|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Köp om bilen är rätt i övrigt. Man får komma ihåg att det är bara vi som råkat ut för oljudet som skriver om det. Alla andra har klarat sig :) Vad jag vet är det enbart ett skönhetsfel. Om jag inte minns fel var det inte rättat förrän nån gång -08?? /Patrik ___ B M W |
|
|
5 år senare och 10 000 mil inget tickande för min del men det väckte lite ångest minnen att läsa detta igen... Förbrukningen är ingen höjdare heller tycker den har stigit med åren, nu över 1,1 i snitt trots samma körstil och sträckor. Inköpet av en miljöbil (under 0,5) gör att 330:en får stå lite mer. Jag skulle vara tryggare om åtgärderna var gjorda eftersom många bilar har gått som leasing etc och kan ocskå vara olika grader tickande. Kräver ibland en envis tidigare ägare som mig själv, Kenta eller andra här på forumet ... Lycka till PS Att köra BMW är fortfarande bäst =) |
|
|
Jag fick min topp bytt och på köpet visserligen en tyst bil, men nu började den dricka olja. Den gamla toppen tog inte en droppe, men fick en 80-tals-diesel att låta tyst :-/ ___ B M W |
|
| Patrik_N: fick du betala toppbytet själv, eller gjorde du det när garantin var kvar? Min -06 325 började ticka igår så jag börjar fundera på att byta topp. | |
|
Garantibyte. Vill minnas att komplett topp med ventiler o packningar gick lös på 50k, plus två dagars arbete.. Då är man snart uppe i bilens värde.. :( Hur långt har din gått Swag? Hur kör du (kort/långt)? Hur har den körts tidigare? /Patrik ___ B M W |
|
|
Min har gått 11600 mil. Jag kör mest korta sträckor men då och då blir det längre vändor. På vardagarna är det mest korta. Jag har ingen aning hur den är körd tidigare, vet att en 40+ kvinna köptde den ny å sen hade en kille den innan mig. Jag köptde den för 2,5 vecka sen och märkte tickandet ihelgen....jävligt irriterande. Jag såg även i servicepapprena (9000 mila service) att han jag köptde sen av har anmärkt att den tickar ibland. Då hade BMW bara skrivit "råder att invänta till nästa service". Inget har gjorts åt det vad jag kan se i papprena dom senaste 2 servicearna. Söker världen runt efter en ersättningstopp men finns fan ingenstans, älskar bilen iövrigt! |
|
|
Surt. Har du köpt den hos BMW? Hör med dem om garanti. Kostar ju inget i tar dom det kanske delvis så är det ju toppen (!!) :) ___ B M W |
|
| Ja riktigt surt! Tyvärr köpte jag den av privatperson, hade känts lite enklare om man köpt från handlare. Då brukar man ju kunna få på olika garantier när man köper begat.... | |
|
Vet inte om det är kylan, men nu vid kallstarter så tycker jag att den tickar. om det är ventillyftarna, vad tror ni om detta? Länk |
|
|
Re: MNE Hjälper tyvärr inte, det är oljekanalerna i toppen som är problemet. Länk mvh |
|
|
Hej! Ni som har tickande motorer, hur högt tickar de? Hörs det i kupén eller bara när ni öppnar huven? Jag köpte nyss en -06 e91 320i. Tickandet hörs inte i kupén, eller när man har huven stängd.. Dock hörs ibland ett lågt knackande vid tomgång, när bilen gått 2-3 mil och blivit varm.. |
|
|
Jag tror bara detta gäller N52-motorn? Det hörs rejält, även inne i kupén. Man tänker gammal oljerykande Ford när man hör ljudet... /Patrik ___ B M W |
|
| Lånar tråden. Har en 2006 325i som får ett tickande efter några kortsträckor. Än så länge har det slutat när bilen blivit varm och sköter sig i 2-3 dagar sen kommer det igen. Hur allvarligt ska jag ta detta? Ekonomin räcker inte till för att byta topp. Oljan är 0w40. Tickandet när den är kall är precis så man kan höra det i kupén. | |
|
Hej, Jag har samma bekymmer med min 330i E90 -06 med endast 5100mil, knackar/tickar som en diesel fast värre:( Någon som vet från vilka datum/månader man hade detta bekymmer med toppen? M-bilar i Eskilstuna hävdar att problemet endast omfattas på bilar tillverkade under 05? min är tillverkad februari 2006. |
|
|
Min har också börjat ticka för typ 2-3månader sen. Mest när den är kall. Min hann passera 19000 mil innan de började iallafall. Har dock något problem så den misständer på 5and cyl, när den väl tänder till på den så minskar tickandet väldigt mycket! Då hörs de inte in i kupén |
|
| Har fått domen, m-bilar har fått en åtgärdsplan från BMW och enligt dem ska lyftarna på avgassidan bytas, och han visade upp åtgärdsplanen där BMW menar på att byta toppen inte avhjälper problemet? Låter konstigt enligt mig men får se ifall bilen blir tyst efter detta byte, drygt 15000:- kostar detta byte. | |
| Tjenare, här kommer en uppdatering på knackandet i motorn, efter bytet på ventillyftarna vart bilen tyst men senaste månaden har bilen låtit ca 4 gånger vad jag kunnat höra, lämnade in bilen igen och nästa åtgärd är att byta toppen och tillhörande delar. Är det någon som bytit toppen och vet vad det kostar? Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.