|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
De har ingen ide vad de kan vara!? De hörde inget när det hade bilen inne och motordata utskrift vissade inget. Jag har läst trådarna på e90post, slutsatsen av dessa trådar om vad som kan vara orsaken till detta tickande/knackande är: 1; ventil lyftarna fyller ej krav spec varvid oljud!!? 2; Felaktigt bränsle, hmm 98 statoil, men visst kan jag testa annat bränsle. 3; normalt att detta ljud uppkommer på 325/330 pga av konstruktion av bränsle insprutning. Hursom jag accepterar inte att min låter så illa om det så sker endat vid en av femton starter! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Som jag sa förut vänd dig till BMW i Solna. Prata med Peter G han har hört det tickande ljudet och detsamma gäller verkstadschefen. BMW i Segeltorp får börja göra lite klassisk felsökning istället för att blint lita på datautskiften... men jag förstår dina frustration min bil är än inte fixad men som jag skrev förut de är på g... väntar på delar... Dessutom skall de byta alla handtag och fjäderbenen fram. Igår tyckte jag att jag hörde missljud från ventilationsfläkten..man undrar ibland om fyrhundringen var bra placerade pengar ..... Jag har nog varit på verkstaden sju gånger på lika många månader.=( Önskar att jag kunde säga att min 523 höll måttet men under det senaste året har jag bytt luftfjädring, batteri, ABS givare, Hjullager, AC kylaren & PDC givare. /Keep the flame burning |
|
|
Jag vet inte hur många E90 325 som rullar i svedala men några fler borde uppmärksammat detta hemska ljudfenomen? "Always a driving machine" Länk |
|
|
Ja, då misstänker jag att det är dags att sälla sig till skaran... Hörde för första gången ett tickande, helt klart knutet till varvtalet, när jag startade bilen. Det var ganska diskret och försvinner när man gasar lite, säg > 1500 rpm för att återkomma när varvtalet går ner mot tomgång igen. Bilen har gått 560 mil. Verkar vara vanligt att döma av alla svar i olika forum - märkligt att verkstan inte vet vad det rör sig om. Det som gör mig orolig är att det är helt OK att lämna in bilen på kam/ventil/whatever -byte så länge garantin gäller, men vad händer se'n? Motorras vid 8000 mil? Suck. Kenta, bor du långt ifrån Solna? Jag tänkte på yhxans tips. Det skulle vara gott att få ihop så mycket information som möjligt om det här, så att man kan hjälpa alla *stackars* serviceverkstäder med att identifiera problemet. /ElakaKatten |
|
|
Jag bor ett par hundra meter ifrån gubbarna i Segeltorp. Men jag är med dig "Elaka katten" det är bättre att påpeka felen hos en och samma ÅF, så jag är med på att ta kärran dit, har fått toppen service av Segeltorp men om det kommer ge bättre resultat om vi samlar problemen. Jag skickar mer info efter besök i Solna. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Jag är en envis rackare, jag vet! men det skulle göra det lättare om fler som har haft eller har ett tickande/knackande i sin nya sexa kunde ge mig en vink/inlägg/svar ! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Jepp idag igen fich jag min dyra fina BMW låta som en sliten 2 liters Ford Sierra ifrån 1986. De undrade vad det var för oljud i min nya fina bil på Macdonalds resturangens drive thrue kassa, men jag han lägga fram BMW´s egna komentarer snabbt så jag slapp jobbiga komentarer ifrån personalen på macdonalds! Hmmm BMW säger att detta är fullt normalt på den nya generationen av deras sexor och inget att bry sig om, kan jag få min big mac meny nu? Nästa start inte en tendens till oljud utan sexan spann som en katt. Börjar bli riktigt förbannad på BMW, att lägga en 400000:- på en BMW och få höra att det kan låta på detta sätt pga konstruktionen av motorn !!! ? "Always a driving machine" Länk |
|
|
Har haft fyra BMW tidigare och har ett par tre bra kontakter. Ingen av dessa vill ta problemet so jag länkar ovan på allvar! På E90post som kanske är det forum där flest E90 ägare huserar är det ganska många som har problemet. De har dock inte samma snurra där, deras 325 är en variant av 3 litersblocket. 'Så det vore bra att få synpunkter och erfarenheter på problemet på de maskinen som rullar i Europa. "Always a driving machine" Länk |
|
|
Har jag precis hämtat ut bilen efter 10 dagar på verkstad. tickandet verkar borta!! Jag är ju såklart inte helt säker än men listan på byta delar var så lång att jag inte orkade vänta på utskriften.. Tex är alla ventillyftare byta plus att alla mina andra felkällor är åtgärdade som tex alla handtag, fjäderbenen etc. Håller tummarna att det håller i sig. Kenta har du fått en riktig mek som har kollat på din bil? |
|
|
yhxan jag har fortfarande knackandet! Jag har haft mycket på jobbet sista tiden så jag har ej hunnit med att ta upp detta med BMW men igår hade jag tre sträckor i rad med knackande alltså det försvinner inte under körningen! Inga längre sträckor i går , 5 km till 10 km. I dag spinner hon som en katt, jag skall ta henne till BMW när jag har knackandet och dra ut en mek för att lysna på oljudet. "Always a driving machine" Länk |
|
| det gäller att lyckas att tajma detta, som jag sa förut killar på BMW solna kan det här. Har du ringt dem? | |
|
Jag haffar nog gubbarna i segeltorp, bor och jobbar bara en till två kilometer ifrån BMW Segeltorp så det skall inte vara allt för svårt att tajma detta. Har varit lite slö men nu skall jag ta tag i det tickande/knackande oljudet som uppkommer ibland! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Kan nog konstatera att mitt fel nu faktiskt är avhjälpt. Känns som man äntligen har en hel bil!! Kört en tank nu, verkar dessutom som om bilen drar ca 1 dl mindre |
|
|
Några nyheter, Kenta? /ElakaKatten |
|
| kan bara säga att mitt problem nu är permanent bort. Är helt säker, men det krävdes en insats som heter duga... | |
|
Jag stannade till med motorn igång med tickande utanför entren hos BMW Segeltorp förra veckan, kom direkt ifrån gymmet lite småsvettig och i träningskläder men nu var det dags! En av killarna kom ut och fick höra melodin spelas. Jag var inne idag och fick beskedet att BMW i Tyskland har rapporter på att det finnes exemplar med kärvande ventillyftare. Innan åtgärd skall motorolja bytas till annan viskositet och egenskaper. Jag fick således ett oljebyte till oljan som M5án har under huven. Skall rulla runt på denna och rapportera direkt till verkstaden om problemet kvarstår och då byta ventillyftare. Så........ det är bara invänta ! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Det är en skön känsla när man kan bevisa felet. Tycker du skall kräva att få byta ventillyftarna inte skall 325 behöva ha m5:ans olja då borde man ju kunna få motorn också... =) På min kärra är jag nog mest förbryllad över att bränsleförbrukning blev så pass mycket lägre efter ingreppet, undra ju om den variabla ventilstyrningen fungerade överhuvudtaget |
|
|
Jag har en för hög förb på min så jag undrar samma sak. Jag ligger på 1.1 blandat mot uppgivna 0.86, visst lite mer 0.86 med något tung högerfot ibland men under litern skall jag ligga på! Jag har påpekat hög förb.. tidigare tillfälle men fått svar att det är en normal förbrukning. landsväg med sittfart 120 så ligger jag på 0.8, detta känns ganska ok men blandat ligger kärran på en 20% högre förb än normalt! Men det blir nog en tid för byte av ventillyftare snart! "Always a driving machine" Länk |
|
|
Gött att höra att du äntligen har fått verkstan uppmärksam på problemet, Kent! Jag tycker också det låter lite konstigt att behöva köra på en annan olja, luktar kompromisslösning lång väg. Själv är jag lite osäker på om min bil lider av samma problem eller om jag är paranoid... Tickandet eller snarare rasslandet är verkligen inte speciellt högljutt och kommer bara när motorn är kall. Hur nära bilen behöver du stå för att höra ljudet? /ElakaKatten |
|
|
Fick fram tickandet idag igen, snabbt tillbaka till verkstaden. Påvisade tickandet och förklarade igen att förbrukningen var onormalt hög. BMW kommer nu plocka ner min maskin för att byta ventilyftare mm om någon vecka, äääääääntligen! "Always a driving machine" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.