AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.076

Z3 M Roadster, nedslag på registreringsbesiktning, luftfilter och fjäderben

Sida 2 av 5
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det går aldrig att bara dölja justeringen med en gummibälg, det syns direkt att det inte är standard fjäderben som sitter på. Tyvärr!!

Det är nog bara till att jaga tag på nått gammalt orginal som passar.
Jag har ett fjäderben ståendes utan topp lagring om du vill låna?
Eller hör vad det kostar på skroten?

Prova besiktiga i Lund där brukar jag besiktiga, tar 10 min?? Löpande band =)

Mvh
Björn
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Sune: Hur har det gått?

Min bil
Länk
Su
213
Sune
E60 535d -05
Tack för att du frågar.

Det har inte riktigt gått som jag vill hittils, förrutom att jag ska prova torbjörns m3 luftburk idag.
Riktigt schysst av honom att ta med den upp till Höganäs bara för min skull...
Hoppas bara att den passar, håller tummarna.

Vad det gäller fjäderbenen, hat M3_Fabio två fjäderben med tillhörande fjädrar till en e36 M3. Dock tyvärr utan topplagring :( Ev. hade hans kompis lagringar liggande.
(M3_Fabio, kan du maila mig ditt nummer så jag kan ringa dig?)

Det börjar dra ihop sig till efterkontroll, har en tid inbokad till 22/1 kl.14.20 i Helsingborg. Det känns som om jag kommer att behöva boka om den tiden om jag inte får tag i fjäderben i tid :(

Definitiv deadline för efterkontroll är 9/2.

Sune
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Anmärkningarna i sig finns inte mycket att säga om, dom är helt korrekta och befogade. Det personliga bemötandet däremot verkar lämna en del i övrigt att önska...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

HB
27
HBR
M Roadster -00
jag har en original Z3 M-Roadster luftburk du kan låna i Åstorp !
Ro
56
Ronin72
BMW 535DT
En tanke är att besikta helt utan luftburk och luftfilter !!

De kan väl knappast säga ngt om detta, i sådana fall skulle det vara kul att höra deras argument hur det påverkar trafiksäkerheten ??

Ronin
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ett flertal av gubbarna och tjejerna på Bilprovningen kan inte ett skit om bilar. Finns ingen realistisk anledning att underkänna en bil pga dessa anledningar. Inte fan byter vi entusiaster ut delar i syfte att få bilen farlig på gatan?? Tvärtom. Vi plöjer ner våra surt förvärvade pengar på väghållningsprylar, klistriga däck, rejäla bromsar osv.
Jag har inga erfarenheter av det du råkat ut för, men jag fick en tjej en gång som bestämt hävdade att bilen hade för bred spårvidd och att hon kunde räkna ut detta med hjälp av endast profilhöjden på däcken. Jag sa rent akt ut till henne att hon va de mest inkompetenta och tjurskalliga person jag träffat. Hennes kollega fick förklara även han att hon hade fel och det slutade med plankt papper! En del går verkligen in med enbart en tanke..: Att underkänna.

///M-Power
När du älskar att köra
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Hehe den var bra
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Visst är det surt att man får nerslag på bilen för såna saker, men det är ju inte så konstigt egentligen och kan ju inte ha kommit som en överraskning..... eftersom alla vet att bilen ska vara i orginalutförande när det skall registreringsbesiktas.

//Daniel
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
Undar var dom som köper högerstyrda nippon bilar reggar in sina bilar?dom brukar ju vara allt annat än i originalutförande
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
I Eslöv är det många som säger att dem är schyssta och de få personliga eller semi-personliga erfarenheter jag har av dem får mig att börja tycka samma sak. Från Lund har jag blandade erfarenheter.
Co
133
Corona
540im -99
Hej!
Skittråkigt att du skulle råka ut för en gringubbe.
Ang. fjäderben så besiktade jag min förra bil en audi a4 -99 med justerbara fjäderben. Det enda gubben sa: ojoj här var det kraftiga grejer.
Hage även öppet filter som dom inte sa ngt om.
Men det är väl som dom säger om registrerings besiktning. allt måste vara org.
Hoppas det ordnar sig!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ronin72: Den ska bli underkänd även i det fallet. Självklart är det inte trafiksäkerheten det handlar om utan miljön.

a-wingard73: En besiktningstekniker eller besiktningsingenjör avgör inte själv vad som är "realistiskt" att anmärka på, det finns ett kontrollprogram att följa. Har Vägverket bestämt att en brist ska medföra en anmärkning så är det så, oavsett vad man personligen tycker om saken.

Jeppe

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jesperado: Jag vet mkt väl det. Men man bör kunna få förklarat för sig varför bilen underkänns.. Flertalet besiktningsgubbar jag mött har inte en aning om vad "saken" fyller för funktion eller vad som kan hända vid ev brister på denna..

Sen att bara gå efter ett protokoll och följa det punkt å pricka vid kontrollen ser jag ej som realistisk. Funkar inte i många andra brancher och troligtvis inte inom svensk bilprovning heller. Lite realistiskt tänkande från Bilprovningens personal anser jag inte va för mkt begärt! Finns ingen anledning att underkänna en bil som kanske till och med är bra mycket bättre än vad som krävs bara för att det inte är orginalprylar

///M-Power
När du älskar att köra
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
a_wingard73: I vilket fall är det du inte förstått varför bilen blivit underkänd, och vilken "sak" är det besiktningsteknikern inte vetat vad den fyllt för funktion?

Att alla ska följa reglerna och göra likadant är målet man jobbar efter, att det sedan aldrig går att uppnå till 100% i praktiken är en annan sak. Om varje besiktningstekniker själv skulle bestämma vilka regler man anser onödiga och underlåta att underkänna vissa brister skulle det ganska snart bli kaos. Det är Vägverket som ställer upp kraven och utformar kontrollplanen, gör man medvetet avsteg från kontrollplanen riskerar man som besiktningstekniker sin anställning.

Jeppe

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har aldrig fått någon av mina bilar underkända annat än min E30 pga rostiga bromsrör bak. inget att klaga på! klart sånt inte skall godkännas. Däremot har jag vart me flertal av mina kompisar när de besiktigat och där har inte besiktningsmannen kunnat förklara varför han underkänt bilen/ eller vad som är risken med att köra vidare med detta fel. Ett par coilovers eller ett sportluftfilter är ju ingen "brist/fel" ?? Det va det jag menade med att sånt gör mig förbannad! Kommer man in med kapade fjädrar är det en sak..
påverkar inte bilens utrustning säkerheten negativt eller miljöutsläpp osv så ska den enligt mig inte underkännas.

///M-Power
När du älskar att köra
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
a-wingard73: Du tycker det är bra att rostiga bromsrör underkänns för att du ser det som en viktig detalj. Om någon annan inte tycker att det är fullt lika viktigt som du gör, ska det godkännas istället då?

Detaljer som gör att bilen inte uppfyller de krav som ställs på den är att betrakta som en brist, samtliga krav som ställs på en bil är till för att öka trafiksäkerheten eller minimera miljöpåverkan.

Ett grundkrav för att få ta en bil i bruk i Sverige är t.ex. att den har en testad, godkänd och avgascertifierad motor (undantag finns). Har man bytt luftfilter till annat än original eller originalliknande på den gäller inte avgascertifieringen längre och man kan inte vara säker på att kraven uppfylls.

Samma princip gäller med fjäderbenen. Byter man fjäderben till en helt annan typ än original är det omöjligt att veta hur trafiksäkerheten påverkas i olika situationer och därmed också om bilen har bibehållen trafiksäkerhet. Visst kan man uppleva att bilen känns bättre på torr asfalt, men hur beter den sig på vinterväg med samma chassisättning?

Jeppe

Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
vet en kille som hade en riktig sophög till bil ,han tog med två tårtor så var besiktningen löst
Su
213
Sune
E60 535d -05
Nu har det skitit sig igen!

Har fått låna fjäderben, köpt och monterat ett originalfilter mm.
Skulle åka på efterkontroll idag 22/1 kl.14.20 och tog en halv dag ledigt från jobb.

Givetvis skulle det snöa som fan just den dagen jag ska besiktiga och därmed kom jag 8 minuter försent till incheckningen.

Tänkte att 8 minuter är väl inom felmarginalen men det tyckte inte killen i hallen och sa att jag fick köra hem igen!!!

Förklarade situationen så snällt som möjligt att jag kom försent pga. halkan och 265/35-18 sommardäck på bilen, men han visade ingen barmhärtighet så jag fick sladda hem 2,5mil med bilen och hosta upp 380kr för ingenting :(

Verkar som det ligger en förbannelse på bilen när det gäller besiktning.

Sune
Prutläge nu då? :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.