AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.537

Man åtalad för att ha kört med dimljus och varselljus samtidigt.

Sida 2 av 3
Paap Reeder
... men så fick man sitt straff ... Länk
MVH /// Paap R

Paap Reeder
... vaddå parkeringsskada? Länk

MVH /// Paap R

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det är märkligt att rättsväsendet skriver av misshandel med känd gärningsman, men inte en obetydlig fortkörning.
Nu har jag blivit rapporterad för körning med sommardäck. Det var 5,5 grader varmt i Stockholm, så jag ställde den dubbdäcksförsedda BMW:n och tog Porschen på lunchen. Vid Norrtull stod farbror blå, och valde med osviklig precision ut min Porsche för kontroll av nykterhet och sådant. Både jag och Porschen var helt nyktra. Trevlig äldre polis var det, så när han plötsligt säger att han måste rapportera mig för att jag har sommardäck på bilen begriper jag först inte vad han menar. Han vidhåller att det är så halt att han höll på att köra av på väg till kontrollplatsen. Jag tänkte då tipsa honom om att han kan åka kommunalt till kontrollerna om han har det svårt på sommarväglag, men självbevarelsedriften hindrade mig. Jag skall givetvis bestrida. Det skall bli intressant om den hårt belastade tingsrätten tar upp detta.

Harry
WHAT! Det är väl bara vid vinterväglag som man måste ha vinterdäck.

Länk

Vinterväglag är enligt mig is eller snö, jag antar att det även var torrt väglag eftersom du tog ut Porschen. Självklart skall du bestrida.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Helga
Att köra med dimljus och halvljus samtidigt tycker jag är ett värre brott än våldtäkt och dråp. Kan jämföras med 200 km/tim utanför dagis!

//Helga
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Helga, vem är det som skrivit? Inte kan det vara du i alla fall?

Höll på att få upp rötjutet över hela tangentbordet..

;)

Svekke
Helga
Lite ironi så här på kvällskvisten! :-)

//Helga
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Vilka regler är det som gäller med dimljusen? när får man ha på dom?? Vi har det alltid lite dimmigt här på mornarna vintertid vid hallandsåsen, och under tennisveckan i Båstad på sommaren :-) In i dimman bara!! När man följerdenna tråd så blir man ju tveksam på vad som gäller?

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Helga:

Aha! Okidoki!

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
BMW-Båstad:

Halvljus + dimljus = alltid förbjudet i Sverige.
(i Tyskland får man inte använda dimljusen utan att halvljusen är på samtidigt har jag läst mig till)

Så som jag förstår det, kör du i dimma kan du slå på dimljusen (om det är dagtid), men glöm inte att slå AV halvljusen!

På kvälls/natt-tid får du aldrig ha på dimljusen.

Svekke
Helga
Är ofta dimma på Hallandsåsen och lika ofta har dom hastighetskontroll där.
Har fått böta för 11 km mer alltså 121 km/tim.

//Helga
Du får köra med bara dimljusena tända dagtid.
Länk

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Paap Reeder
Harry!

Tror att det är rökt för dig.

Vad som är vinterväglag finns numera ganska exakt definierat (hittar inte texten just nu och vill därför inte skriva från minnet) men jag minns - eftersom jag själv var i samma beslutsångest om när man skall lägga på vinterdäcken på 12:an - att i princip är det omöjligt att kunna hävda sommardäck under angiven period ... och det gäller även under årets varmperiod.

Min tolkning:
Exvis om vägen till jobbet är torr och fin men ngn tvärgata har frosthalka = bara att betala.

MVH /// Paap R

te
303
ted81
BMW M3 E92
jag blev stannad för en del år sedan för att mina xenon ljus var för blåa???????
jag nekade och sa att om herr poliskonstapel har råd någon gång att köp sig en bil med xenon ljus så får han se att dom har lite blå nyans.
Vägrade iaf att skriva under böteslappen, 11månader senare fick jag kallelse till tingsrätten då åtal var väckt.
jag var då Åtalad för att använt halvljus+dimljus, det var ju f*n inte det han stanna mig för å några dimljus hadde jag inte heller.

Det nämndes aldrig nångång ett ord om blå ljus/xenon i tinget.

det hela slutade med 400kr i böter, nästa gång någon polis stannar mig så ska jag inte skriva under heller men istället så ska jag begära en offentligförsvarare så det kostar lite .

blir lika upprörd varje gång jag tänker på denna historian, min sambo som var med i bilen "behövde" inte vittna enligt åklagaren då polisen aldrig ljuger.

efter rättegången så satte jag på en gubbe i bak som pissa på POLIS, har en granne som är polis (inte trafikpolis utan krimmare) , han kom förbi å små prata lite när jag stog å tvätta bilen.
Han fällde en kommentar i stil med - ja du med dagens nitiska trafikpoliser så förstår jag din text, men akta dig dom hittar helt säkert någon paragraf att sätta dit dig för.
tog sedan bort den mycket omogna texten då edn hadde fyllt sin funktion efter en vecka och mitt humör hadde återgått till normalt.
Du menar att de kunde förmå dig att betala böter för användning av dimljus som inte fanns öht? Hotade de med avrättning eller vad?
Det här med (för) blå belysning kan vi ju tacka alla alla de som tar fram och säljer skiten för. Jag har försökt förklara det förr: Ju mera bling-bling, blåa lampor osv som syns ute i trafiken på privatbilar osv, ju mera kontroll och sura konstaplar får man räkna med även hos de som kanske inte moddat sina lampor.
Riktig xenonbelysning är vit, och ser blåvit ut ENDAST om man samtidigt placerar vanliga halogenlampor bredvid eftersom dessa ligger mera i ett gulaktigt spektra.
Ändå säljs och används både målade lampor och xenonbrännare med 6000-8000-10000K osv, och så blir man förvånad över polisens ageranade...)

FP
te
303
ted81
BMW M3 E92
folke.

självklart hadde min bil dimljus, men använder aldrig dimljus då jag inte ser nöjet i å "spinna" runt torget med dimljusen tända å ha kepsen bakfram....

min bil har ju xenon lampor orginal så jag fatta aldrig problemet därför som jag stog på mig å vägrade skriva under något bötesbelopp, vad som sedan har hänt kan bara dom två uniformerade herrarna berätta.
Min slutsats är : har du inte gjort nått fel å dom inser det senare så lägger dom till lite så dom iaf får "satt" dit dig på någon punkt.

dom hotade inte med avrättning men att böter på 400kr ska förfalla till kronofogden är jag föga intresserad av å såg mig tvungen att betala.
Det första stycket är enbart en typisk svensk företeelse och d:o kommentar, snacka om skrupler och förutfattade meningar... Lustigt att det går bra i många andra länder men icke här... Det är iaf min uppfattning om detta jätteproblem.
OK, du skrev "hade inga dimljus" ovan, därför kunde man helt logiskt tro att så var fallet också.
Det är nog inte summan i sig som är så mycket att orda om, utan principen i ett fall som detta. Här skulle jag aldrig gått med på nåt åtal eller betalat, oavsett hot om fogden osv. Det borde funnits flera som var intresserade av att granska detta, både media och jurister, t.ex trafikjuristen som finns på nätet.
Men det är kanske inget att borra i nu, flera år senare.

FP
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
"efter rättegången så satte jag på en gubbe i bak som pissa på POLIS"

Helt rätt! =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Hehe, tolkade den meningen lite annorlunda från början... :-)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är bra att Polisen äntligen driver ärenden som detta vidare! Om det nu är förbjudet och dessutom reducerar sikten för både föraren och mötande, så skall oskicket bort!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.