|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
hej, funderar på om min turbo är sliten eller nånting. när man pressar bilen i typ 15sekunder, så börjar det tjuta någonstans frammifrån, låter som nånting håller på att skära ihop. det kommer oftast när man kört mer hårt än vanligt, funderar på om det är turbon som låter så illa när den blir varm. släpper man gasen när det börjar låta så tystnar det direkt, har inte vågat prova vad som hände om man håller fullgas... men jag undrar om det kan vara lagren eller nått i turbon som är kass. vet inte om den är uppskruvad kanske, ska köpa en laddtrycksmätare och kolla, vad är det orginal? den kan vara skruvad, för det är inte så bra bottendrag, utan kommer välldigt mycket vid 3-4 tusen varv. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
verkligen ingen som har nått att säga om detta? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag har avverkat två turboaggregat själv på min förra saab. Ena gången så var det tätningar som var slut och det visade sig som en fin liten blå dimma bakom bilen. Andra gången så var det lagret som gav upp. Det började med att jag hörde ett "nytt" vinande ljud från turbon så fort den började ladda. Men när den fick upp trycket så försvann ljudet. Man hörde alltså det bara just när den började ladda. Bilen laddade som den skulle trots detta. Men efter ett tag så började "ljudet" bli kraftigare och även höras vid fullt laddtryck. Och till sist så märkte man även att det krävdes lite extra gas för att få turbinen att börja snurra. Till sist så nöp eländet ihop. Det visade sig att oljereturen hade kocksat igen och lagret inte fått den smörjning/kylning som behövts. Det låter ju som om det skulle kunna vara din turbo som håller på att ge upp. I och med att ljudet inte kommer direkt eller vid just ett visst laddtryck så har jag svårt att tro att det skulle vara nåt turbinblad som har fått sig en smäll och ger ett nytt elekt ljud. Det låter ju som om det skulle kunna vara lagret. Vet inte vad det sitter för aggregat i BMW:s bilar. Tycker det låter konstigt att den skulle ladda som mest vid 3-4 tusen. Det är ju en disel, borde det inte vara tvärtom? Mvh André |
|
|
jo tycker med det, alla andra dieslar jag kört har varit mycke piggare på lägre varv, och varit meningslöst att varva. kan ju vara så att den är uppskruvad och därmed blir varm. är väl inte vattenkyld heller.. sen har jag märkt att om jag håller fullgas vid acceleration, så är det nästan alltid exakt när jag kommer upp i 120 det låter, alltså på 3:an ungefär. men det kan även komma tidigare om man kört hårt innan precis. men sen är det lustigt att det slutar direkt när man släpper gasen, flödet genom turbon påverkas ju inte av det, en diesel har ju inga gasspjäll så den bromsas ju inte heller. ska skaffa en bar mätare så kan jag kolla om den är skruvad, då kan man ju ställa ner lite, och dessutom få lite mera bottenvrid kanske. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag vet inte alls hur det är med avgastemp osv på en diesel. Men om du hårdkör en turbo så tror jag inte att temperaturen på turbon skiljer sig avsevärt om den är uppskruvad 0.1 bar eller nåt sånt. Den blir väldigt het ändå. När du håller fullt så laddar ju förhoppningsvis turbon max och har då som högst påfrestning på lagren. Om du då släpper gasen så får du ju ett minskat avgastryck till turbon och laddtrycket sjunker. Säg att dina lager gnäller som mest vid max laddtryck då är det ju logikt att det slutar när du släpper gasen. Om det är dåliga lager så kanske axeln i turbon går tungt och därmed bromsas upp snabbare när du släpper gasen. |
|
|
jo, jag är med på det resonemanget, man varför tustnar den direkt när jag släpper gasen, borde dröja minst en halv sekund innan den börjar sacka ner. för avgasflödet minskar ju inte direkt när jag släpper gasen, inte på en diesel, en bensinare gör den ju det. men en diesel har inga gasspjäll, tror det lixom är fullt flöde hela tiden på luften. därför kan man ju tillexempel inte ha dump på en diesel... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Plocka bort och kolla om den skjuter ut nån olja i intercoolern. Om lagrena börjar vara dåliga så brukar den ju söla ut ordenligt med olja där. När det gäller att den tystnar direkt när du släpper gasen så verkar det ju lite konstigt som sagt. Om du orkar så plocka bort så du kan känna om axeln i turbon glappar mycket. En visst glapp brukar det ju vara, men du känner ju. Sätt dit en laddtrycksmätare då kan du ju se om laddtrycket sjunker samtidigt som du släpper gasen eller inte. Jag vet att laddtrycksmätaren på bussarna brukar då vara ganska kvick på att sjunka när man släpper gasen. Så jag har ju svårt att tro att du skulle ha fullt flöde hela tiden som du skriver. mvh André |
|
|
när jag tänker på det så är det ganska kladdigt runt slangarna till och från ic:n, ända upp i luftfiltret faktiskt, men jag trodde mest det var diesel rester som gått fel väg, men det kan ju vara olja faktiskt.. hur är det nu, turbon ska ha glapp i någon riktning, men vilken, ska man kunna dra axeln i sin egen riktning, eller är det när man drar axeln uppåt och neråt? vad jag menade med fullt flöde hela tiden är att på en bensinare så stängs ju gasspjällen när man släpper gasen, och då blir det övertryck i ic:n och turbon bromsas, om man inte har dump då. på dieseln är där inga spjäll, och det borde alltså ta längre tid innan det blir övertryck.. men jag ska montera laddmätare och kolla. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
| Det brukar kunna vara ett glapp i radial riktning. Man brukar inte kunna dra axeln i sin egen riktning. | |
|
alltså en turbo viner ju alltid lite, märkbart vid höga varvtal, och 525tds är en slå sak på låga varv, allt sker runt 2000v/m men med en lite bätter botten drag om den är chipad. Vet ej vad turbon ska ladda orginal, men jag har gjort ett eget chip och min laddar 1,5 bar vid full gas. Vet att vissa som chippar 525tds sätter på ett munstycke på slangen som sitter på turbon för att reglera laddtrycket, alltså minska laddtrycket så du inte laddra för mycket. sitter det ett sådanat så får man räkna med lite kladd från tubon med tiden, läcker ju alltid ut en liten del rester den vägen. |
|
|
runt 2000 händer det inget, den sticker vid 3 eller 3,5. laddar du 1,5bar med den lilla miniturbon som är orginal? vilket håll skruvar man staget för att ställa ner trycket? ska det bli kortare eller längre? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
1,5 bar, det är inget dåligt tryck det. Måste ju skjuta på bra det. Låter väldigt mycket tycker jag, är det alltid så höga laddtryck på en diesel eller? Dra bort atmosfärstrycket och jag hade inte blivit lika förvånad. Jag är inte alls insatt i vad det är för aggregat eller hur det reglerars. Men om nu joakim E chippat sin turbo så måste det ju vare en wastegateventil kopplat till nån sorts magnetventil eller dylikt. När det gäller armen till wastegateventilen så ska den bli längre för att du ska sänka laddtrycket. På saabs aggregat så brukar ett varv innebära en tryckändring på 0,03bar. Men när det gäller dessa turbos så är det ju bara grundladdtrycket man justerar på den armen. Dvs det tryck turbon har när styrtekniken (i saabs fall APC:n) inte kontrollerar. I vissa fall även när det spikar tillräckligt. |
|
| Det kan nog vara turboläckage, min kompis har en Nissan turbo där de tjöt när turbon laddades, men så fixade han den så gick han fint sen.. | |
|
jepp det knuffar på rätt fint, motor nord rekomnderar 0,5 bars laddtryck med deras chip, men gjorde ett själv. hela turbon är orginal, har inte bytt nått på den eller skruvat i nått. men med en läckventil så sänker du laddtrycket genom att vrida en liten ratt på ventilen, finns hoss gik torboteknik eller motor nord. problemet med att ladda 1,5bar är ju att orginal slangarna till och från turbon inte klarar av trycket, var tvungen att montera stålomspunna slangar för att klara av detta. 525tds fram till -93 har en garret turbo från -94 och frammåt är det en mitcubichi (eller hur det nu stavas) turbo på. |
|
|
ok, du vet inte exakt vad garret turbon heter? eller vad den ska ladda orginal? jo klart att man måste byta slangarna, brukar ju vara hårdplast minst, är det inte rekomenderat med större IC med? eller flera paralell? för det blir ju redan varmt som det är orginal på min.. kan du göra fler sånna chip? och motsvarar det en bo från kcr trimning? jag vet inte exakt vad dom gör, men dom ska ju vara bra. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Joakim E menar du stålomspunna slangar mellan luftfilter och turbo. Maffigt värre isåfall. 0,8 bar original höjs till 1,0 bar har jag hört men om det är absolut- eller relativt tryck de vette... Läckröret är väl för att få högre tryck innan wastegateventilen öppnar? Min läcker också i slanganslutningen uppe vid luftfiltret. Trodde det var övertryck från vevhusventilationen som läcker ut när man inte gasar. Är det verkligen öppna spjäll hela tiden på dessa? Har en känsla att detta bara är i teorin. På farsans gamla 240D satt ett spjäll efter luftfiltret som var kopplat till länkaget mellan gaspedal och pump. Kan det vara möjligt att få bättre botten genom att sänka laddtrycket? Låter konstigt tycker jag. Dessa motorer varvar ju som en bensinare av annat märke så det taskiga bottendraget får man väl se som ett pris för sportig karaktär. Det är ju ändå förkammardiesel utan variabel turbo vi pratar om. |
|
|
är inte säker på att det blir bättre bottendra när man sänker trycket, men däremot så är det som så att monterar man en större turbo får man sämre botten.. mindre turbo ger mer abottendrag, och den sen går att dra paralell till bottendrag vet jag inte. men anldningen är ju att en liten turbo inte behöver så högt avgastryck för att får upp trycket, det behöver däremot en stor turbo. är det så mycket som 0,8bar orginal? och jag tror itne han menar slangarna till luftfiltet, där suger ju turbon bara, det är nog slangarna efter turbon in i IC:n som måste uppgraderas. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
var ska man sätta givaren till bar mätaren? ska man gänga upp ett hål i alu röret? eller kan man sätta den på den slangen som går ifrån nån skags klocka på samma rör? provade att plocka bort röret som går till luftfiltret, och kände på axeln, och där var ganska bra glapp i alla riktningar. det var dessutom alldeles fullt med olja, konstigt nog så ryker den inte blått... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Dannej, anledningen till att den inte blåryker beror nog på att en dieselmotor bränner upp den oljan som kommer via det slitna turbolagret tillsammans med dieseloljan. En diesel har ett luftöverskott i förbränningen, inte alls samma känsliga balans mellan luft och drivmedel som i en bensinarare. Det gör att det är "toklätt" (åtminstone mycket lättare än en bensinmotor) att trimma en diesel, det är "bara" att mata i mer diesel i förbränningsrummen. Mvh |
|
|
nej slangen till luftfiltret är orginal. men resterande är bytt. Klarar mig med orginal ic;n på det laddtrycket. kcr boxen är ju som ett chip från tex motor nord som jag fattat det, enda skillnaden är väll att du slipper ta isär styrboxen. Ska se om killen som hjälpte till med programeringen av chippet kan göra fler. Laddtrycks mätaren sätter du in på slangen som sitter på turbon, om du kikar ner där den sitter ser du en slang som går vidare till andra sidan av motorn, på ett lämpligt ställe kapar du denns slang och sätter en t koppling på den och pluggar i slangen till turbon, om någon vill ha bildre på detta så kan jag fixa det. kan kika upp vad det är exakt för garret på moddelerna fram till -93. Det går ju att byta tex turbin huset till ett större om man vill, eller om det var avgas huset minns inte på rak arm vad det var, och på så sätt höjja laddtrycketr ännu mer. |
|
|
var sitter den slangen? under eller ovanför turbon? ja, hör gärna om det går att fixa chip. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.