AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.074

renovera bromsar, Kostnad?

Sida 1 av 2
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Nu har det börjat att skrapa vänster bak vid bromsen, plus att skivorna är ganska rosiga runt om så det kanske är dags för att byta...
Jag kollade på biltema, och där skulle bromsskivor och belägg runt om gå på ca 1600:- Vad skulle motsvarande kosta på tex. bmw?

/ Leon
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
B-M. Det kommer kosta åtminstånde det dubbla på bmw. Men det är bättre grejjer då också.

Kolla på Tex Mekonomen också.

___
Jag trivs bäst på sladd.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
ok, Tack!
Jag undrar också om det är någo mer man ska byta än skivor och belägg?
Har jag någon givare eller vad det heter på min bil?

/ Leon
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Givarna brukar till 90% gå att använda igen.

Kör på Biltemas skivor, men köp andra belägg, typ från mekonomen eller liknade.

A och O är att du gör rent ordentlig. Slipa navytan så den nya skivan ligger mot en ren o jämn yta. Gör rent ordentligt oxå så klossarna glider lätt, puttsa oxå av gldpinnnarna och lägg fett i gummit där dom glider.

Byt bromsvätska runt om oxå.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kom på en sak till, glöm inte köpa nya handbroms backar.
En del har haft problem med obalans i skivorna, större delen har köpt skivorna från Biltema. Om det är fel inkörning eller fel på kvaliten på skivorna låter jag va osagt men att köpa bromsdelar från Biltema skulle inte jag göra iallafall. Kolla Motornord.se de brukar ha orginaldelar till väldigt mycket bättre pris än av BMW återförsäljare.
E3
1.828
E36
USA bilar
Du ska inte använda vanligt fett på bromsarnas gummidetaljer utan ett speciellt broms eller gummifett!

Priserna kollar du bäst med BMW, Motornord, Mekonomen och Wennström Racing, kanske även hos Autoexperten
Priser hos Motornord:

Skivor fram 275kr/st
Skivor bak 325kr/st
Belägg fram 350kr/par (Svenska TMD Friction)
Belägg bak 350kr/par (Svenska TMD Friction)
= 1900kr + frakt

Givarna kostar 105kr/st om du vill byta dem oxå.

Jag lovar att det är värt de extra hundralapparna.

MVH
=2000kr
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
skivor är tunga saker, jag köpte 2 skivor till en E39 idag. De skulle kosta 1600 kr på mekonomen, 1200 kr på motornord. skivorna väger 6 kg styck, vilket gör att frakten skulle gå på ca 300 kr. Då var det lika bra att köpa skivor på mekis.

Så om du beställer fr motornord, räkna med 500 kr i frakt för 4 skivor.

___
750-bloggen: Länk
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok, Tack för alla svar!
Hur gör man när man kör in bromsarna då?
Ska jag även byta handbromsbackarna? hur gör man det?

/ Leon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
inkörning = inga kraftigta eller täta inbromsningar. Ha inte heller foten på bromsen när du står still vid röd ljusen.

se även: Länk

___
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
hur länge ska man köra innan man kan göra det då?

/ Leon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
börja väldigt lugnt och öka sakta men säkert efter hand. Inom 100 mil bör de vara inkörda. Du kommer till en början att ha något nedsatt bromskapacitet.

___
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok.
Spelar det någon roll om jag byter bak först, och väntar till våren/sommaren att byta fram?
Det är ena bromsen bak som ligger på lite och gnisslar, men de är även ganska rostiga fram. Problemet är att jag inte har så mycket mengar precis nu...

/ Leon
Hm...är det verkligen skivor bak på en 318i? Det går bra att byta endast bak, man bör byta axelvis om inte runt om! Jag hade personligen nöjt mig med Biltema-skivor till en 318i (hade Biltema skivor på min gamla 323i, körde bilen i ca 6000mil med dessa skivor innan den såldes, inga vibrationer eller andra problem alls)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Som någon sade, köp billiga skivor men bra belägg.
Jag hade nog satsat på biltema skivor och RoadHouse belägg (Bra och billiga belägg som säljs av Autoexperten), då biltemas belägg dammar väldigt mycket, vilket kan förstöra/missfärga ev. alu fälgar. Så får mest för pengarna.

Det finns inget som säger att du måste byta allt på en gång, du kan ta bak nu och fram senare.

___
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok, bra.
Men ska jag även byta handbromsbackar när jag ändå håller på? Den är inte seciellt bra handbromsen så det är väll kanske smart.
Är det svårt, hur gör man?

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
En sak till:
Han jag köpte bilen av hade precis bytt bromsvätska sammtidigt som han bytte bromsrör på den, så behöver jag verkligen göra det?
Det var ett par tre måndader sedan.

/ Leon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om backarna är dåliga så är det ju smart att byta de också. Tänk på att du kan behöva lossa lite på handbromswiren innan du kan få loss bakskivorna. Ibland ligger backarna på vilket gör att man itne får loss skivorna lika lätt, men det märker du.

Backarna är lätta att byta, men du behöver verktyg för att lossa på en fjäder som håller ihop backarna. Verktyget kostar några tior på biltema.

___
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok, vad är det för verktyg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.