AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.979

turbon sliten?

Sida 4 av 4
su
23
surr
525tds 1992
Har opdaget at det er fint å kjøre på vinter,da kan man kjøre på look upen selv om det er noe stigning.Jeg starter i ekonomi og kjører siden på vinter.Synes også som om forbruket blir lavre.0.84 blandet og pen kjøring
ja, fast det är nog itne bra för lådan och köra för mycket på en högre växel, slirar ju välldigt mycket...

och personligen så längtar jag till vintern, konstant hjulspinn med diff, det är ju så underbart skoj!!

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har funderingar på om det går att påverka lockupen manuellt med t.ex. en brytare så man kan låsa den i låst läge. Min släpper alltid oberoende belastning lockupen vid 87-88km/h. Man kunde utnyttja den begränsningen och sedan ha totallåst lockup över den hastigheten, för motorn orkar ju enkelt. Tänk va fint när man drar husvagn...slippa det jävla slirandet på 4:an och 5:an...

Nån somär bra på elektronik kan väl klura lite på saken. Jag har tänk att leta upp nåt elschema och titta lite...

Rickard
det skulle inte alls vara dumt faktiskt, och det stämmer ju att den kopplar ur strax under 90.

men samtidigt är det ju inte så bra om den är låst och man drar fullgas, blir ju ganska kraftigt vrid, som kanske inte lådan klarar på det låga varvtalet.

på lådan står det ju 300nm och det är väl 280 orginal så... men givetvis är det ju lite marginal.

något jag med retar mig på ä att den i uppförsbackar växlar ner till 4:an istället för att bara lägga ur lock up.

men om någon klurar ut en lösning så är jag intresserad.. efter att någon annan har testat det vill säga, hehe

su
23
surr
525tds 1992
Jeg er enig i mye av vurderingene.Den burde ikke veksle ned aså hurtig.Det er jo kovørteren som slurer og ikke girkassen.På min synker turtallet med ca.500omd.når look upen kobler inn og dette er jo ellers sluring i konvørteren og denne er beregnet for å kunne slure hele tiden.Er det noen komentarer til forbruket.En 2.5 MB 86 bruker ca.0.75 blandet kjøring,etter min erfaring.Derfor synes det som om BMW ikke har fått dette til.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Motorn har sitt fulla vrid 2200rpm enligt instruktionsboken...
Men om man sätter en brytare under gaspellen i golvet som bryter hela lockup-historien vid fullgas och allt blir som normalt då, tills man låser den på nytt?

Sa du att det står 300nm på lådan? inte konstigt min får hicka när man vrider upp boxen för mycket, ska enligt KCR ge 340nm tror jag.

Fast jag måste leta lite efter elritningar...

En annan sak: vad har ni för förbrukning på era automatare? även manuellt är intressant att veta! Vad har ni för hjuldimensioner? vill jämföra lite: Jag har 235/45-17" 255/40-17" med 3.0bar och blandat på 1.05-1.1 l/mil.

Rickard
jag får min nya turbo på onsdag, ska bli kul, för jag ahr ju verkligen itne fullt vrid vid 2200 som du skriver... ska skruva upp den lite med då.

jag ahr inte fått koll på det där.. räcker det att skruva på armen, eller måste man sätta dit en pysventil eller vad det är? för grejen är väl att lura turbon att den ska ladda mera..

3,0bar? hur ser din turbo ut när du kört hårt? dom är ju itne ens vattenkylda.

min drar strax under litern med 225x40x18 bak, mycket korta sträckor och stadskörning, samt att ena spridaren läcker lite... och jag kör inte så ekonomiskt heller.

ja, 300nm har jag läst, men sätter dom den i en bil med 280 orginal så lär den ju klara en bra bit över det innan den skär ihop.

kan du ta det där om en brytare till loclk uppen igen? fattade inte riktigt.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Ursäkta mig lite...3.0 bar däcktryck!!!

Jo jag menar så här:

Du har en tryckknapp som man låser lockupen med när du kör över 87-88km/h nånting (var nu gränsen går...) Gör du sedan så att du gör en kickdown t.ex. så påverkar du en brytare med gaspellen som helt enkelt stänger av våran lilla påfunna finess, och tillåter då lådan att växla ner som den vill. Sedan får man trycka på knappen igen för att få tillbax funktionen. enkelt

Rickard
hehe, ok, jag som fattade fel, 3,0bar laddtryck hade varit kul..

ja, det skulle ju funka.. fast man måste ju ha någon urkopplingsfunktion också.. för om man saktar ner så ska man ju inte behöva göra kick down..

fast om den är kopplad till bromsen med så den lägger ur när man rör bromsen... det borde väl täcka alla situationer...
fast en urkopplings brytare skulle ju behövas ändå..

men kommer det att funka? för när man gasar mycket så vill den ju växla ner, då får ju inte lock uppen vara i, fast det måste man ju också lösa elektroniskt givetvis..

tror du itne man kan höra med ZF för elschema eller dom kanske har tips på hur man kan bygga det?

nu har jag ju slarvat bort deras adress.. men men

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
vore ju en idé att höra med dem...

man använder ju impulsen som blir när man saktar ner till att bryta funktionen.
Man får väl knåpa lite med reläer lite hit och dit.

Det där med nerväxling har jag inte tänkt på men den borde inte försöka att växla ner så länge lockupen är i?!?!

Rickard
nej, det borde den väl inte.. och om den går det så rasar den väl inte, utan lägger sig i nödläge...

annars får man göra som någon skrev... man kan ju låsa den på alla lägen med vinter programet, fast när D är i så använder den ju itne alla växlar, om den istället kunde lägga sig på 5:an där så är ju problemet löst.

som jag ser det så skulle det ju itne behövas mera utrustning.. bara en knapp för att sätta igång det hela, men allting måste väl vara omprogramerbart... lådan är ju helt elektrisk...

jag kan hoppa på en programerings kurs.. kommer tillbaka om 5år, hehe

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
gör du så. Jag hade "den lille elektriken" när jag var liten, kanske ska ta fram det igen :)

Gonatt

Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.