AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.536

Är det tillåtet att bara ramma någon rakt av?

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Tänk er en enfilig påfart till rondell som av "lokal" hävd alltid bildar två köer.

En för vä i rondellen ... samt en th.

Det innebär att det är litet drygt "sidobackspegel"-avstånd mellan bilarna. Så var det även idag.

30 m före rondellen hade en "sunkjapan" typ otvättad kombi - får man enl PUL lägga ut regnr?? - parkerat gränslande den halvt obefintliga hö-filen och halva trottoaren ... för att gå in på den närliggande banken.

När jag kom runt gathörnet hann jag precis fälla ner solskyddet ty solen stod klar och låg.

Mina 4-kolvare låste samtliga 4 -Nokia friktion samtidigt som ardenalinpumpen gick igång. "Jävla sunkråtta"! (Finns sådan paragraf i V.V bestämmelser och paragrafer att bedöma medtrafikkant på??)

Körde runt rondellen och hade redan bestämt mig: Jag kör runt ... kör upp bakom ... och "bara trycker upp svinet på gräsmattan framför banken".
Sätter lapp på rutan med mitt regnr och hälsar: Vi ses i rätten!

Som tur är fick ena utfarten rött i rondellen varför jag försenades och när jag så kom fram stod parkeringsvakternas gula bil framför med saftblandarna på ... och dom hade precis lappat den.

Götti - göttigt som satan!!

Det var en vithårig gubbjävel i 60-årsåldern ... såg ut som han precis störtat från månen.

100 m efter rondellen kom jag på att ... jag vänder och bjuder parkeringsbolaget på kaffe med saffransbulle men tyvärr hittade jag dom inte.

MVH /// Paap R

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är hårt att framleva sina dagar farande runt i Brommaplansrondellen!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ehm... Har du slutat snusat eller något? Varför denna hets? =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Paap Reeder
Hej!

Roligast med trådar är alla härliga kommentarer!

På vilken mejladress kan man sverka medtrafikkanter?

MVH /// Paap R

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Helt rätt, folk som ställer sig totalvidrigt får räkna med att bli bortbogerade:)
Mvh
Asken
Samtidigt som medtrafikanterna i S-holm är ljuvliga jämfört med småorternas dito, är fräckheten vad gäller parkeringar emellanåt oerhörd. För ett antal år sedan gick jag längs Sveavägen när jag hörde ett billarm gå igång, något som inte är så vanligt dagtid längs den gatan. När jag närmade mig larmet såg jag att det var en skolkamrat som bankade sin bildörr (gammal rostig skruttbil) i sidan på en fin tysk bil (av den typ som förekommer på detta forum). Jag blev lite paff och frågade varför gjorde så, men såg iof sig själv att den andra bilen hade parkerats i en körbana och blockerade honom så att han inte kunde köra ut. (finns bara en mcdonars stadsbiblioteket, skolan och några småbutiker där så det var inte en nödsituationsparkering). Kollegan förklarade att han väntat en stund men tröttnat och ville väcka ägarens uppmärksamhet genom att knacka igång larmet. Jag var mäkta imponerad av hans civilkurage och gick därifrån efter ett kort samtal medan han återupptog det rytmiska dörrknäckandet. När jag senare talade med honom frågade jag vad som hänt och tydligen hade ägaren till den tyska bilen kommit, varit upprörd och fått två alternativ; köra iväg fort som ögat eller göra upp på plats. Killen var klok och körde iväg. Jag vet att man inte får ta lagen i egna händer. Men jag blir så trött på hänsynslösa människor som räknar med att komma undan och därför ställer till det för andra.
Därför kan jag fullt ut förstå Paaps tankar.

Mvh
Mikael
Jag blev påkörd av en bil i fredags (släpade hela sidan mot min bil)
Den andra bilen stannade efter bara ca 50 meter och jag flög ur min bil helt jävla vaaaaaansinnig..... Bara väntade på att aset skulle skylla ifrån sig skulden till olyckan eller nått så jag kunde gå loss direkt.... Ur bilen steg dock en liten gumma som inledde samtalet med "80-åriga tanter som jag ska ju inte köra bil eller hur".... Vad säger man då? Jag tog några steg tillbaka och gick fram till hennes bil och inspekterade skadorna. Efter detta gick vi o kollade på min bil och kom fram till att vi skulle göra upp detta smidigt.... Tanten började då skaka och få svårt att prata och såg ut att bryta ihop vilken sekund som helst så jag sa att vi kunde göra upp allt senare på telefon så jag bad henne åka hem o ta det lugnt.

Hade denna tant däremot varit otrevlig, eller ännu värre, om det varit en stursk gubbe som nekat, då jäääääävlar!!!!!!!

För din skull får man hoppas att hon inte spelade. Luriga ungdomar blir luriga vuxna och om de överlever sin lurighet även luriga åldringar. Hon kanske inte ens längre minns hur skadorna på hennes bil uppkommit? Spekulativ? Måla fan på väggen? Moi? :)

Mvh
Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man får aldrig framföra sitt fordon fortare än man kan stanna om det står nått iväg eller att du kan stanna om det springer ut nått på gatan.
Därför är det väl inte lämpligt ett mer berått mod förflytta någons bil med sin egen :) även om det säkert är frestande många ggr.

Vi får väl hoppas att den 80 åriga damen inte överlistade Rolex, man vet ju aldrig:) livserfarenhet ger en del övertag ibland.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tre arbetskamrater berättade häromdagen: De var på väg tillbaka från ett möte med MittHem i Sundsvall och hade en livlig diskussion i bilen. Plötsligt blir det alldeles tyst. I den mötande filen kommer en lastbil (typ Scania 146) som skjuter en personbil framför sig på tvären. I bilen sitter två storögda (antagligen vettskrämda) personer. Lastbilen bara fortsätter...

Detta hände fredag 22/12.

Paap: Förstår dina känslosvallningar! Brommaplan är INGEN Parkering. Synd att du inte hittade P-vakterna. Lite kaffe är ju aldrig fel.

Rolex: Hoppas den rara tanten inte var en lurig kärring... Jag hade nog gjort likadant i din situation.

mvh Fredrik

/Fredrik
Inte hände väl detta på Brommaplan? Den är ju stor tvåfilig och oftast full av bilar under dagtid. Detta måste utredas om inte annat så ur ett säkerhetsperspektiv för kungl. Majts. skull eftersom både han och frugan tar sig fram där, för att inte tala om den hyschiga anläggningen på Lovön. Tänk om det var ett planerat attentat? Ok jag är nog lite trött efter mycket arbete och lite sömn inatt. :)

Mvh
Mikael
Paap Reeder
... det var på påfarten till rondellen från Spångavägen alldeles framför Nordea ... där även cykelbanan går.

Ja ... nu hade jag väl kanske inte just pressat upp honom till bankfönstret men jag ville i första hand vara spiksäker på numret.

(Kollade igår med en datakompis och jag tror inte att man enligt PUL först får kalla någon för sunkråtta och sedan lägga ut regnumret ... så misstag gör även jag)

MVH /// Paap R

Trevligt område men mycket besvärlig trafiksituation (åtminstone när jag bode i de krokarna). Tillhör väl också S-holms värst olycksdrabbade områden. Så istället för att tex. köra in bakom macken ställde sig människan där och gjorde en redan svår situation svårare. Jag förstår din reaktion.

Mvh
Mikael
Paap Reeder
... talade nyss med parkeringskontoret för att försäkra mig om att inte boten skulle strykas!

- noterade nämligen att gubben tog lappen, hoppade in och startade och tog upp mobilen med lappen i handen ... och vad kunde han då tänkas säga till parkkontoret ??? "... att den gamla sunkjapanen fått motorstopp".

Men "i helvete skrek den helige" ty Reeder såg allt. Föreslog att han även skulle få en bot för bakrutan men det gick dom inte med på ... he,he.

MVH /// Paap R

Svar på din fråga... :-) Nej, det är INTE tillåtet att ramma någon rakt av...

Fast jag förstår känslan, har hänt mig ett par gånger också

Ci
531
CiM
325ciM-04
beror väl på vad för bil man kör.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gör som jag gjorde.
En kille utan kk, mötte mig och han låg lite väl långt ut till vänster..och våra bakspeglar slog ihop...75 meter längre bort stannar han vid sidan av vägen ganska närma en mur.
När vi slog ihop backspeglarna så låste jag upp bromsarna...slog i backen, plattan i mattan....full fart bakåt...och tvärnit..rakt in i sidan på hans sunk 142.
Min då varande vinterbil (saab 900) fick inte ett ärr men han 142an blev helt intryckt i sidan, och hårt intryckt i muren. Dvs helskrot!
Killen slog i 1an drog i väg allt vad det gick
(under tiden hade min polare tagit upp mobilen och ringt polisen)
Jag åkte efter han i den här killen i full fart...och ca 1,5km möter jag polisbilen med blåljus
Stannar säger "nästan" allt som hade hänt + person uppgifter på killen samt reg nr på den där 142an.
Polisen vände runt och for i väg så fort nu en polisbil kan gå.
Dagen efter fick jag veta att han torskat på olovligkörning samt kört med avställd bil..
Och jag åkte hem till killen i fråga ett par dagar senare och tvingade han att köpa en backspegel på skroten till min saab...

Paap, jag kan inte rekomendera!! Jag bor i ett litet samhälle och blev nästan klassad som psykopat efter den lilla incidenten ;)
go
7
gotti549
e34 m5 3,6
ha ha historien är sann jag var polaren hör av dej pelle din galning........
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
"Pelle Persson"
Rent spontant så undrar man vem gjorde största brottet!!!???

Min bil
Länk
Paap Reeder
heltsonika!
Jag gick och skrattade åt din kommentar om att "slutat snusa" i flera timmar.
Piggar upp!

MVH /// Paap R

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Pelle, jag klassar dig som psykopat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.