|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Nu har jag ullat runt med ny kam, ventilytare, ventiler och packningar mm mm! För att inte vara för negativ så måste följande påpekas: Kvalitet, körkänsla och utseende tilltalar mig och andra hoppas jag! Okej! inget knack än meeeeeeeeeeen bränsletörsten är dock fortfarande för hög (1.1l bl) och att det finnes ett metaliskt tickande ett par sekunder efter start detta gör att jag är tveksam till att BMW löst probemet och tror att de kanske mörkar felet av olika orsaker !!! HOPPAS JAG HAR FEL ANGÅENDE MITT TVEKANDE OCH KONSTATERANDE OCH ATT MASKINEN NU FUGERAR SOM DEN SKALL. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Tillbaka igen! Sammanfattning: Har inte upplevt tickande / knackande på 10 dagar, är dock tidigt att säga om problemet är löst med delar som byttes ut se tidigare inlägg! Motorn kan upplevas som något mjukare med något bättre gensvar! Ett kort snabbt ventil tickande höres ibland vid start under en till två sekunder, ses som normalt då ventiler och kam skall in i rätt läge! Något lägre förbrukning kan eventuellt påvisas. Återkommer med rapporter avseende ärendet. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Ny rapport! Har fortfarande inte fått fram ljudet av kärvande ventillyftare. Bränsle förbrukningen har gått ner med ca 10% vid blandad körning. Jag börjar få tillbaka hoppet att min BMW är av med problemet men jag vill nog rulla vidare ett par veckor innan jag är hundra! :-) "Always a driving machine" Länk |
|
|
Det låter som en dyr barnsjukdom, blir något tveksam till att någonsin köpa en ny BMW... Men det är skönt att din motor verkar vara åtgärdad! Mvh |
|
|
Gött att höra, Kenta! Hoppas det håller i sig nu. Jag kan väl också slänga in en lägesrapport: 1250 mil körda och tickandet har inte hörts mer än de två gånger som jag har nämnt tidigare. /ElakaKatten |
|
| min rullar också fortfarande som en dröm dvs inget tick. | |
|
Jag har inte heller hört något mer. Och för att inte skrämma någon från att köpa en 325/330 så kanske jag borde förtydliga att jag är otroligt nöjd med både motorn och bilen sam t att det faktiskt bara är 1 gång på snart 1 år och 1700 mil som jag har hört ticket. Eftersom det är 3 års/8000 mils motorgaranti är jag heller inte speciellt orolig att ett eventuellt fel skulle drabba mig ekonomiskt. Anledningen till att jag vill få reda på om det är något fel är att det skulle kännas bättre att åtgärda moton nu än att vänta in ett eventuellt haveri och att det skulle kännas mycket bättre när jag säljer den att vara helt säker på att det inte är några problem. |
|
|
Jag är nog oturförföljd! Igår "smattrade" ventilerna hela dagen!!!!! 6 starter och 1 timmes bilfärd med konstant tickande. Komentarer ifrån folk både på parkeringsplatser och itvätthall gjorde att jag direkt åkte ner till BMW och fick ut mecken som bytt kam, lyftare och ventiler. Han kunde bara konstatera att tickanded var kvar på avgassidan. Lämnar in bilen igen den 28/5 för att mäta oljetrycket, troligvis kommer sedan toppen att bytas! Att godta att en ny BMW sexa låter som en sliten gammal traktor och har en på tok för hög förb..är inte acceptabelt för mig. Jag börjar lessna trots toppen bra bemötande. "Always a driving machine" Länk |
|
Gemini__ |
Fyf*an va drygt, härligt att du står på dig iaf. Bra att du delar med dig av dina upplevelser också, alltid hjälper det någon annan BMW-ägare att "våga" ta kontakt med verkstaden. Hoppas det löser sig till slut, lycka till. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Fyf*n ska det ju stå, annars ere ju ingen vits. =) |
|
Sh*t, hoppas de fixar det... Mvh |
|
|
Fan Kenta, lider med dig! Snart börjar det väl luta åt en reklamation av bilskrället? Man ska väl ge firman chans att åtgärda problemet, men någonstans går väl gränsen för det. Får du någon kompensation för allt strul? /ElakaKatten |
|
|
Hmmm oroväckande läsning, eftersom jag just själv har köpt ny BMW.... Hoppas verkligen problemet fixas så snabbt som möjligt. Lycka till iallafall. //Anders |
|
|
Tråkigt för dig Kenta, men otroligt bra att du orkar stå på dig. De har väl i princip 3 försök på sig att rätta till felet innan man kan börja driva ett återköp. |
|
|
Tackar för stödet gubbar! Jag hade kärran inne i måndags för oljetrycksmätning av maskin. Oljetrycket var ok men jag har fått en förklaring varför detta problem uppkommer. Delar är beställda så hon skall in igen, jag vågar inte ha någon större förhoppning , men det låter faktiskt som de kan ha en lösning på problemet!!!?? men blir det inte åtgärdat vid detta tillfälle så tar jag upp återköps rätten! Har dock fått ett mycket bra service bemötande och det har inte varit problem med lånebil men som sagt det finns en gräns! "Always a driving machine" Länk |
|
| Har du fått en ny förklaring på problemet? Varför gör de en oljetrycksmätning om de har bytt kam, ventiler och lyftare? Det känns som att de inte är säkra på vad det är ändå. Men om de gör en oljetrycksmätning så kanske de också misstänker att det har något samband med oljeförbrukningen? | |
|
Jag har fått en ny kam som ökar oljetillförsel till toppen. Detta gjorde att mekanikerna trodde att de nu äntlighen hittat lösningen då ventillyftare och ventiler endast löst problemet för vissa ex. Det kommer bli en större åtgärd på min maskin innom snar framtid men jag vill inte pga att jag inte har all info säga vad exakt som kommer göras. Men jag återkommer när hon är tillbaka. Oljeförbrukningen är normal. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Hej Kenta mfl ! Har hört att det gått ut ett servicemeddelande från BMW ang det tickande ljudet. Det sägs att verkstäderna skall lufta ventillyftarna på maskiner som tickar. Vad som begreppet lufta innebär vet jag tyvärr inte. Enl del verkstäder som jag varit i kontakt med säger är det ett skönhtesfel på de nya 2.5/ 3.0 liters motorerna, utan att det påverkar livslängden på motorn. Mmmmmm ? Kan bara nämna att jag tog ut min 525:a, 26/5, och visst finns det ett högt tickande från motorn. Men jag kan inte avgöra om det är så högt att man skall skall se det som onormalt högt. Enl en verkstad så är ventilljudet betydligt högre på motorerna i E60 än det var i sexorna i E39. I min gamla E39:a hördes aldrig någon sådant högt ventilljud. Hörs/ NN |
|
|
Eastwood jag kan lova dig att du kommer höra "eländet" om det uppkommer. Detta kan man se postivt då det icke råder någon tvekan att kärran har ventilproplem. Det sjunger så pass illa att personalen på MC sticker ut huvudet och undrar om det är en Ford snurra med duktigt sliten kam ifrån 1984 man stoppat in under huven på nya BMW´n av någon outgrundlig andledning!!!!!!!!!!! Jag är dock en av de få nollsexorna som har problemet med att det saknas en relvant motordel, hmmmm intresant förklaring jag fått och vad som kommer åtgärdas men som sagt jag informerar när det är åtgärdat. Jag har fortfarnde ett visst hopp. (:- "Always a driving machine" Länk |
|
|
Japp snart skall hon in och få ny överdel!? :-) Jag har hoppet uppe men det är nog sista chansen innan krav på återköp inkommer. "Always a driving machine" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.