|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag har ett knackande / tickande ljud vid start , detta uppkommer ungerfär varannan gång vid start! Knackandet/tickandet försvinner ej vid gaspådrag/varvtalsökning! Först vid en sväng om med bilen försvinner detta ljud!!! Tidigare så uppträdde detta vid 1 av 10 starter. Jag har haft bilen inne för detta ljud, men "gubbarna" har inte hört eller fått fram något fel enligt motoranalys? Har fått ett par kommentarer ifrån motorkunniga vänner att det låter som att oljan ej "NÅR" ventilerna eller att det kan vara ett hårt tickande ifrån bränslepump! Någon som har haft, har eller hört något liknade problem? Jag har som sagt inte fått gehör ifrån BMW. Mycket tacksam för svar. "Always a driving machine" Länk | |
|
Ingen som har ett tickande/knackande ljud eller tror sig veta vad det kan bero på? "Always a driving machine" Länk |
|
|
Märkligt... bilen är ju inte speciellt gammal. Hur långt har den rullat? Kört hårt med den? |
|
|
Tjenare Kenta, min går fint, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig... Det är bara att ligga på ÅF, det ska inte låta konstigt om en -06:a. Om det dessutom verkar bli värre så ska det väl inte vara så svårt att återskapa felet även på verkstad - demodjävulen till trots. Jag hade försökt vara med på verkstan eller åtminstone visat felet för verkmästarn. /ElakaKatten |
|
|
Kan oxå uppleva detta ibland på min nya bil, på min gamla E90 inträffade det aldrig. Min har gått 700 mil, avvaktar nog ett tag till innan jag tar kontakt med verkstad. Mvh Arese |
|
|
Jag kommer ta in kärran på en ny koll! Hursom kan jag inte acceptera att min "sexa" låter som en en nästan skuren gräsklippare! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Jag hade ett tickande ljud typ ventilknack i min 325 -06 typ i somras. Verkstaden kom fram till att det var ventillyftarna som skulle bytas. Fick tid för byte av lyftarna som tog två veckor att åtgärda.Till slut fick jag tillbaks bilen och körde ca. fem mil med den innan hela motorn rasade. Verkstaden beställde en ny motor och monterade den. Tid ca. två veckor. Nu går den bra. Verkstaden var hjälpsamma med en lånebil gratis hela tiden. När jag hade kört en tid med bilen efter motorbytet så ringde verkstadschefen (fast han hade semester) och frågade om allt fungerade som det skulle. Snacka om att det var en verkstadschef som brydde sig om kunden. |
|
|
Försök att spela in ljudet med en Videokamra. Gå runt bilen och filma.. så kan ni kankse se och höra vart ljudet hörs bäst, och därmed kan någon slutsats tas vad problemet är. Lycka till Kenta.. hoppas det löser sig bäst för dig. Mvh Kristian |
|
|
Jag har spelat in ljudet men skall vandra runt med inspelningen så att man eventuellt kan höra var ljudet kommer ifrån. Jag själv kan endast säga att ljudet kommer ifrån motorblocket. Det är inte så kul när folk vänder sig om och undrar vad man gjort med maskinen! Jag har inga andra problem med maskinen kanske drar lite mycket soppa men när man ger henne lite soppa och varv så svarar hon duktigt :-) "Always a driving machine" Länk |
|
|
Jepp dags att ta upp tråden igen! Jag har nu inte under sista veckan hört en antydan till knackande /tickande så de är svårt att påvisa BMW att det finnes där och när det infaller så är det inget man kan höra utan alla som står sitter innom 20 meter reagerar på missljudet!!! Önskar svar på varför detta ljud uppkommer. Låter som snesliten kamaxel på en 318 års mod 1989! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Hej Jag har haft samma problem på min 330 var inne och byte vipparmarna till kamaxel. Hade fortfarande problem, 3 vänder till verkstaden. Nu har de lyckas hittat felet detta skall åtgärdas inom ett par veckor. Jag fick tjata ordentligt. Självklart när man skulle påvisa felet fanns det inte där men jag envisades med att de skulle ha bilen ett par dagar, de hittade förstås ingenting men när jag skulle hämta ut bilen så var ticket därigen, snabbt drog jag ut verkstadsmecken,chefen och kundmottagaren. Bra med tre vittnen =). Det jag vill säga med detta är att BMW i Solna känner till dessa bekymmer vänd dig till dem pratade med Peter Gramer. Tickande ljud fick jag höra vara vanligare på 325 och inte ovanligt |
|
|
Tackar för svaret yhxan. Jag bor och jobbar endast en km ifrån BMW segeltorp så jag skall ta ner kärran och tvinga ut en mekaniker när jag har "ojudet" i motorn. "Always a driving machine" Länk |
|
| Jag har hört att BMW i Vimmerby har bytt två motorblock på 325:or som är tillverkade sent -05 p.g.a att det har fattats en oljekanal i blocket. | |
|
Ja det finns många med detta problem/missljud såg jag på www.e90post.com. Länk "Always a driving machine" Länk |
|
|
Samma bekymmer med min E90 som har rullat 2500mil idag. Knack-ljudet uppträder inte varje gång vid kallstart. Jag skall kontakta servicen på BMW för ljudet fanns inte när bilen var helt ny. Återkommer om de har lösning på problemet med ljudet. |
|
|
Ingen annan med detta problem? "Always a driving machine" Länk |
|
|
jag hade absolut inte acepterat felet , hade lämmnat in bilen o sagt att dem sk åtgärda felet , och det ska se till att gå snabbt inga vänte tider , det är helt oaceptabelt när man köper en ny bil. |
|
|
Problemet är att tickande/knackandet kommer i perioder och självklart inte när jag lämnat in bilen. Ljudet uppkom först efter ca 3 månader efter lev ca 500 mil. Skulle uppskatta att 1 av 15-20 starter genererar detta oljud. Nu har jag inte haft Knackandet på över en vecka. När det väll inträffar så brukar det upprepa sig under ett antal starter. Jag har en inspelning på ljudet jag tänkte slänga in till BMW vid mitt nästa försök till service! "Always a driving machine" Länk |
|
| hmm kolla med bmw i tyskland dem kanske vet ? | |
|
Har tack och lov inte hört något från min än (325i, nu 700 mil gammal) och hoppas att inte göra det heller. Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
| kolla med experterna som tillverkade bilen . varför den gör så | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.