AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
61.588

Tickande/knackande ljud ibland v id start av 325 E91 !?

Sida 7 av 8
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Idag så lät min också som en skördetröska efter 2 månader av mer eller mindre problemfritt ägande!
Var tvungen att "sota ur den lite" på motorvägen för att ventilticket skulle tystna och vid nästa kallstart så hördes ljudet igen.
Har gått ca 10500mil nu så jag är mycket intresserad av om BMW har någon form av förlängd garanti på det här problemet?
BMW här i stan har semester så jag kan inte ringa dit heller... :/
Annars får bilfirman jag köpte bilen av renovera den men då får jag garanterat inte den uppdaterade toppen utan bara en utbytestopp/nya tryckare från någon skrot och då kvarstår ju tyvärr grundproblemet.

Någon som vet vad sjutton jag ska göra? Kan ju alltid göra ett återköp på bilfirman men det kommer dom nog att motsätta sig in i det sista.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jimpa_e: Hur har det gått, har du fått nån ordning på oljudet?

Mvh
Patrik

___
B M W
Usch, man blir ju lite orolig när man läser sånt här. Frågan är ju hur BMW ställer sig till detta när garanti/fri service har gått ut.

Här är i alla fall en länk till Service Bulletinen som verkar gälla detta problem:

Intermittent Hydraulic Valve Adjuster (HVA) Nois:
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
mykie:
När jag var i kontakt med lokala BMW-verkstaden så menade dom att den service bulletinen inte nödvändigtvis var gällande även för Europa/Sverige.

Mvh
Patrik

___
B M W
an
9
andreasnielsen
bmw 325 e91
Nu har även jag hört oljudet/knackandet. Det uppkommer vid kall start och försvinner inte fören man har sotet ur den rejält. Min 325 har gått 11100 mil och är uttagen 2005/09 . finns det någon förlängd garanti på detta? eller är det bara att fortsätta köra utan att det förvärras? har bara ägt bilen i en månad så man e allt lite närvös. Har tre månaders garanti på bilen men Bilfirman som jag handlat av lär inte vilja ta detta. tacksam för svar
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
andreasnielsen:
Är det en aukt. BMW du handlat av?
Det är absolut värt att höra sig för i ditt fall om det kan gå att deala fram något.
Jag tror inte det finns någon form av förlängd garanti på detta.

Mvh
Patrik

___
B M W
an
9
andreasnielsen
bmw 325 e91
tyvär inte , jag har handlat av bilbengtsson (volvo) i sjöbo så det kan bli lite svårt eftersom dom inte begriper sig på bmw alls, den garantin man får är väl egentligen bara trafiksäkerhetsgaranti. då bilen har rullat 11000 mil går det inte heller att ta det på motorgarantin. frågan är bara om det kommer att öka eller vad som händer. vad har bilfirman för skyldigheter egentligen? ska dom stå för denna typen av fel?
an
9
andreasnielsen
bmw 325 e91
har kollat nu och det är tre månader MRF garanti, läser man vilkoren på deras hemsida så ska bilförsäljaren stå för reparationen.nu gäller det bara att bilen låter som en gammal ford när jag ska visa upp den. känns som detta kan bli drygt att få igenom.
Roffa1
Det allra bästa är nog om du först åker till BMW och får dokumenterat på papper att även din motor är behäftad med aktuellt fabrikationsfel. Med pappret i handen har du betydligt lättare att hävda din rätt för att få bilen lagad. Vägrar bilhandlaren att tillmötesgå dina krav, så vänder du dig till konsumentombudsmannen i din hemkommun.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jimpa_e:

Har du fått toppen bytt?

Mvh
Lu
8
Lucko
325i E90-05
Jag tror inte att BMW tar detta på garantin.
Äger också en 325 uttagen 2005/09. BMW bytte ut toppen på garantin för ca. 2år sedan. Då hade bilen rullat 4500mil.
För ca. 1 månad sedan började motorn gå ojämt. Lämnade in bilen på BMW verkstad och då visade det sig att Vanosen till ventilstyrningen gått sönder på bilen, (Variabel ventilstyrning). Detta fick jag ta på motorförsäkringen med en självrisk. Bilen har gått 7000mil idag.
Hela kalaset hade gått på nästan 10 tusen om inte motorgarantin hade gått in och täckt skadan.
St
2
Stoneage
325i Touring-07
Tja, här kommer min story!
Köpte en 325i, för ett par månader sen, uttagen 06-11. Den hade endast gått 3000 mil. Den hade haft ett tickande ljud , samt gått ojämnt vid kallstarter, samt ibland haft ett högt vinande ljud om sig vid ungefär varannan start. Då började jag söka här på forumet om liknande problem. Jag lämnade in bilen och det konstaterades att man behövde lufta ventilerna(tror jag det var). Man öppnade motor och då konstaterades att kamaxeln höll på att gå sönder med ett ev. motorras som följd. Nu skall detta åtgärdas på MRF garanti alt maskinförsäkring!!
Vilken kvalitet, inte undra på att BMW drog sig ur F1, hehehe..............
Vad tycker ni om denna historia?
Tjena!

Tycker det är dags att väcka denna tråd till liv igen.
Har en BMW Z4 2.5si -07 som jag upplever har detta knackande beteende samt onormalt hög förbrukning på. Känner även av fenomenet med ojämnt gaspådrag när man inte ger fullgas, att man tappar något strax innan 3000rpm innan den sen sticker på bra.
Vad tror ni här på forumet? Har ju tyvärr ingen garanti kvar, vart ska man börja tycker ni? Lämna in den på närmsta BMW verkstad för översyn?

/A
J-
534
J-A
325i T -08
Uppenbarligen är det inte ett skönhetsfel utan det måste åtgärdas.
Annars finns det ju motorer som kan gå länge med dåliga lyftare.

Finns det någon mindre oberoende verkstad som kan BMW någorlunda nära dig?
Kolla priser på topp mm i Tyskland.
Vet inte om toppen till N52 har modifierats flera gånger?
Kolla på realoem.com

Det verkar tyvärr riskabelt för ekonomin att äga nyare BMW som rullat mer än 10000 mil

To
3
Tony 325
325i Coupe 2008
Jag har samma problem med ett hårt metaliskt tickande vid kallstart ungefär var 20e : gång försvinner efter ett par kilometer bilen en e92 coupe är tillverkad aug-2007,köpte den för en månad sedan av en bilfirma med 3 mån garanti,bilen har gått 5800 mil
någon som vet om bilfirman är skyldiga att stå för kostnaderna vid en eventuel reparation? eller om bmw står för det?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hej,
Jag var och provkörde en e9x häromdagen, och den knackade ganska rejält. Har läst hela tråden, men har inte kommit fram till om det bara är ett skönhetsfel eller ett mer alvarligt fel. Finns det fler med "färska" erfarenheter?
Mvh
Marin
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Länk

Jag har det där ljudet på min 335:a ibland. Jag har haft den inne hos BMW som säger att det är helt normalt att den låter så. Orkar inte bråka om det då jag ändå byter in den när nya F30 kommer.
Vet inte om det ska räknas som normalt men min e90 har aldrig tickat!
Kompisens Audi tickar ibland och en annan kompis kör citroen som även den tickar ibland vid start!
Så länge det försvinner efter start är det säkert inget att oroa sig för tror jag...
Vågar man köpa en 325 -07 med tanke på allt som skrivs ovan? Tillverkad i början på 07. Är det fortfarande problem med toppen och oljekanalerna? Eller hade de rättat till det då?

Är felet av skönhetskaraktär eller är det direkt skadligt för motorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.