|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Uppdatering: Lyckades få tag på platschefen för stationen i fråga och jag förklarade mitt ärende. Det var tydligen en väldigt resonabel chef eftersom han bad om ursäkt över sin anställdes beteende och fixade så att jag slapp betala förseningsavgiften Dessutom lyckades han trolla fram en nu tid till mig imorgon bitti kl 07.00 :) Verkar som min tur har vänt, blir nog inte riktigt prutläge än ;) Sune |
|
|
Håller tummarna nu då. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Hoppas de löser sig nu. ///Micke |
|
|
Nå hur gick det med besiktningen? Hoppas bra =) |
|
| Vi börjar bli nyfikna här =) | |
|
Det här har hänt: Jag kom dit i MYCKET god tid kl. 06.30 dagen efter och gissa vem som vinkar in mig i hallen, jo samma kille som inte ville göra efterkontrollen dagen innan för att jag hade kommit futtiga 8 minuter försent. Det första han sa var: "Jag kan tänka mig att det är du som ringde och lämnade klagomål om mig till min chef?" Jag svarade att han inte gav mig något annat val och att jag kände mig orättvist behandlad. Han gav mig en sur blick och öppnade huven på bilen och kollade att luftburken var bytt och till och med om det satt ett insatsfilter i burken. I och med att det var omöjligt att hitta något att att anmärka på ett helt original filter gick han vidare till fjäderbenen. Jag hade tagit med de som satt på innan (coilovers) och ville visa dem till honom att det var sådana som satt på innan. Han brydde sig inte ens om att ödsla en blick på dem. Därefter hissade han upp bilen för att kunna kolla dem som satt på bilen (lånade av M3_Fabio) Han vred och vände på hjulen, inspekterade dem minutiöst i säkert 5 minuter. Sedan utbrast han: De här kan jag inte godkänna, de är ju rostiga. Snacka om att jag tappade hakan när jag fick höra det och sa, du ju inte ens knackat på dem med hammaren. Fjäderbenen är knappast genomrostiga, förrutom en liiiten gnutta ytrost, det är ju ingen ny bil. Du måste skoja med mig, jag har monterat dem själv och du tror väl inte att jag monterar på rostiga fjäderben till en efterkontroll? Därefter sa jag att det verkar som du redan hade bestämt dig för att underkänna bilen när du fick syn på mig. Han svarade: Nej, det har inget med dig att göra. Jag gör bara mitt jobb, fjäderbenen är rostiga och det kan jag inte godkänna. Jag hade ingen lust att diskutera med honom för han verkade vara helt oresonabel och bestämde mig för att dra därifrån innan jag blev förbannad. Bad honom vänligen att ge mig tillbaka besiktningsprotokollen och hissa ner bilen. Eftersom att jag hade fått besiktningstiden inofficiellt av hans chef och att han dessutom inte knappat in någonting i datorn sa jag: Ska du underkänna bilen för att du bedömmer på att fjäderbenen är rostiga, tänker jag inte betala ett öre för det här. Därefter sa jag "Tack för ingenting" och öppnade porten, satte mig i bilen och körde iväg. Idioten stod bara kvar och glodde när jag kastade en blick i backspegeln medans jag körde ut från området. Jag ringde bokningen och fick napp på en besiktningstid dagen efter i Landskrona. Körde, läs: sladdade ner dit i halkan dagen därpå och får igenom bilen utan minsta problem. Gubben tyckte till och med att det var riktigt synd att jag körde på saltblaskigt vinterväglag med en så fin BMW och att det första jag skulle göra när jag kom hem var att tvätta av den frätande salten och ställa honom i ett tryggt och säkert garage tills våren tittade fram. Han verkade vara en riktigt trevlig prick och tänkte nämna historien från dagen innan men tänkte att det var bäst att hålla det för mig själv för att inte förstöra stämningen. Nu står Z:an besiktigad, tvättad och klar och längtar tillsammans med mig efter trevliga stunder i vårsolen. Slutet gott, allting gott. Sune |
|
| Underbart skönt att det löste sig! Mer strapatsrik besiktning har jag nog inte varit med om. Jag tror dock det var tur att du inte nämde dina tidigare bekymmer för den sista inspektören, hade ju varit mindre kul med ytterligare en besiktning. | |
|
Sune: Du verkar ha rejäl otur med bemötandet. Om du vill får du gärna skicka ett mail till mig och berätta vilken station samt vilken signatur den aktuella teknikern har (signaturen står längst ner i rutan för utfallet). Det är alltid tråkigt när någon ska bära sig åt på det viset och dra oförtjänt dåligt rykte över sina kollegor och Bilprovningen i allmänhet. Till en annan gång kan det vara bra att känna till att du alltid har rätten att be om en annan tekniker, det är lämpligt om du har något otalt med den tekniker du råkar få när du kör in. Tilläggas kan att det inte är onormalt att man inte kan hjälpa en kund som kommer åtta minuter för sent till en bokad tid, speciellt om det rör sig om en efterkontroll. Finns tid och möjlighet försöker man klämma in den ändå, men då man bokar en efterkontroll på tio minuter kan det ofta vara svårt att hjälpa någon som kommer åtta minuter för sent. Två minuter senare står nästa kund där och ska komma in i tid... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Killen satt och bläddrade i någon biltidning när jag kom in den gången jag var försenad. Under tiden jag letade efter hans chef på stationen (ca 15min), satt han fortfarande sysslolös när jag gick tillbaka till bilen för att köra därifrån. Tror det räckte att jag lämnade klagomålet till hans chef eftersom att han påpekade det dagen efter. Hur som helst är jag väldigt glad att Z:an är godkänd och orkar helt enkelt lägga någon mer energi på att klaga. Sune |
|
|
Sune: Du är den mest snällaste, ödmjukaste person jag nånsin hört talas om :D Hade detta hänt mig, så hade jag varit helt tokig ! Att bli så dåligt behandlad som du du blivit av besiktningsmannen hade jag aldrig tagit. Idioter finns de inom alla yrkeskårer, men denna tar fasen priset. |
|
|
Ja kanske det, är trots allt van vid alla möljiga och omöjliga människor eftersom att jag har kört taxi i 3 år. Man lär sig helt enkelt att behålla behärskningen vid situationer som ovan. Tro mig, jag har träffat på underligare folk än besiktningsmännen ovan i mitt tidigare yrke som taxichaufför. Sune |
|
|
Sune: Kul att du fick den godkänd tillslut! Men det du borde göra är att åka till den griniga gubben som anmärkte på "rostiga fjäderben" och visa upp det blanka papperet och låta papperet i sig be honom att dra åt h.... Min bil Länk |
|
|
Ta det till våren när du har monterat tillbaka luftfiltret och fjäderbenen, solen skiner och vägarna är torra. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Sune It takes a strong person to keep their patience in the face of such unprovoked idiocy. Glad it all worked out. |
|
|
Grattis att du äntligen fick igenom bilen, nu är det bara att hoppas att vi får en lika fin sommar som förra året så man kan njuta riktigt ordentligt :) //Daniel |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Men Z3:an är ju i praktiken inte godkänd eftersom du nu kommer att byta tillbaka till dina ordinare delar. Detta innebär i sin tur att vi har ett trafikfarligt fordon ute på vägarna som inte borde vara där. Hade du köpt riktiga grejer och monterat på "for keeps" så hade saken varit ur värden. Jag kan samtidigt upplysa dig om att jag vet att det finns minst 3 myckett kunniga BMW personer på bilprovningen i Ängelholm, en som kör banracing med en 320I, en annan som var ledamot i BMW CS Syd i början av 90 talet, och en annan som har mycket stort intresse av Alpina bilar och b.l.a hänger här, nic får du räkna ut själv. Sen kan väl tilläggas att ett det finns olika kvalité på fjäderben, och ett elförsinkat fjäderben rostar, men inte ett orginal med blandlegering. Ett elförsinkat fjäderben som har börjat rosta kan ge vika och konsekvenserna för oss andra medtrafikanter törs man ju knapt tänka på om fjäderbenet går av i 200 km/h. Skriv gärna ut registreringsnummer på din bil så vi andra medtrafikanter kan undvika och vara nära dig och din Z-3 när du bestämmer dig för att plocka ut den till våren. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
BMW-Båstad: Vad menar du med "riktiga grejer och monterat på "for keeps"" Mvh Björn |
|
|
För min del behöver inget regnr utlämnas.... Om du är så rädd i trafiken så kanske du ska stanna hemma! ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
BMW-Båstad: Du får nog stanna hemma med dina bilar om du är rädd för trafikfarliga fordon. Du möter nog flertalet liknande bilar i trafiken varje dag som har sk "fuskbesiktat" och bytt delar efter besiktningen. Men dom vet du ju inte om, kanske känns bättre så? //Roffa |
|
| BMW-Båstad: Du får nog stanna hemma med dina bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.