt ringt till verkstäderna som servat den... osv. Han påbörjade sin runda och upptäckte att jag glömt skuva tillbaka antennen efter att jag tvättat bilen inför besiktningen. "Det här blir det anmärkning på" sa han med byrsk ton. Jag sa som det var och plockade upp antennen som rullat undet passagerarstolen och skruvade tillbaka den. Då sa han att "nu är det försent, den skall sitta på när bilen kommer in i hallen" Därefter öppnade han huven för att kolla chassienummer mm. och såg luftfiltret, och röt till "det här är inte original!", då tänkte jag satan, jag fick ingen original luftburk med på köpet. Därefter kom det jobbiga, han sa att bilen "är för bra för att gå igenom besiktningen" med ironisk ton, hur kommer det sig frågade jag. De här fjäderbenen är justerbara, det får de inte vara sa han. = anmärkning Summa summarium: 1.Antennfäste, utsickande föremål 2.Motor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 3.Fjäderben, fram, båda sidor, otillåten ändring. Avser luftfilter. Uppfyller ej krav enl. VVFS 2003:22 Antnnen var ju bara att skruva dit Luftfiltret kan man byta lätt, problemet är att jag inte har något original till Z3, vet ni var man skulle kunna låna ett för en dag? Fjäderbenen är lite värre, jag vet inte om man kan ta en rövare och dölja justeringsmöjligheten med en gummibälg eller dylikt och säga att bilen hade extremcamber vid föregående besiktning? Passar annars fjäderben från en e36? Som jag skrev ovan. Vet någon var man skulle kunna låna ett original filterhus till en M roadster i Helsingborgstrakten, jag skulle bli väldigt tacksam. Givetvis lämnar jag någonting i pant så att ni vet att jag kommer tillbaka med luftburken. Jag har INTE tänkt göra efterkontrollen i Ängelholm, vet ni möjligtvis om någon station där de inte är lika nitiska? Sune | |
|
FYFAN vilken nitisk jävel. Stackars dig! Hade kokat i mig..... |
|
|
Vilken grinig jävel du fick. Han var säkert avundsjuk. Vad spelar ett öppet luftfilter för roll om avgasvärdena är bra!?!?! Fjäderbenen från E36 M3 passar, tyvärr inte de vanliga från E36. Jag tycker du skall dölja justeringen med en gummibälg, då är det nog lugnt. Mvh Henrik |
|
|
Usch! Här i Kristianstad tycker jag de är rättvisa och schyssta... Tyvärr kan du inte låna orginalluftburk av mig då jag inte heller har någon :P /// Viktor |
|
| Hej. Tråkigt läge:( Jag har original fjäderben till en m3:a som du kan få låna om det inte löser sig på något annat sätt. Hoppas det ordnar sig det e ju inga större saker direkt men tråkigt att man ska behöva ta en massa skit. | |
|
Tack för erbjudandet, jag ska försöka att få igenom bilen en gång till. Funkar inte det är det väldigt intressant att få låna dina m3 fjäderben. Var bor du någonstans? Sune |
|
| Hej Sune! Jag har grejorna i Ängelholm och det e ju ingen större operation och byta fjäderbenen om det skulle behövas. | |
|
Så man får inte igenom en bil med ställbara fjäderben? Har aldrig tidigare hört att nån fått anmärkning för det, kanske dom bara vart schysst på besiktningen då. Tråkigt läge iaf. //Roffa |
|
|
Det var schysst av dig M3_Fabio, det var nära och bra. Om jag skulle behöva låna dem kan jag ställa upp med att byta dina däck kostnadsfritt en gång som en gentjänst. Nu är det bara ett original luftfilterhus som fattas. Igen som kan hjälpa mig med det? Sune |
|
|
Det med antennen var det värsta jag har hört. Hoppas han sover gott om nätterna! ///M POWER - När du älskar att köra! mvh B-O |
|
|
Problemet är nog att han inte sover alls om nätterna, är bitter på sitt liv, och låter de gå ut över andra:) Lycka till iaf |
|
|
Soda och Roffa: När man registreringsbesiktigar en bil så ska den se ut som den var när den rullade av bandet i tyskland. Sen är det en -98 så där gäller helbilsgodkännandet. Läs mer om det här --> Länk Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt! |
|
| Micke_L: Om det inte gäller en registreringsbesiktning får man ha ställbara fjäderben då? Förutsatt att det inte är en bil som är från -98 och framåt.. | |
|
Jag har en luftburk till en M3-3,0 -93 som jag bara använder vid besiktning. Finns i Malmö/Limhamn om du vill låna och om den passar!?! Skall till Höganäs och jobba Onsdagen den 17/1 kan ta med den upp om du vill? Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
Jo tack, jag provar gärna. Jag antar att det är en e36 kaross den kommer från? Jag provade med en burk från en e36 328 och den passade inte pga. att jag hade lite större luftmängdmätare samt att själva luftburken var något för stor för z3 karossen. Tar du med den upp den till Höganäs den 17/1, provar jag gärna om jag får dit den någorlunda. Eventuellt kan jag titta ner i Malmö om jag får besiktningstid tidigare än den som är inbokad den 22/1. Sune |
|
|
Beklagar det som hänt, hoppas det löser sig. Får ibland för mig att deras bedömnigar styrs av dagsformen hos vissa. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
| Besiktningsmannen åker själv säkert en riktig surhink,lycka till | |
|
Tack, det behövs... Sune |
|
|
Grattis till en fin bil! Angående bes gubben så hade jag bivit totalt skogstokig, blir så j#¤%# sur när man läser sånt.... Lycka till! Mvh. Richard |
|
|
Fyf*n va surt...! Men en fundering, ang. VVFS 2003:22! Sökte på det på nätet och då får jag upp "Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar" ?? Min bil Länk |
|
|
Jag har också sökt på VVFS 2003:22 men får inte upp något specifikt på att fjäderbenen inte skulle gå igenom. Vad händer om jag gör som jag skrev ovan och försöker dölja justeringen med en gummibälg el. dylikt och kör in på en efterkontroll, för att sedan träffa på ytterligare en sur volvogubbe till besiktningsman som sliter av gummibälgen och därmed underkänner bilen igen? Får jag då ytterligare en månad på mig att åtgärda felen, eller måste jag göra en helt ny regbesiktning? Det vore en aning jobbigt eftersom att jag fått låna e36 M3 originalfälgar som jag lämnat tillbaka, har BBS 18" 8,5" fram, 18" 10" bak med 1" spacerplattor bak. Sune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.