|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Pinsamt dåligt. Och som vanligt är merparten av Sverige-verkstäderna skrämmande okunniga/oinformerade. Man får bara hoppas att BMW Tyskland beslutar att återkalla samtliga berörda bilar och byta det som behövs på garantin. Så man inte sitter där som begköpare med en e90 som låter som en sliten M20-motor... |
|
|
Jepp! På måndag skall hon in och få en renoverad överdel!!! Ja vad skall man säga men så här låter det på forumen: BMW vet fortfarande inte exakt vad detta tickande i maskin uppkommer ifrån. Detta resulterar utöver oljud i hög förbrukning och slitage av kam!? Åtgärden ifrån BMW är diffus men detta är vad som måste till för att garantera att problem åtgärdas. 1; byte abv ventilyftare och packningar 2; byte av ventiler och foder. 3; byte av kam, och pumpar mm. 4; byt bil !!!!!!!!!!!! Mvh Kenta "Always a driving machine" Länk |
|
|
En dag kvar sen skall hon in! Jag vet att vi är flera med problemet och tycker att det är tragiskt att inte fler kan skriva ett par meningar om detta. Jag tror att detta är typiskt svenskt och tror nog att jag själv kommer hålla inne på sanningen om problemet så länge jag inte blir tvungen eller känner en viss sympati med någon som har problemet! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Kenta: Vad är sanningen om problemet? |
|
|
Jag är också lite nyfiken på vad som orsakar problemet! Varför skall du hålla inne med sanningen? Jag har inget ventiltick på min bil så jag kan tyvärr inte skriva om det. Men om det skulle uppträda skulle jag uppskatta att veta vad det beror på, inte minst för att veta vad verkstan skall göra (och om dom har gjort det när bilen är klar). |
|
|
Jag tror att Kenta har rätt i att det är flera som har problemet, anledningen till att det inte skrivs mer om det kan ju t.ex vara att inte alla som har problemet är medvetna om att det är ett problem. Det vore därför tråkigt om han håller sina erfarenheter för sig själv, vitsen med detta forum är väl trots allt att vi skall dela med oss av de erfarenheter vi har. Av samma anledning är det också viktigt att alla som känner igen sig i ett problem faktiskt skriver några rader om det, det är väldigt frustrerande att dra i ett problem av den här typen själv. Sen skall man vara medveten om att en stor del av de BMW som säljs går som leasingbilar och jag kan tänka mig att de som har dem som laeasing inte alltid bryr sig så mycket om det rasslar om den ibland. Jag tycker att min tickar lite men är osäker på om det har att göra med problemet i denna tråd eftersom jag har svårt att bedöma vad som är onormalt, bilen drar också enligt mitt mening lite för mycket bensin. Jag är som de flesta andra här intresserad av att veta vd som orsakar problemet, om det är delar som är "out of spec." så kan det ju rulla mängder av bilar som har problemet även utan symptom, det finns ju olika grader i helvetet :-) /Calle R |
|
|
Calle_R: Jag tror att vi(många) på detta forum är lite skadade och därför tål vi mindre knarr,tick och andra icke korrekta läten. Jag är/var likadan själv med min f.d M3E46 det enda som skulle låta var motorn minsta knarr eller missljud från andra delar. Blev man misstänksam och undrade vad nu är detta. |
|
|
Ursäkta att jag tog i lite i mitt förra inlägg! Detta hoppas och tror jag detta beror på att jag är trött på detta långdragna problem. Att en ny BMW sexa låter som en gammal Opel ifrån åttiotalet som missköts kan inte jag acceptera. Att bilen drar 25% mer bränsle än vad tillverkaren tycker inte jag heller är ok? Hög förbrukning hänger säkerligen ihop med att ventilerna ej arbetar som de skall. Det finns ett antal påståenden på E90 post och även här på autopower att förbrukningen påverkas ganska kraftigt vid ventilproblemet. Jag hoppas och tror att de flesta håller med och har en förståelse att detta kan kännas som ett stort problem och att det inte skall accepteras? Jag har lagt ut närmare 400000:- kronor på bilen och anser att det inte skall finnas denna typ av problem och om denna typ av motorfel skulle uppstå så skall generalagenten ta detta direkt och åtgärada detta utan att jag som köpare skall bli upprörd över problem eller service. Jag har som jag tidigare nämt varit inne ett antal gånger hos BMW och påvisat tickande/knackandet. Jag skall inte lasta BMW än , har fått bra bemötande och hon skall in imorgon men jag hade en förhoppning att jag kunde få mer hjälp och tips kring detta. Jag skall tacka ett antal personer här på forumet (hmm ni vet vilka ni är :-) för tips och erfatenheter ni har haft kring detta! Fått ett antal gliringar av vänner och icke vänner att min nya fina BMW låter som deras gamla Sierra med sliten kam ifrån 84à :-) Kanske skall byta till ner mig, skulle nog kunna få 30-40 stycken Sierror med passande knack att rulla runt i för samma peng som BMW´n :-? "Always a driving machine" Länk |
|
|
Då får även jag sälla mig till skaran som har kraftiga knackningar från motorn på en e90 325. Har sedan bilen varit ny fått kommentarer med jämna mellanrum om knackningar från motorn vid kallstart av personer som stått utanför. Ljudet har hörts inifrån men inte varit irriterande. Men i helgen var knackningarna så kraftiga att de överröstade radion och att jag knappt vågade köra vidare, men var tvungen. Efter 10 minuters körning hördes ljudet fortfarande och var då så kraftigt att personer som var ca 50 meter bort vände sig om för att se vad som lät när jag skulle parkera. Frekvensen på knackningarna var direkt proportionellt mot varvtalet och kom frön överdelen av motorn. Min chansning är kamaxeln eller ventilerna. Flera andra har skrivit om hög förbrukning. Jag måste säga att jag inte har märkt av det. Kör på ca 0.95 blandat och 0.85 landsväg. Däremot har jag fått fylla på olja ganska ofta. Fyllde på 1 l vid 600 mil, nästa liter vid 1200 och har nu, vid 1600 mil, tappat en halv liter. Har tänkt lämna in bilen för att få det undersökt, katalysatorn mår ju inte så bra av det. Är det någon mer som har haft hög oljeförbrukning i samband med knackningarna? |
|
|
Cabron jag har i stort sätt samma upplevelser som dig. Jag får även ventiloljud vid varm maskin. Ljudet brukar oftas upprepa sig ett par tre gånger direkt efter första. Min maskin har inte dragit en droppe olja men har en bensin förb.. på 1.1+ blandat. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Kenta, jag förstår att du är upprörd! Själv är jag mest lite orolig och har inte så mycket att tillföra... Jag har hört ett svagt tickande vid två tillfällen på 1100 mil, precis så starkt att det hörs inne i kupén. Båda gångerna har det inträffat vid kallstart när bilen har varit igång i någon minut och den förhöjda tomgången har gått ner till normal nivå. Nu var det tre månader sedan något hördes. Cabron, jag ligger på ungeför samma förbrukningssiffror som du, ca 0,94 blandat och 0,82 landsväg. Motorn drar ingen olja alls. Jag har inte tagit kontakt med verkstaden eftersom symptomen är så svårfångade på min bil. Kommer dock att göra det om problemen återkommer och innan garantin går ut. /ElakaKatten |
|
| Min bil har dragit ca 1 liter olja hittils. Snittförbrukningen nu ligger på 0.9, men då kör jag mycket korta sträckor. Landsväg i 90 så ligger den runt 0.8, även om jag har lyckats få ner den på 0.72 tror jag det var på bilsemestern. | |
|
Jag kör nu konstant runt med digitalkamera i handskfacket för att kunna filma ljudet om det uppträder igen. Har även upptäckt att samma ljud brukar höras när bilen startar för att försvinna efter några sekunder. Om någon får BMW att åtgärda ljudet eller oljeförbrukningen vore jag tacksam för erfarenheter. |
|
|
Jag fick tillbaka bilen igår :-) BMW byte mer än ventilytftare, ventiler och lager på min så jag har hopet uppe! Jag har inte än fått fram oljudet men det kommer inte varje dag som sagt! Har dock ventil "osynk" i starten precis som Carbon, detta kan man dock ses normalt då det kan ta någon sek innan ventiler är inställda. Jag håller alla tummar jag har :-) "Always a driving machine" Länk |
|
|
Jag har inte upplevt något ännu, men jag har å andra sidan inte kört mer än ca 530 mil. Dock har bränsleförbrukningen parkerat sig vid 1,09 liter,, då kör jag mestadels motorväg. Med tanke på automatlåda och fyrhjulsdrift så kanske det är normalt. Det olustiga var att när jag hämtade bilen så kommenterade säljaren att "Du kommer säkert att få fylla på olja och ibland kan ett tickande ljud uppstå, men det anses som normalt och inget att oroa sig för". |
|
|
Skrämande att BMW som anses som en av de bästa att tillverkarna av motorer på alla sätt tycker att det är ok att deras sexcylindriga maskiner skall låta och förbruka bränsle som en gammal Sierra ifrån 1984 med snesliten kam och ha en bränsle förbrukning som en v8 ifrån staterna !!! Jag hoppas det är fler än jag som ej kan ta detta. "Always a driving machine" Länk |
|
| Kenta: Vilka lager byttes? | |
|
Fel av mig packningar skall det vara, sorry. Det var dock mer än ventilyftare och ventiler som byttes i min maskin! BMW är dock inte helt villiga att informera eller lämna ut papper på vad som byttes för att åtgärda problemet! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Moffe mfl Har du den nya 3 liters motorn i din 325:a. Som jag förstått detta har ditt och de andras problem drabbat 2.5 liters 6 sexan på 218 hk. Lite fundersam med anledning av att jag väntar på en 525:a. Kanske är toppen annorlundare konstruerad på 3 liters motorn. Hörs/ |
|
|
Detta problem drabbar både 2.5 och 3 liters maskinerna! På andra sidan är 2.5 en 3liters maskin och det är flera som har haft/har problemet enligt inlägg på E90post. Här har vi en tidnings testbil som haft problemet: Länk "Always a driving machine" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.