AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.624

Vad tror ni om denna E36 då?

Sida 1 av 2
Do
73
Dorian1
323i - 99
Ni kanske sett min förra tråd där jag frågade lite om en 323 från blocket. Har en till här som jag tänkte fiska lite åsikter om. I mina ögon ser den fräsch och fin ut, tråkigt tagna bilder dock. Den har inte gått långt och har konstigt nog svarta blinkers bak. Har aldrig sett det på en E36 förut. Då är ju alltså backljusen också svarta. Vad tycks om det? Själv hade jag föredragit vita, men det är ju en detalj man kan fixa till sen. Vad kostar förresten ett par vita bak-blinkers?

Iaf så tycker jag priset är väl i överkant men man kan ju alltid pruta ner. Tycker det är konstigt att bilen inte är såld än. Den finns ju så centralt i stan och har funnits ute länge. vad tror ni om det? Nåt skumt? Den är ju tysk-import också. Det gör att jag blir lite rädd. Hade ju helst velat ha en svensksåld men svårt att hitta fina svenska exemplar av E36 323 med M-paket. Men den här import biten...nåt att vara aktsam för? Det är en bilhandlare som säljer den också. Här är länken till den, om ni klickar in er på bilhandlarens sida så finns några fler bilder på den.

Länk

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ser ju riktigt fint ut, är det diamantsvart eller cosmos-metalick? Ptja, priset är somsagt i överkant, men det är väl att förvänta för en så sen årsmodell. Givetvis värt att kolla upp, men är de inte villiga att diskutera priset så är det mycket pengar.

Såg en 97a 318is med liknande mil och skick för 65.000 ett tag sen som sålde efter en vecka, denna har ju varit uppe i evigheter..

Värt att kolla upp! Svårt att tro att de har mätarfuskat och dylikt. Tror det helt enkelt är priset som skrämmer iväg!

// MVH Jocke
Ser fin ut på bilderna men som du själv säger känns priset i överkant och det är väl därför den inte är såld ännu. Om milen stämmer får den verkligen klassas som en "lågmilare".

De svarta bakljusen är inte särskilt snygga men du byter dessa enkelt själv. Kan rekomendera BMWs original bakljus. Lite dyrare än piratdelar (ca 2000kr för ett par röd/vita) men passformen på BMW ljusen är MYCKET bättre än allt annat eftermarknadskräp som sitter på alltför många E36.

Bilen verkar ha en del intressant utrustning som ellucka, alcantara/tyg klädsel och sportstolar, original CD mm. Dock saknas skinn (ett mantra för många begagnatspekulanter). Lite lustigt at check-control saknas, jag trodde detta var standard på de sexcylindriga modellerna men det kanske var extra i Tyskland.

Att den är importerad behöver inte vara en nackdel i sig så länge bilen är välskött och historiken är komplett.
mixim: Cosmossvart ersatte diamantsvart under modellåret 95/96 och de är kusligt lika varandra. Möjligen har cosmossvart aningen mer "pärlomo effekt" i sig, men det kräver i stort sett två nylackerade bilar i starkt solljus för att kunna skilja färgen åt.
Bakljusen ser att vara "hemmatonade" och har som synes haft orangea blinkers innan. Du kanske kan gnugga bort detta med t.ex. thinner, annars är det nya bakljus som gäller, för blinkersen bak går inte att byta separat. För pris ring BMW eller se närmaste stylingfirma, t.ex. stylabilen.se.

Strålkastarglasen är brända, nya originalglas kostar knappt 1000:- st, hela strålkastarna betydligt mer om du ska ha original.

Framspoilern ser ut att vara lite repig i nedre vänstra hörnet sett framifrån. Det verkar även vara en del stenskott i fronten.

Utrustningen är bra förutom att den har någon liten färddator med endast 7 knappar.

Bilen är som du kanske redan vet nyimporterad utan tidigare ägare i Sverige. Kolla upp både bilen och firman noga innan köp. Det såg väldigt oseriöst ut att de hade dolt reg.numret på två utav bilderna. All dokumentation från Tyskland ska finnas då det var de som importerade bilen.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Fräckt, en 9 år gammal bil som bara gått 11000 mil :-) Importerad dessutom.
Robert L, hur vore det om du för en gångs skull skrev ett konstruktivt inlägg, eller åtminstone höll dig till ämnet?

Ang milen så är inte 1200 mil per år orimligt, då vi inte vet något som bilens historik, som om den är vinterkörd eller inte eller när den är tagen i trafik. Som jämförelse rullar min 328:a ca 5-600 mil per år.

Glömde att skriva detta tidigare, men bortsätt från defekterna ovan ser bilen fin ut och kan som sagt ha gått utlovade mil.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Swr att firman har en liknande 98a Coupé med liknande miltal uppe, fast denna är blå istället. M-Paket även här! Även liknande pris!

Och somsagt är det inte helt orimligt, med det miltalet. Det går ju att syna om man ser på skicket i verkligheten. Lite skumt att de fått tag på 2 såpass lika E36or från 98a.. de växer ju inte på träd.

Länk

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Sorry, såg ej att det var en sedan den andra... Fortfarande, väldigt lika bilar de kanske skruvar på rullband efter samma konfiguration =) ehehe, en god idé vore att springa dit o rapportera om intryck här på AP =)

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Kristoffer_L, just det! Så vart de, tack för påminnelsen... Hade helt glömt bort det, hehe bra att veta ju letar efter karossdelar på bildelsbasen för min diamantsvarta, kan ju såfall skippa årsmodeller 95-

// MVH Jocke
Jag var väldigt nära att köpa den aktuella bilen, var och provkörde den och diskuterade ett eventuellt inbyte av min gamla bil. Killen var trevlig men gav ett skambud. Någon vecka senare sålde jag min bil privat och var på väg till bilhandlaren för att pruta några tusenlappar och sedan ta den. På morgonen fick jag dock nys om min nuvarande bil som är i princip identisk med skillnaderna att den har skinnklädsel, saknar m-pkt och är svensksåld.

I mitt tycke kändes bilen bra. Den är definitivt något "hårdare" i körkänslan än min nuvarande - något som ju inte behöver vara negativt. Den hade lite små fjantgrejer som man ju får åtgärda - du nämner själv de svarta baklyktorna. Dessutom har den M3-emblem på dörrarna, det skulle inte jag stå ut med många dagar på en 323:a. Fönsterhissen på passagerardörren var också trasig om jag inte missminner mig - den skulle dock fixas innan leverans. Men det är ju småsaker. Jag var mindre än 12 timmar från att slå till...

Jag tror att jag hade varit villig att ge någonstans i 68-70-tkr-krokarna, var ganska sugen. Min plan var att använda avsaknad av vinterdäck som argument... Blir intressant att höra om du slår till, och i så fall vad du får ge... Lycka till!

/richard
Do
73
Dorian1
323i - 99
Ja den verkar fin. Har börjat bli rätt sugen på den. Tänkte åka och kolla på den kanske under veckan. Ja precis det här med avsaknad av vinterdäck har jag också tänkt på att ta som argument =) För det är mkt de vill ha för den.

Att den kändes hårdare när du provkörde den 17932 var väl för att den hade just M-paket. Styvare chassi. Och det är inget negativt =) Men det verkade inte vara några andra direkta fel på bilen då? Slitagegrejjer? Funkade all belysning osv?

Ska definitivt rapportera här om intrycket när jag väl kollat på den. Fan vad dyrt med blinkers dock =P
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Henrikk, du får tycka vad du vill om mina inlägg, men jag tycker det var en relevant reflektion i sammanhanget.

Auto Sifax ägs av en kille som heter Muhamed, de finns inga uppgifter om bolaget att få ut och de säljer importerade lågmilare. Ringer det någon klocka hos dig Henrikk?

Att han som äger bolaget heter som han gör har egentligen inte med saken att göra utan bara fakta.
Do
73
Dorian1
323i - 99
Robert ---->

Hur vet du dessa uppgifter? Men de är ju några stycken där för mailade och någon kille som hette Tony svarade mig. Men iaf. Är det ett bolag att lita på tror du? Vad tror du om bilarna? Skruvade?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och det BEHÖVER ju inte betyda något att fordonet aldrig varit i trafik i Sverige samt att det inte ägs av firman utan av en privatperson...

Annars är bulvaner rätt vanliga i skruvarbluffsammanhang, därmed inte sagt att det är så just i detta fallet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dorian. Uppgifterna om bolaget är ganska enkla att få fram. Om det är ett bolag att lita på eller bilarna är skruvade kan jag inte ta gift på, men låt säga så här. Jag hade dubbelkollat allt och sedan kollat en gång till innan köp.

Äger Auto Sifax någon bil själv, eller står alla på bulvaner? Svårt att veta då de döljer reg.nr på alla bilar. Varför döljer en seriös firma reg.nr?
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Jag tror den där ha gått längre än 11k mil iaf, varför jag tror det? Kolla slitaget på bromspedalen, det kan väl endå inte vara normalt på en så ny bil om nu milen skulle stämma? Eller tidigare ägare kanske gillade att gnida bromspedal :P
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Robert Lundberg har en väldigt bra poäng här, det är inga bra tecken att bilarna ägs av bulvaner, firman är nystartad och bilarna är lågmilare. Samma mönster dyker upp gång efter gång i skruvningshärvor.Eftersom bilarna ägs av bulvaner (troligen för att slippa skatt) så finns heller inga tillgångar i bolaget. Detta innebär att vid en eventuell tvist (kanske för att mätaren är skruvad eller liknande) så finns inga pengar i bolaget att betala ersättning med. Firman likvideras senare och där står du med en bil du betalat för mycket för och ingen möjlighet till uppmärksamhet.

För övrigt heter ägaren Muhanad Xxxx Xxxx och taxerar 2.000 kr i månaden som inkomst från firman. Hur seriös känns firman egentligen när ni tänker efter?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
uppmärksamhet = upprättelse

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Är villigt att hålla med dig där "racing-jimpa"... Pedalerna är slitna medans ratt och växelspak är som nya! Detta tillsammans med att den är import och den "lilla" handlaren är ett STORT varningstecken.Är lag bland de som skruvar att hålla sig runt 12 000mil verkar det som. Försök kolla upp den och firman så mycket som möjligt innan ett ev. köp så du inte blir lurad.

Som den står idag och men den info som nu ligger på bordet hade iaf. inte jag vågat köpa den.

Lycka till med ditt bilköp oavsett vilken bil det blir.

Mvh Jimmy

Roberttt, som jag skrev ovan rekommenderar jag Dorian att noga kontrollera både bilen och firman innan köp. Jag har själv inte gjort det, men det är bra att du har tagit dig tid. Du kan ju skriva vettiga inlägg trots allt ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.