|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Att man inte får ha dimljus och varselljus samtidigt är väl bekant, men det är inte helt vanligt att det blir åtal av saken. Nu läste jag dock i Västerbottens-Kuriren att: ..."Mannens framfart observerades några dagar innan julafton av en polis i Lycksele. Åklagaren hävdar att 19-åringen gjort sig skyldig till brott och åtalar honom därför misstänkt för otillåten ljuskombination." Länk Håll er i skinnet om ni har vägarna förbi Lycksele! ;-) | |
| Åtal!! Jo det är ju tal om grov brottslighet.... Sjukt! | |
|
SUCK! Själv fick jag 400:- i böter två dagar innan julafton 2001 just pga samtidigt användande av dimljus/halvljus. Känns lite som om det är ett "småstadssymdrom", tror inte pappa polis vågar ta tag i BUSARNA uten ger sig på oss som ligger lite på gränsen vad det gäller utrustning pav bilar. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| jaha. det är där skattepengarna går. | |
|
Det tråkiga är enligt en polisbekant att polisen hellre ger sig på en i övrigt skötsam person än en ökänd smågangster eftersom de kan tycka att det är meningslöst att gripa smågangstern som kör bil utan körkort. Stötande och tjänstefel, men åtminstone resonerade den polismannen så. Obs jag använder bara dimljusen ngn gång per år. Tycker inte att de hjälper så mycket. Jag har alltså inga skäl att försvara något som tydligen är känsligt (finns ju en jättetråd), jag bryr mig helt enkelt inte om dimljusens vara eller icke vara. Men jag reagerar på att en sådan struntsak går till åtal. Mvh Mikael |
|
Paap Reeder |
... polisen kan redovisa alla sådana ingripanden i sin årsrapport och det blir plus i kanten för det distriktet. Efter ett tag kan vv redovisa i TV allt man gör för trafiksäkerheten ... som ändå inte sparar några liv men i statistiken är det bra ... ! Därför är det rent ointelligent att köra med dimljusen på ... så länge som denna § finns kvar. Helt att jmf med bältestvånget ... fast då kostar det mer numera ... polis ser en obältad bilist = Pang! så sitter boten där. MVH /// Paap R |
|
...särskilt löjligt blir det när poliserna här i Laholm öppet erkänner att de inte vågar ge sig på de krimella element som rensar hus efter hus på elektronik och värdesaker. De är rädda för reprisalier, jojo fin poliskår vi har. Mycket enklare att ta skötsamma personer som gör så hemska saker som att åka 125 på motorväg och åka med fler lampor i nosen än man får. Man får finfin statistik och rikserar inte att få tag i någon elaking som kanske gör motstånd. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Problemet är bara att ska detta fortsätta är det vi skötsamma som rensar hus på elektronik och värdesaker snart :-( Eftersom för hög hastighet motsvarar ca1% av dödsorsakerna i trafiken kommer man snart att inse att jakten på "svensson" som endast följer flytet i trafiken, dvs 100km/h på 90väg inte kommer att leda till någon förbättring av dödstalen totalt sett lär de få omprioritera. I slutänden kommer det att bli kameror överallt och minsta misstag en förare gör i sin bil kommer att raporteras digitalt så man får en bot oavsett om polis sett det eller inte, även svordomar bötfälls. Enda försvaret är att lära sig allt inom IT och data och vara ständigt uppdaterad så man kan lura systemen, detta är nyckeln till framtiden. Tanken är väl att tarfikpolisen ska inrikta sig på mer verkliga saker, men det är väl svårt när staten ser vilken jätteintäkt de får genom alla bötesbelopp. Kanske är ett sätt att få tillbaka alla svarta pengar i samhället? Tyvärr får gemene man alltid betala i slutänden för andras misstag vilket gör att det inte lönar sig att vara ärlig i dagens samhälle. |
|
|
Det är irriterande att möta på natten nån med dim o halvljus men var går gränsen? Han kanske var "tidigare känd" o inte värst omtyckt?... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
Paap Reeder |
Man måste förstå och kunna spelet. Man måste förstå att statistik är underlag för resurstilldelning. Att köra med dimljus bland alla dess civila polisbilar är som att på sin deklaration till skatteverket ange att jag har jobbat svart för 56 672:- men tar inte upp det!! ... klart att locket slår igen! MVH /// Paap R |
| Nu är Lyckselepolisen på gång: Länk | |
|
Åtal för en hastighetsöverträdelse om 11 km? STÖTANDE! Den åklagaren som sysslar med okynnesåtal ska avskedas. Naturligtvis finns möjligheten att det beror på att den åtalade är känd poliskund och svåråtkomlig på annat vis. Mvh Mikael |
|
|
tror ni det är skoj att bo i lycksele. dom är inte riktigt kloka här. och nu när dom går till åtal istället för vanlig böter. finns ju fan ingen gräns. |
|
|
Verkar som ni glömmer att det krävs att man nekar sin trafikförselse inför polisen för att det ska leda till en rättslig åtgärd. Vilket dessa två blåögda puckon har gjort, i tron att de skulle vinna i en rättegång. |
|
|
Denver har en mycket bra poäng här, ni tror väl inte man blir åtalad för att ha kört 11 km/h för fort om man inte nekar? Så är det verkligen inte. Den här killen har nekat till sin fortkörning och hoppas på något sätt att han ska slippa ifrån boten genom att gå till rättegång. Det enda han gör är att han belastar rättssystemet och ser till att jag (och alla andra) får betala högre skatter. Någon sympati från mig får han verkligen inte. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet: Så du menar att om man känner sig oskyldigt "dömd" (som man blir om man skriver på sin fortkörningsbot" så ska man skita i att dra det vidare pga du inte ska få högre skatt? Varför har vi isf världens högsta skattetryck om man inte ska ha någon användning av det? Jag blir mer förbannad på vilket sätt polismyndigheten använder MINA skattepengar. |
|
|
Killen har blivit bötfälld för att ha kört med dimljus + halvljus samtidigt men nekat: Hur stor tror du chansen är att den förseelsen är felaktig? Kom igen nu. Killen nekar enbart för att krångla och det är det som jag reagerar mot. För övrigt är jag inte alls någon idol av stor offentlig sektor med högt skattetryck, tro mig. Dock är det knappast rättsväsendet som är den stora boven, men det kan vi diskutera i en annan tråd. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
kilroy |
Om det finns uppenbara tveksamheter i bevisföringen i fallet skall man naturligtvis fajtas för sin rätt. Är det helt uppenbart att man faktiskt är skyldig är det ju bara patetiskt att dra det inför domstol. Svårare än så är det knappast... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
lövet: Jag syftade på fortkörningen på 11 km/h så mycket väl kan vara tveksam. |
|
Paap Reeder |
... ang fortkörningen: Visst skulle det väl kännas tryggare om man ur laserpistolen fick ut en kontrollapp ... på exvis 61 km och inte bara behöver lita på vad den enskilde polismannen uppfattar för siffror!!?? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk ... minns ni när det i princip var fri fart ? Livefoto på E4 med exakt 70,0 på mätaren ... MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.