AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.261

köpa 530d 2000 ?

Sida 1 av 2
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hej står i funderingar i att köpa en sådan. Så lite tips om vad man ska titta efter på bilen.
Sen ska den användas till att dra husvagn, hur är det igentligen med vxl lådan?
He
70
Heavy
530D Touring -00
Bästa E39 som finnes att köpa.. Råstark med släpkärran påkopplad.
Vad du skall kolla efter.
Kolla efter obalans i framvagnen vid inbromsning från 100 KMh
(i såfall är det dags för 4 hjuls justering >2000KR)
eller slitna bussningar pris beror på vilka bussningar som är slitna.
Kolla efter glapp i vattenpumpen / fläktaxeln håller sådär 10 000 mil 850 kr Bytar gör man själv om lite händig 1,5 timme.
om bilen kjänns som att den har ett hjul på mitten. så kan Silentblocken i bakuphängningen vara slitna. eller oxå Stötdämparna lite slut.
min har gått 17 000 mil och mina dämpare borde nog bytas snart. men ingen fara än så länge.
Startar den direkt vid kallsarter +8 eller lägre. och startar lika lätt vid varmstarter.. Det skall räcka att bara vrida på nyckeln så skall den starta direkt.
Segar den vid varmstart kan det bli dyrt. Läckande spridare eller sliten pump.
har min inne på värkstad just nu. 1 spridare läckte på 5 ans cyl.
fick just dom symtomen som jag beskrev.

är bilen bra i övrigt så är det den bästa 5 serien.

Det är vridmomentet som räknas.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Tack får hoppas att den jag ska kika på inte har dom symptomerna

/D
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Föresten hur var det med automatlådan i dom ?
He
70
Heavy
530D Touring -00
Lådan är en 5 stegs automat med Tiptronic Du kan växla manuellt med automaten. Fungerar hur bra som hälst att dra tyngre släp med denna.
Har aldrig haft problem med min.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Jag läste här någonstans att lådan är från gm och är specat till ett lägre NM än vad motorn ger och kan vara lite klen och känslig om man chippar ,stämmer det?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja det stämmer ang lådan..sedan hade 99-00 även ett annat problem med att pumpaxlarna gick ned sig med spån i bränslesystemet som följd vilket är mycket dyrt om det skull einträffa
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Automatlådorna verkar inte hålla måttet riktigt, skulle inte våga chippa den om jag var ägare...

Finns bilar som klarat sig rätt bra medan andra verkar ha rasat vid förvånande låga miltal..
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Spån ? finns det något sätt att förebygga det. eller är det lika bra att köpa en -01a ?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det kan även vara bättre att gå upp ett par årsmodeller med tanke på rostgarantin som är sex år, det har vart ett stort problem med rost i huvar och bakluckor..
Titta också på vad försäkringen kostar innan du köper, aldrig roligt med en kalldusch!!
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
När blir automatlådorna bra på denna modell då ? eller har den samma problem på alla år ? 525 diesel har även den samma låda i årsmodeller runt 1999-2002 ?
He
70
Heavy
530D Touring -00
Spånet i diesel systemet det berör väl inte dom modellerna som har det nya Commonrailsystemet för insprutning.
Fick för mig att det var dom gamla pumparna med 6 tryckrör till spridarna.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det var på 99-00 som det förekom att pumpaxeln gick ned sig gällde även 3 serien
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man bör INTE chippa 530D nej. Sen är det aldrig fel att byta automatlådsolja och filter vid t ex var 12k mil. Viktigt att det blir originalolja då den är speciell för denna oljan. Det gör att den växlar mjuakre och hålelr längre.
Mvh
Asken
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hur var det nu med lådan är det samma i 01-02 ? Om man inte bör chippa så kanske inte bilen heller lämpar sig att dra med? Verkar synd då jag gillar bilen i övrigt. Och hur är det med 525orna är det samma lådor i dom med ?
/D
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
gto80 finns det nått sätt å förebygga att pump axeln går av eller kan veta om den är påväg å pajja ? gäller det alla 00:or? Har hittat en bil som det står att det är en 01 men är bygd 00 men nå mer specifikt datum kan jag inte
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Är den byggd 0009 el. senare är det en 2001 med facelift (bl.a. xenonljus som standard).

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Svårt att veta då det är endast en annons
så här ser första bilens utrustning ut
Automatisk växellåda, Diesel, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Avtagbar dragkrok, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Multifunktionsratt, Navigator (GPS) med TV, Rails, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Stereo, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, Pdc - Parkering Avstånds Kontrol, Sport ratt,

och andra bilen
Automatisk växellåda, Diesel, Navigator, Xenon ljus, CD-växlare 12 skivor, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antispinn, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Alu-fälgar, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Komplett ifylld servicebok från BMW.
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
missdade en sak den andra bilen står det att det är en 00:a men både är import :( och dom som har dom verkar inte så kunniga
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är den byggd efter maj 01 så ska det vara en nyare motor det är det enda jag vet..sen är det så att det var nog mycket långt från alla 99-00 som gick ned i pumpaxel..men en av mina kompisar råkade ut för detta på en 3 serie det gick på över 70 lapp men han hade som tur var garanti på bilen,..sen så är det farligt att tanka ur farmare utan att ha ett extra filter om man har en Commonrail
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.