|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har hört från en del håll att E36 skulle vara säkrare att sitta i vid en ev. trafikolycka. Hur är det möljigt att en sådan gammal konstruktion skulle vara bättre än ersättaren med mycket modernare teknik? Eller är det bara nonsens? Någon som kan bringa lite klarhet? (Gjorde mig just av med min E36:a pga den dåliga krocksäkerheten) Mvh Leffo | |
| Länk | |
| Nytt är inte alltid automatiskt bättre! :) Och, "dålig" är verkligen ett orättvist omdöme om e36! | |
|
Dålig krocksäkerhet med dagens mått mätt.. menar jag förstås. Leffo |
|
| Om du tittar i datan från undersökningen som det länkades till, så ser du att e36 ligger i näst bästa klassen. Med dagens mått mätt! | |
|
Leffo, ptja undersökningen är gjord 2005.. Ganska modernt väl? De tar ju ur riktiga fall och följer upp hur föraren klarar sig. Alla kolisionsriktningar räknas in.. I ett EuroNCAP test kollar de sidokrock samt frontal.. i dessa hade E36 sämre skydd... Men i det stora hela verkar det vara överlag god säkerhet i dem.. Med tanke på att de är minst 15% säkrare än medelbilen... gentemot att E46 endast är i klass med medelbilen. Ett ganska stort problem med E36 är att krockkudden löser ut försent..video på detta: Länk Någon video på e46 har jag inte. // MVH Jocke |
|
Gemini__ |
E46:an är självklart mycket säkare än E36:an. E36 i krocktest: Länk //Thomas |
| e36 var aldrig någon krocksäkerhetshöjdare, inte ens på sin tid... | |
|
Nu blir man förvirrad?, vilt skilda uppfattningar... Sämre eller bättre än E46? Leffo |
|
|
Tittar man på EuroNcaps test så ser ju E36 minst sagt livsfarlig ut! Hela gubben är ju blodröd på "skade-skissen". Leffo |
|
| Är det kanske så att BMW bara har blå markering medan exempelvis Hyandai Accent är hela 30 procent säkrare än medelbilen. Låter ju väldigt osannolikt! Har det att göra med hur föraren kör? | |
| Åsikter är ... åsikter. Folksam bygger sina utlåtanden på statisitik från verkliga olyckor. De som påstår att E46 är säkrare än E36 får gärna motivera det. | |
|
Den som har det minsta förståelse för produktutveckling av något slag måste ju inse att BMW inte släpper ut en sämre bil - ur krocksäkerhetssynpunkt - c. tio år senare än den förra modellen!...Det är inte ens en åsikt, det är nästan en naturlag :) (Om sedan E36-förarna klarar sig bättre (? Orkar inte läsa alla länkar) kan det bero på väldigt många skilda faktorer, såsom användningområde, demografi mm mm) |
|
|
Nu är jag inte fullt insatt i hur Folksams undersökning går till men jag har hört att vissa är lite skeptiska till den. Själv har jag ingen aning. Vad gäller att nyare bilar är säkrare så kan jag tänka mig att biltillverkarna på senare år har optimerat bilarna för de officiella krocktester som finns. Det kan då vara så att de istället blir sämre på andra typer av krockar än de som testas vilket kan förklara att de klarar sig sämre i Folksams statistik som bygger på en massa olika olyckssituationer. Jag säger inte att det är så, det är bara en teori. Har för mig att wiplashskador viktas högt i Folksams statistik eftersom de ger höga rehabiliteringskostnader men wiplashskydd testas väl inte alls i t.ex. EuroNCAP (eller gjorde i alla fall inte det förr). |
|
|
Sani, att en bil är nyare *bör* innebära att den är säkrare, men det är ingen naturlag. Det är bara ett antagande, baserat på erfarenhet och logik, inte fakta. Som ENS påpekar så kan en ny modell mycket väl vara anpassad för att få bra betyg i ett artificiellt krockprov där alla parametrar är kända i förväg, men om biltillverkaren har slarvat med helhetssäkerheten så kan anpassningarna innebära sämre säkerhet den gången man inte råkar köra in i en 60/40-barriär i exakt rätt höjd i exakt 64 km/h ... Om jag fick välja mellan att krocka i en Saab 9000 från 1985 eller en E46:a från 2004 så skulle den 19 år äldre Saaben vinna. Därmed inte sagt att en E46:a är farlig att åka runt i, men det finns säkrare bilar på marknaden. Ska man tro Folksam så är E36 en av dem. Och det var vad tråden handlade om. |
|
|
Vilket RAS!! Här gick man och sålde E36:an för att jag var misstänksam mot säkerheten, så kanske det visar sig att den tilltänkta E46 touringen man tänkte köpa istället och frakta familjen i är SÄMRE?! ur krocksäkerhetssynpunkt. Snacka om lurad om det ligger till på det viset. Blir mer och mer sugen att handla upp mig på en Pansar Volvo istället (V70N). Leffo |
|
|
Jag sitter hellre i en E46 än i en E36 om det smäller, oavsett vad Folksams statistik säger. Statistik är knappast något man ska stirra sig blind på då det finns lika många situationer av krockar som det finns bilar... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Gemini__ |
Ta tex en sidokollision, pang rakt in i sidan, tror ni verkligen att E36:an skulle stå sig bättre i detta moment? Har ni tur sitter det iaf en första generations sidoairbag (tillval från -97) i vagnen. Det är för mig en gåta att ni missat att utvecklingen inom bilsäkerhet hela tiden går framåt, och E36 som konstruktion är inte direkt purfärsk. //Thomas |
|
Hur kan man ifrågasätta statistik från verkliga krockar? Att inte tro på statistik för att det finns många krocksituationer är fullkomligt ologiskt, det är ju liksom det som statistiken är till för: att indikera hur en bil klarar verkliga krockar, inte simuleringar/tester/beräkningar/teorier. Om inte fakta från en oberoende part (Folksam säljer försäkringar, inte bilar) är tillräckligt för att övertyga er så vet jag inte ... vad skulle vara en bättre källa? |
|
| Leffo, säga vad man vill om Volvo och Saab, men krocksäkra är de. Om huvudanledningen till att du sålde E36:an var säkerhet så är en V70N ett utmärkt alternativ. En V50 ger mer körglädje, men också mindre utrymmen, ska barnvagn med så är en V70N sannolikt att föredra. | |
| Om krocksäkerheten är jätteviktig så vore det smart att gå upp till en e39 eller en e38 rentav med större tyngd och mera tilltagna deformationszoner. Säkerhetsbeyg delas ut per storleksklass, alltså är en fystjärnig e39 säkrare än en e46 med "samma" betyg. E36 konstruerades på slutet av 80-talet, glöm inte det... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.