|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tja undrar om man kan byta instrumenthus till en m5 i min bmw 540 e39...isåfall hur gör man med mätarställningen?? | |
|
Undrar samma sak..... Passar allt rakt av? |
|
| Ingen som vet? | |
Paap Reeder |
Verkar mycket otroligt att det skulle fungera. Jmf man med exvis M70 så bildar EML - instrumentet - boxarna och insprutningsssytemet en "elektronisk enhet". Till min 91:a passar bara ett instrument som passar till min EML-box. Har svårt att tänka mig att nyare bilar skulle vara lättare att byta grejor mellan. ..... om inte M5 och en 540 skulle ha samma system vilket måste vara helt otroligt eftersom insprutet ser ju helt olika ut. MVH /// Paap R |
| Det finns folk som satt dit m5 instrument i 540 iaf, så det kan ju inte vara omöjligt.. men hur dom bär sig åt vet man ju inte.. | |
Paap Reeder |
... det är skillnad på att byta själva instruementen i instrumentet, jag menar rpm-enheten och att byta hela instrumenthuset - bolt on. Tror mycket väl att själva elektroniken i instrumenthuset mycket väl kan driva rpm-enheten o s v. Det är ett pillande med att byta "rpm- visarna" s a s MVH /// Paap R |
|
Tjena! Jag ska också snart byta hela instrumenthuset i min 540 E34 -93. Borde bara vara att lossa det gamla och sätta in det nya? Mvh beemoholist |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Så länge ECU är av samma fabrikat och ver.,så tror jag nog inte det är omöjligt! MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
ok, thanx :) beemoholist |
|
Paap Reeder |
... återkom med hur det gick ... så jag får ändra mig. MVH /// Paap R |
|
Hej, På e34/e32 är instrumenthuset samma, men tavlorna skiljer övrig info ligger i kodpluggen om det är 6,8 eller 12 cyl t.ex. Imin e34(525) har jag ett fullt fungerande M5 hus. Men jag fick hacka kodpluggen rätt mycket innan det fungerade. lars |
|
Paap Reeder |
... tveksamt ty mina instrument är ett från -91 och ett från -89 och det hjälper icke att "bara" byta kodplugg ty instrumentets EML-funktion måste matcha EML-boxen. Obs gäller E32/750 enligt min tro. MVH /// Paap R |
|
Bara baksidorna på instrumenthusen är lika så räker det att byta instrumenthus, Nu finns det tre varianter åtminstonde av husen med checkcontrol start ->02/89 Grå baksida 02/89 -> 09/90 vit baksida 09/90 -> slut Blå baksida Sedan kan mätartavlorna skilja mellan olika modeller. Man kan alltså om man har en 750 -88 ta ett instrument fårn en 525 -88 om man flyttar över kodplugg och mätartavlorna. Lars |
|
|
Hm fasen att min bil är 50 mil bort :( men har köpt ett instrumenthus som sagt från en E34 -93 540, och det är det jag har också så det måste väl passa då tycker man... beemoholist |
|
Paap Reeder |
lalaw! Det kan jag säga att det går inte. EML-funktionen på instrumenthusets kretskort är kopplad till just den EML-box som sitter i aktuell bil. Kan vara så att man skulle kunna sätta ett M70 instrumenthus i en 525 - varvid man då skulle få EML-funktionen "löst hängande" - men inte tvärtom. Elektroniskt och datamässigt helt omöjligt. MVH /// Paap R |
|
Efter att ha tittat en extra gång i ETK vidhåller jag att det är samma instrumenthus i 525 och 750. Jag kollade på på flera olika årsmodeller. Skillnaden sitter i Kodpluggen. Varför skulle det vara Elektroniskt och datamässigt helt omöjligt? Hälsningar Lars |
|
Paap Reeder |
I ETK´n finns inte själva kretskortet med. Varför vet jag ej. Beställs kanske separat. Det man ser är sannolikt bara själva plasthöljet som kortet skall sitta i. Enligt ETK skulle 730/M30 + 735/M30 + M70-88,-89,-90 + 525/M20 kunna byta instrument med varandra bara genom att byta kodplugg vilket som sagt är en teknisk omöjlighet eftersom en M20 näppeligen är utrustad med något EML-system. Gaspot + instrumentets processorer + EML-box ... samt de två DME-boxarna (om man har Engin Control) bildar en styrenhet. Dessutom skiljer ETK´n inte på E32 med och utan EML. Dessutom vet jag att ett instrument från en M70-89:a inte fungerar i en -91:a oavsett vilken kodplugg man har. Kodpluggens funktioner är inte så särskilt många som styr instrumentfunktionerna men en är bl a br.förbrmätaren som via kodpluggen får info om antalet cylindrar när den skall räkna fram lit/mil utgående från öppningstiderna på insprutarna. Hävdar således fortfarande att M70 -88, -89 och efter -91 har olika instrument främst beroende av vilken version av motronic man har. tror också att man kan ta en kodplugg från en -89:a och sätta den i en 92:a eftersom ingen motorstyrningsfunktion finns lagrad i pluggen. MVH /// Paap R |
|
Hej, I tidigare inlägg så skriver jag att det finns tre olika instrumenthus. start ->02/89 Grå baksida 02/89 -> 09/90 vit baksida 09/90 -> slut Blå baksida Du borde alltså i din 750 ha ett instrumenthus med blå baksida samma som i min 525 (eller M5 instrumentet som jag har) om du är i Göteborg så kan vi vi testa att sätta mitt hus i din 750 och se att det fungerar. Dessa är inte helt kompatibla, men ett instrumenthus med samma färg på baksidan är samma oavsett om det har suttit i en 750 eller en 525. Att man inte använder en styrenhet fullt ut är inget konstigt efter som det är billigare att tillverka en variant och sedan bara byta mjukvara(codepluggen i detta fall) efter variant man ska ha . Lars - Programmerare inom fordonsindustrin |
|
Paap Reeder |
... hm? Återkommer efter att imorgon "ha surfat" litet på BMW´s resdelsavdelning. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
.. om det stämmer som du säger så skulle man alltså skaffa sig en amerikansk kodplugg och få igång "Check Engine" -funktionen?? Kan inte säga om det finns speciella amerika-boxar men det kan vara så eftersom dom har andra hårdare avgaskrav. I s f skulle man försöka få tag i amerika-boxar - flytta över mina chip - montera den amerikanska kodpluggen och få igång CE- funktionen. I mitt instrument vet jag finns inte ens lampa för CE. MVH /// Paap R |
|
angående CE så kan läsa mektipset som jag har skrivit här på Autopower. Du har en plats för CE i ditt instrument. Åtminstonde på 91:an instrument. Det ligger ingen logik i instrumentet för CE utan den ligger i Styrboxen till motorn. Det är "bara" en lampa som är direkt kopplad till ett av kontaktstycken på baksidan. (+ matningen kommer från instrumentets matning) lampan pinnen i kontaktstycket "jordas" för att tända lampan. Om du tar En kodplugg från en US variant så skulle instrumentet visa hastighet i MPH och mätarstälningen. Förmodligen skiljer det styrboxen(ECU) till motorn mellan US variant och EU och Japan , skillnaden är nog bara mjukvara. Jag tror att det som ser ut att vara bara den bakre plasten till instrumentet i ETK är även kretskortet eftersom kretskortet är fastsmällt i den plasten, även priset avslöjar lite om att det är mer än bara plast. Hälsningar Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.