|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Detta verkar minst sagt mysko. Undrar om det verkar vara ett specifikt problem för just E90? Jag känner nämligen igen mig så som ni upplever/beskriver problemet från min gamla E46 320 -99? (sexa på 7000mil) se min gamla länk punkt 5 för E46:an. Länk Jag hade också dessa konstiga knackningar som följde varvtalet från tomgång och uppåt då och då. Inte vid alla startförsök. Var till verkstaden vid upprepade tillfällen men lyckades aldrig "tajma" ljudet med besöken. Verkstaden hittade således inget fel på min motor. Inget roligt då bilen var precis inköpt och arbetskamraterna frågade om jag höll på att laga till ventilsallad av maskinen. Ljudet missades inte då man stod utanför bilen när den gick på tomgång vid vissa start-tillfällen. Behöver ju inte betyda att det var samma "fel" på min bil som era nyare men det låter alltför bekant för att avfärda helt. Min E46 var en välvårdad -99 fullservad med 7000mil på mätaren. Jag var i det stora hela missnöjd med den bilen eftersom den strulade ganska mycket men det är en annan historia. Mvh. Leffo |
|
|
Jag har samma problem det tickar bara när den är kall pratat med bmw ,finns inget gasspjäll. På e46 finns det ett gasspjäll. Så det kommer därifrån.Min har gått 600mil. |
|
| brukade ha runt 1,18 liter/mil på min trots att frugan oftast åker runt i den. Nu efter rep ligger den på 1 liter/mil med samma körsträckor. Borde få tillbaka, 0,2 liter gånger 1800 mil gånger soppapriset, av BMW tycker jag. | |
|
Jag ligger trots M5 smörjmedel och noll knack fortfarande på över 1.1 liter blandat. Men nu skall älsklingen in på måndag för lite omvårdnad: Så jag återkommer efter Thailands semestern, BMW skall åtgärda ovan nämda fel samt obalans när jag själv ligger på stranden och dricker singa! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Har du fått tillbaka skåpet? Hjälpte åtgärderna? ....snacka om att man saknar Z4:an nu förresten... :( Men man kan ju konstatera att barnvagnen hade _INTE_ gått in. ;) //H |
|
|
Hemma ifrån Thailand! BMW har haft kärran i två veckor de har dock ej alla delar ifrån Munchen än! Så om någon vecka eller två så är nog ventillyftare mm bytta! "Always a driving machine" Länk |
|
| min går som en dröm fortfarande | |
|
HEJ KENTA Ring mig 0706555625 |
|
|
Vore bra om vi kunde få ihop flera som har eller har haft erfarenheter av detta problem. Vi har alla hört olika orsaker och förklaringar men det är dessa forum som stärker konsumenternas erfarenheter och problem imot levrantörer och tillverkare. Jag har tidigare skrivit att det finnes många på "andra sidan"som har problemet men har endast fått ett par svar av andra här hemma! Jag har fått fram att det är kärvande ventillyftare som förorsakar problemet. Tack yhxan och 717x. :-) Jag återkommer efter byte av ventillyftare och ventiler om inget nytt uppkommer! :-) "Always a driving machine" Länk |
|
|
Hej, Har själv en 325 Touring 06, tycker att min tickar en del vid tomgång men är osäker på om detta är onormalt, har dock ett annat problem som skulle kunna vara relaterat till kärvande lyftare och det är att bilen vid vissa varvtal känns seg för att sedan få en extra knuff, detta inträffar mellan 2700 och 3400 rpm, fenomenet känns som kraftigast när bilen är kall och då vid ca 3000 rpm, det bör också tilläggas att fenomenet inte alltid uppstår och då går bilen som en dröm och drar genom hela registret utan antydan till ryck. Har haft bilen inne på verkstad ca 7 ggr för bl. a åtgärdande av detta problem samt andra småfel men fenomenet kvarstår, felet är svårt att påvisa då det som jag skrev ovan inte inträffar jämt samt att det är mindre markant när bilen är riktigt varm. Åtgärder som vidtagits för att lösa fenomenet är bl.a. ett antal mjukvaru uppgraderingar, byte av luftmassemätare, uppmätning av lyft och öppningstider (tror jag) men allt verkar vara OK enligt dessa kontroller. Problemet kvarstår som sagt och det börjar kännas rätt olustigt att inte få ordning på det. Finns det fler här på forumet som har samma problem, kan det ha koppling till det problem som är ursprunget till denna tråd. Är tacksam för alla tips som kan hjälpa mig framåt i denna fråga. /Calle R. |
|
| Det finns ett ställe vid 3000 varv där motorn "kommer" starkare+ ett vid 4000 varv. Ska det inte vara lite pucklar i kraftkurvan? | |
|
Tror nog att den skall dra genom hela registret utan pucklar. Har provat andra modeller och de drar jämnt och fint genom hela registret, precis som min gör ibland. När den rycker när när den är kall så känns det ibland så kraftigt att ev. pasagerare reagerar. Rycket kan liknas vid det som kan uppstå om ett drivhjul kort släpper på t.ex en liten isfläck, dessa krftigare ryck kommer endast vid kall motor vid ca 3000 rpm och en till två gånger, sedan blir det svagare symptom men ändå märkbart. /Calle R |
|
|
Har inte fått ventillyftare mm bytta än men tänkte att ni som vill läsa mer om problemet så finns det ett par tre trådar bla denna här med nästan trehundra inlägg !! Länk "Always a driving machine" Länk |
|
|
Calle_R: Jodå, jag upplever också dessa ryck. Dock upplever jag det bara vid 3200-3400 rpm och endast när jag inte ger full gas, utan mellan ca 1/2 - 3/4 gaspådrag. Jag upplever det som en "tvekan" innan den fortsätter att varva ut till ca 4-4500 rpm med bibehållet pedalläge. Vid fullgas märks inget. Detta kan jag uppleva både när motorn är kall och varm (kanske något tydligare vid kall), men överlag tycker jag den är väldigt ryckig över hela varvtalsregistret (1000 - ca 4500 rpm) när den är riktigt kall. Tänker inte så mycket på det längre, men det beror kanske på att man trycker hårdare på gaspedalen :-)) Har inte pratat med min återförsäljare om det än, då jag tänkte vänta tills den hade rullat några mil och slitit till sig. Nu har den dock rullat 1500 mil så det är väl dags att ta tag i det. Helt OT men andra småsaker jag tänkte ta med dem: - Konstant varmluft vid fötterna (kvittar hur jag ändrar på klimatanläggningen) - Visslande sidobackspegel (hörs från 30-40 km/h med rutan nere, och från ca 80-90 km/h med rutan uppe) - Centrera ratten (den sitter "kvart i två" och har gjort det sen jag fick den) Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
|
Skulle uppskatta om vi kunde hålla oss till trådens ursprungliga ämne. Problemet ni nämner om egenskaper vid ett visst varvtal behandlas i annan tråd. Det finnes även trådar med samlade problem som kan vara givande att titta in på Ni får uräkta men det blir rätt rörigt att ta upp olika motor problem under en och samma tråd. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Hej igen Nu har jag fått bytt samtliga 24 ventillyftare på min 325xa07 600mil. Tickande fortsätter varannan kallstart,det försvinner när motorn blir varm. Det är normalt säger bmw men det tycker inte jag. Jag vet inte vad man kan göra.Har åkt massor av bmw aldrig hört något liknade. Hoppas vi kan fixa det. |
|
|
717c det var tråkigt att det inte löste problemet för dig! Jag kunde tolka att flera på E90post som endast bytt ventilyftare ej blir av med problemet. Det verkar krävas att man ibland måste byta ut mer motordelar!? Jag hämtade detta ifrån tråden jag länkade till tidigare: Automobile April 2007 - Four Season Wrap-up ('06 330i) "Let's get the bad news out of the way first. The 3.0 liter in-line six in our Four Seasons BMW 330i suffered a major mechanical failure." The first indication of a problem with our 2006 330i was valve ticking at cold idle. Before long, there was constant valve noise throughout the rev range at all operating temperatures. BMW of Ann Arbor diagnosed worn camshafts, lifters, and rocker arms caused by a lubrication failure in the cylinder head. As a result our car was off the road for five weeks, awaiting further diagnosis and parts from Germany. Luckily the car was still under warranty, but we would have been hyperventilating over a $4300 repair if that weren't the case. We have long admired BMW engines, but we're starting to wonder whether or not some of their cutting edge technology is truly ready for the production line." Ja vad skall man säga BMW vet inte vad som förorsakar problemet eller att de inte vill medge att det kan krävas en större repration för att bli av med problemet? Jag skall kolla med BMW imorgon vad de tänker byta på min och när! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Yhxan går din fortfarande som en dröm? De bytte ut alla ventilyftare och lite andra motordelar. Har du listan kvar på vad de bytte på din, skulle vara toppen om jag kunde få nr på alla delarna som byttes och slänga upp på disken hos BMW. MVH Kenta "Always a driving machine" Länk |
|
| Funkar fortfarande som en dröm. Tyvärr inga papper orkade aldrig vänta på bunten..... Håller tummarna för din bil nu...! | |
|
Var nere och pratade med verkstads killarna i veckan, det är inte bara ventillyftare de kommer byta därav väntetiden! Man får ta detta postivt då många som enbart bytt lyftare ej blivit av med problemet. Lämnar in kärran den 23/4, alla delar utom en liten slang har de fått därav väntetiden! "Always a driving machine" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.