|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej som rubriken lyder så la bilen av när ja va ute o körde. hade vart och tankat och skulle hem då bilen bara sten dog när jag åkte i 60 km/h ungefär, det va som att stänga av den. sen när jag skulle starta den igen va den stendöd. starten gick ju runt som vanligt men bilen hosta inte ens till lite?!?! helt död alltså? vad kan de vara för fel eftersom den fungerade i ena stunden och va helt helt död plötsligt tacksam för all hjälp:) vill ju ha ut beemern på vägen igen:) //Patrik | |
| låter ju som ett tändfel om den bara stendog så börja med att kolla om du har nån gnista! | |
|
Tycker det låter som bensin pumpen. DANNE Min bil: Länk |
|
| jag har vart ute o kikat på det. kollade visserligen bara 1 och 2ans cylinder men dom va de gnista på samt att stiften va fuktiga men dom borde vara mer blöta än dom var känns det som efter som ja drog på starten ganska länge. kan de vara så att tändningen kommer fel? eller att soppa pumpen eller nåt lagt av? | |
| hur kollar man så pumpen fungerer korrekt? | |
|
Lyssna om den surrar när du sätter på tändningen. DANNE Min bil: Länk |
|
| okej ska den höras tydligt? har läst lite och vissa säger att den kan va svår o höra när dom är inbyggda i tanken? eller är ja ute o cyklar? | |
|
soppapumpen ska du höra ja...men är du osäker så går det ju att fördiktigt lossa bränsleslangen framme vid motorn å kolla om det kommer nå där. kolla även de tvä säkringarna till....kraftstoffpumpe... |
|
| okej får ut o kolla de ikväll då:D | |
|
Som jag sagt innen. Roten i allt det onda är batteriet. När bytte du det senast? Det hände mig o det visade sig att det var en död cell i batteriet. Gick inte att starta bilen alls. ibland fick dne livmen dog igen direkt. |
|
| men batteriet? det är ju ström i den o starten går som den sak o allt annat funkar o de gnistrar?!? varför skulle de va batteriet då? | |
|
Hej P-we ! Hände samma sak för mig en gång med en E34 540, bränslerälet som lagt av. Den satt tillsammans med boxarna vill jag minnas, under huven, vanligt boschrelä. Borde vara liknande på din? Hälsn/Peter. |
|
| Nu har jag vart ute o kikat o mätit spänning hela dagen och kommit fram till att pumpen är hel för den går om man bryggar kopplingen vid bränslepumps relät. så det är troligen bränsle relät som lagt av eftersom de kommer tröm på rätt stift fram till relät men ingen ström till pumpen. ingen som har en anning va ett nytt relä kostar? | |
| Kolla om du kan öppna relät det brukar vara lödningarna som släppt. | |
|
Det ja menade me batteriet var att du sa att startmotorn går men inget händer. Har du ett trasigt battrei så kan bilen uppföra sig så faktiskt. Har hänt mig 2 ggr. Även min nuvarande 523 har dött 2 ggr under färd med resultat att rattlåset hoppat i !!!!!!!!!!!!!!!!! ovanligt ja o mkt scary |
|
| jag fick fel på bensinpumpen en gång och när jag satte i den nya så hördes det inget surr för mig iallafall. Låter som det kan vara den som är sönder iallafall | |
|
Det låter som att det kan vara bensinpumpen jag hade det så dagen efter jul jag skulle ut å köra bilen bara dog. det visa sej att det var pumpen för dt kom ingen bensin fram till motorn så jag köpe mej en ny pump å det funka i nångra dar för mej sen när jag skulle åka hem i från stockholm så tanka jag fult det funka i ca 10mil sen la pumpen av för mej.. sen så tog jag den till bmw i nyköping så dom fick laga den för mej det visa sej att det var amaturen som gjorde så att pumpen inte funka för mej. så jag hämta bilen min i fedags så nu funka den igen för mej som inget har hänt så det kan vara pumpen som inte funkar. kolla kablarna mä det kan vara det felet mä. mvh john Jigsaw |
|
| märkte en annan sak nu när jag va ute o grejade. när man slog på tändningen så "poffade" de till o kom upp en rök pelar vid insugsröret. det kan inte va nån spridare som är trasig och motorn har slutat matat bensin som nån säkerhets åtgärd? eftersom om spridaren aknse är öppen helatiden så sprutar den ju soppa hela tiden om pumpen går. | |
|
Trasig spridare? Tror inte det ,hellre en "snetändning" av ev.överskott-soppa i insuget för det hände bara en gång eller blev det flera poffar för dig? En orsak till defekt pumprelä kan faktiskt vara skitigt bränslefilter. Skitigt filter-låg genomströmning-högt flödesmotstånd-högre strömförbrukning på pumpen-mer ampere genom relät, då kan lödningar ge upp i relä. Kan oftast åtgärdas med lödpenna och tenn. /Mats |
|
| filtret är byt i sommras. så är nog ej det, nej vart bara en "poff" men ska kika mer på de hela imorgon o kolla vad bmw tar för ett nytt relä. | |
|
Tror nog min nyfikenhet om "Varför" skulle tagit överhand i ditt fall. Ta och plocka isär relät och kika om du ser någon konstig lödning ,löd sedan om kretskortet och prova montera i bilen .Provstarta sedan, berätta därefter här hur det gick. Anar du "lite peeptalk" här? :) /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.