AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.919

Påslag hos bilhandlare

Sida 1 av 2
ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Jag är igång med ett nybilsköp och har fått en prislapp för mitt inbyte (320 cab - 03) på 220 000 kr. Min fråga till Er som har koll är hur mycket bilhandlarna brukar lägga på när dom ställer ut bilen i hallen. Skälet till min fråga är att jag funderar att sälja bilen privat och ett lämpligt utgångspris torde ligga någonstans mellan inbytespris och bilhandlarens utpris.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns inget bra svar egentligen. Det beror på hur populär modellen är, hur många av den modellen som finns i hallen redan, om de har bråttom att bli av med bilen osv.

Kan ge några exempel ur verkliga livet för att ge dig några siffror. Siffrorna kommer från bilaffärer jag gjort eller någon av mina bekanta. Samtliga affärer är hos större märkeshandlare, inga vimpelhandlare eller förmedlingsfirmor. Tyvärr så vet man ju inte slutpriset utan bara det utsatta, de slutgiltiga kan ju vara lägre efter prut.

Saab 900 2,0T -97, 19000 mil inbytt för 35.000kr, Pris i hallen 35.000kr. Marginal = 0 %
Troligen en rejäl förlustaffär för handlaren som dessutom var tvungen att rekonda och fixa till bilen.

Audi A6 2,4 -01, 10000 mil. Inbytt för 135.000 utsatt för 169.000kr. Marginal = 20%.
Inga reparationer förutom rekond behövdes på den bilen.

Audi A4 3,0 Multitronic -00, 14000 mil. Inbytt för 109.000kr utsatt i hallen för 190.000kr. Marginal = 43%
Måste väl nästan vara något form av rekord va? Vet inte exakt vad bilen såldes för, jag hoppas innerligt att köparen prutade rejält för den bilen var inte ens tvättad när den ställdes ut i hallen...

Alfa 156 V6 2,5, 8000 mil. Inbytt för 100.000 och utställd i hallen för 109.000kr. Troligen inte helt riktigt marknadsmässigt inbytespris då bilen återköptes av handlaren efter en massa krångel som de inte kunde lösa. Marginal = 8,3%

Den genomsnittliga marginalen på begagnade bilar låg enligt någon branschorganisation på runt 15% efter att alla kostnader (reparationer, rekond osv) dragits av. Men som du ser kan det variera kraftigt, här går det ju mellan 0% och 43% i skyltat pris.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Sen tillkommer det väl en faktor till som komplicerar det hela?
Tänker på att det ofta är så att om man köper en bil "rent", utan inbyte så får man ett bättre pris. Bilhandlarna sockrar hellre budet på min begagnade bil, för att jag ska bli nöjd med att de värderar den "bra", men sen får jag inte pruta så mkt på priset på min nya bil.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Fler faktorer än så. T ex beroende på om din inbytesbil passar in i begagnathallen dvs om just din bilhandlare för tillfället har ett överflöd av 3-seriecabar eller liknande bilar kan du räkna med ett sämre inbyte än om så inte är fallet. Jag har sett mina inbytesbilar med ett utgångspris på alltifrån 0% påslag till 30% påslag. Skulle tro att normalt ligger utsiffran på +20-25% och avslut 15-20%
Det är alltid lite hokuspokus med inbytespris respektive utpris på ny bil. Jag har varit med att vi vid inbyte varit överens om mellanpris utifrån ett pris på nybil och ett annat på inbytet. På kontraktet har sedan samma mellanpris redovisats men nybil respektive inbyte har fått nya priser, allt för bilhandlarens redovisning per objekt.
ja
83
jala
335i (E93) -07
Jag kan konstatera att beg-priset inte är helt enkelt att klura ut. Det som blir vägledande för prutmånen vid privatförsäljning är värdet av renköpsrabatten (5-7%), d.v.s. om bilhandlarens bud på inbytet är 220 000 kr skulle det innebära att jag kunde sälja bilen för 185 000 kr för en +/--0 affär (6% på en ny bil á 600 000 kr). Allt därutöver skulle kunna teckna in som vinst, om man nu kan prata om vinst vid bilaffär.

Jala: Enl. prislista i Vi Bilägare så skriver man om begagnatpriserna i en beg.lista: "Inbytespriserna ligger 13 - 20 % lägre beroende på årsmodell"..

Tycker intervallen 13 - 20 är väldigt stor, men ett rejält påslag blir det med andra ord..

ja
83
jala
335i (E93) -07
I Aftonbladet - Bil redovisas "senaste listan på handlarnas egna priser" (Autodatas begagnatprislista) som baseras på uttagna priser MRF-handeln. I listan nämns att priset vid privat-affär ligger 10-15% under handlarnas.

Summa summarum med Era goda råd skulle således mitt pris i annons sluta någonstans runt 240 000 kr. Är detta skäligt månne?
ja
83
jala
335i (E93) -07
Jag skall nu sätta igång min "marknadsföring" för att sälja bilen. Är det någon som har tips om bra annonseringskanaler att slänga in en "blänkare" i. Jag tar gärna även emot tips på hur man bör utforma en annons för att få ett bra resultat. Är det någon som har goda erfarneheter i övrigt vad det gäller privatförsäljning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jala: Jag har sålt ca 10 bilar de senaste 3-4 åren. I början så testade jag allt från biltidningar/tidningar till autobytel och märkessajter. Men, kontentan är att samtliga bilar (!) faktiskt har sålts pga annonsering på blocket.se. I mina ögon är blocket.se överlägset allt annat.

En bra annons bör innehållare ett flertal bilder, korrekt information angående utrustning (använd inte uttryck som "fullutrustad"), historik och skick. När jag som potentiell köpare ringer ska jag egentligen inte ha en enda fråga (i princip).

Sen gäller det givetvis att prissätta rätt om man vill ha sålt bilen.

ja
83
jala
335i (E93) -07
Är det någon som har efarenhet av vad bilhandlare som ringer upp annonser eller vad bilhandlare som "köper bil kontant" brukar ha för "prispolitik", d.v.s. om Ni har någon känsla för hur mycket de brukar ligga under begagnatlistpriserna? Har Ni också någon erfarenhet hur et är att göra affärer med dessa bilhandlare, finns det bättre och sämre?

De "bilhandlare" som har ringt mig har varit fifflare som när det kommer till kritan vill betala en handpenning och resten när de sålt bilen till de mycket intresserade kunder som de (naturligtvis) har på annan ort. Trots att jag tror relativt gott om mina medmänniskor har jag inte gått med på sådant.
Du har kanske haft kontakt med mer seriösa bilhandlare, jag ville bara lägga in ett varningens ord.

Mvh
Mikael
ja
83
jala
335i (E93) -07
Jag har ingen erfarenhet av att sälja bil per annons eller att sälja direkt till uppköpare (bilfirmor) eftersom jag tidigare har lämnet bilen i intbyte vid nyköp. Jag ser dagligen annonser där bilfirmor köper bilar kontant, men har en känsla av att deras bud är mer än skam. Någon som vet mer om prissättning för dessa annonserande bilfirmor?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hoppa över dessa uppköpare av bilar. Du får ett bättre bud vid inbyte eller ännu bättre om du säljer privat.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
ja
83
jala
335i (E93) -07
Skälet till att jag sneglar på andra alternativ till inbytet är att jag vill momma åt renköpesrabatten. Men som det verkar är nog alternativet att sälja privat det mest gångbara vid sidan av att lämna i inbyte.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Bilhandlarna totala marginaler ligger runt 3-4 %.

Att enbart stirra blint på påslagen i hallen är inte rätt, då de har en hel del andra kostnader med.

Men som många skrivit tidigare, sälja den privat är oftast den bästa affären. Att sälja till dessa som annonserar är inte heller lönt då de letar efter säljare som är i knipa och säljer till vilket pris som helst, i princip. Deras bud är otroligt dåliga.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
M3
87
M3limo95
Bmw 520D e61 -08
Sen får man beräkna att handlare måste lämna garanti på begagnade bilar. Händer väl ibland att dom byter in en bil som rasar mm.
Dom flesta större bilfirmor säljer begagnat med förlust.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
bumper: Du måste tala om bottom line resultat nu antar jag för enligt MRF ligger marginalen på själva bilarna i snitt på 15% på begagnat.

Att de flesta bilhandlare säljer begagnat med förlust som M3Limo95 säger tror jag faktiskt inte på alls. Har alldeles för många exempel på motsatsen och dessutom med de inbytespriser som större handlare ger så måste de vara makalöst dåliga affärsmän om de ska gå med förslust. Kolla bara mitt första inlägg i den här tråden.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Det förekommer rätt ofta att bilhandlare gör inte gör någon vinst på inbytesbilarna. I vissa fall beror det på att de plockat in en attraktiv bilmodell i inbyte vid försäljning av en hyllvärmare. I många fall finns redan intressenter på just inbytesbilen så försäljaren vet att inbytesbilen inte står i hallen mer än någon dag.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Problemet vid inbyte är att det kan vara svårt att räkna ut vad inbytespriset exakt blev för bilen kontra vad priset för den nya bilen egentligen är. Låt säga att man får 5% rabatt på nybilen istället för 7%, och istället så värderar handlaren upp din bil några tusenlappar. Det bästa är att först förhandla till sig priset på den nya bilen, och sedan lägga fram att man har ett inbyte. Då vet man svart på vitt hur mycket du får för din bil i inbyte och hur mycket den nya bilen kommer att kosta.

Men precis som Kristoffer säger så beror det också på vilken bil du byter in. Det har hänt att säljaren i praktiken redan sålt inbytesbilen innan den ens kommit i hallen om det är en populär modell.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
En bra handlare har redan sålt vidare inbytesbilen när ni diskuterar priset på den nya.
8 av 10 bilar går till andra icke märkesbundna bilhandlare.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Jirar
Det ni skriver stämmer inte riktigt när det gäller inbytesbilar.
Normalt sett så säljer man bilar vidare pga av att dom är för gamla, har gått för långt samt ev har för mycket kost.
En populär modell säljer man ju oftast inte vidare då man normalt sett får mer betalt för bilen om man säljer den i hallen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.