AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.978

turbon sliten?

Sida 3 av 4
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
när min var orginal så stack den iväg då man komm upp på ca 2500-3000v/m detta beror ju på att turbon inte laddar så mycket innan dess, så något fel är det ju inte om den gör det.
Håller du ett varvtal på ca 2000v/m hela tiden även då du växlar så märker du en skillnad, om du inte gör detta så tar dett tag för turbon att komma upp i rätt tryck.
Tex. en diesel utan turbo är ju segare än segast och tänk dig då din bil utan turbo, typ samma fenomen på låga varv eller om turbon lägger av.
Och 0,8bar orginal låter rimligt.
jo, jag vet att det röret brukar kocksa igen, så jag ska ta en titt på det.

min laddar inte någonting vid 2000 varv i princip, typ 0,2-0,3bar, lite svårt att testa med automat, men man kan ju lägga i vinter, och därmed dra iväg med gasen i botten så kör den ju på 2:an,

0,5bar laddar den tills 4000 ungefär, sen går den upp på 0,8

det är ju svårt att veta är man inte har nått att jämföra med.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Om du håller på bromsen och gasar så att du försöker göra en burnout så kommer den garanterat att ladda under 2000rpm. jag har fullt tryck vid 2000-2100rpm ungefär och det som inte släpper backen då det släpper aldrig. om man gör en fullgasacceleration från stillastående så håller min fullt laddtryck från ca:2000rpm-upp till fullvarv. Nu har jag kcr-box och med den så har jag ett tryck på cirka 1.25bar om mätaren stämmer och jag kopplat in den på slangen på undersidan av insugsröret. ca:0.8-0.9bar utan box.

Rickard
jaha, då är det ju definitivt fel på min, när jag gör som du säger, försöker burna, eller kör på vinter alltså börja på 2:an, så har jag 0,2bar vid 2000 varv, och sen ökar det med varvet och fullt vid 4000 ungefär.

och jag kan säga att min släpper verkligen inte när jag försöker burna, finns inte en chans.

om jag kör på grus och gasar fullt i en kruva på 1:an så släpper den först vid 3500-4000.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag måste rätta mitt tidigare inlägg lite.

Jag gjorde en noggrannare kontroll igår. Först vid 2500rpm har jag fullt tryck, (trodde det var tidigare innan) och vid 2000rpm har jag 0.6-0.7, vid 1500rpm 0.2-0.3.

Ursäkta om jag skrev förvillande uppgifter innan.

Rickard
det är i alla fall väldigt stor skillnad mot vad jag har...

fullt laddtryck är 1,3 då eller?

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
ja. jag får det inte att fungera med högre tryck, då slår lådan i växlarna mycket hårdare. Så hårt så det syns på grusvägen att det river till lite extra just då.

Rickard
ja automatare är ett skit, men skönt att glida med.
fast fördelen är ju att dom säger ifrån när man kör in för mycket effekt, i värsta fall så slirar det ju, en manuell kör man ju sönder totalt.

någon som vet någon firma som säljer utbytes turbo?

jag har en garret på min 92:a på 93 och nyare är det mitsubishi, är dom bättre, och kan jag isåfall använda ett sånt utan att bygga om nått annat?

An
82
Ante-ume
525i -92
Kolla upp exakt vad du har för garret aggregat. Det finns en liten plåtbricka fastnitad på aggregatet där det står exakt vilken modell det är.

Finns många bra firmor för utbytesturbo. Prova

t.ex.Länk

min heter 46555-2 frågan är ju om det blir bättre av att sätta dit ett annat aggregat kanske, och isåfall vad som passar.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har garrett på min -93:a...

Rickard
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Det pratas om att byta till en mindre turbo om man vill ha bättre vrid på låga varv. Gäller det även vid 1500-1600rpm eller är inte turbon alls 'i bruk' då? Kan man få bilen att växla ner (automat) mera sällan på det viset?
resonemanget lyde såhär: sätter du tex en lastbilsturbo på en personbil, så förstår man jg att avgasflödet inte alls är lika stort, därför får man inte något laddtryck på låga varv, men sen får man ett rejält tryck upp mot 7000varv....

med en liten turbo har du högt avgastryck hela tiden i förhållande till turbons storlek.

ta tillexempel skillnaderna mellan S40 2.0T och T4, den 2.0T har mindre laddtryck, och därför mera bottendrat, T4:an har effekten på högre varv. därför som tillexempel husvagnsdragare är 2.0t bättre trots lägre max effekt.

men att få bilen att växla ner mindre går ju inte, det är kopplat till hur mycket du gasar. vet inte om det går att justera, men det är tveksamt.

An
82
Ante-ume
525i -92
Är det inte så att det redan sitter rätt så små aggregat på era bilar? Det blir väl kanske svårt att hitta nåt mindre aggregat som passar. Men det går ju alltid att konvertera men det brukar innebära lite pyssel.
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
ok, det var bara en tanke... jag är jä-ligt less på dessa nedväxlingar från femman vid jämn hastighet med lite motlut...
jo det håller jag ju med om..

men om man gasar lite försiktigt så brukar den inte behöva växla ner, har märkt att min växlar ner exakt när den drar 1 l/mil... när man kör runt 100, men det är ju dumt för den växlar ju ner till 4:an hade ju räckt att lägga ur "lock upp"

gasen styrs ju hela elektroniniskt, annars finns det ju en wire ner till växellådan som man kan justera själv, men elektroniskt är ju inte så lätt.

men den kunde gott segdra lite mera på ekonomi, för man har ju sport om man vill annart..

växlar den någonsin upp til 5:an på sport förresten?
och vad skiljer vinter från ekonomi förutom att den inte använder 1:an?

saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Jag tror inte 5an läggs i på sporten oavsett hur fort man kör (inte min i 200 iaf).
vinterläget låser även växlarna i det läge spaken befinner sig i förutom 5an!!!, ex så kan du starta på 4an om du har spaken i läge 4a.
Hade 5an också låst sig så hade ju problemet med nedväxlingar varit löst men den friheten verkar inte tysken vilja ge oss...
fö så växlar min också ner vid >1l/mil, annars känns det ju finfint att köra i 100 med 1500varv, inte många bilar som slår det!!
jaha, det visste jag inte, nästan så man vill ut och prova, hehe

kanske är ett projekt för den elektriskt kunnige att programera om styrboxen..

fast samtidigt så är det kanske inte så bra att den låser på 5:an med vinter, då blir det ju krångel när man ska iväg, man måste ju växla manuellt då... fast o andra sidan så hur ofta behöver man använda vinter...

men det skulle ju funka i principen om man programmerade om så den inte växlar ner, för bilen orkar ju det lätt... det är ju inte mycket gas man ger förrens den växlar ner.

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Problemet är väl snarast att det är en momentbegränsning som gör att 5:an går ur. I och med att den spärrar lådan, så blir det höga påfrestningar när man har för mycket vridmoment. Sen är det ju också en anpassning till autobahn.. Testa själva.. Ligger du i 150-160+ så laddar turbon hela tiden i princip. Då orkar den åka på 5:an även i ganska branta uppförslut..
men virdmomentet är ju inte högt när lock upp elelr 5:an går ur, det behövs ju nte mycket gas för det.

man får vara välldigt lätt på gasen i uppförsbackar för att den inte ska växla.

min turbo laddar lite när jag kör 100med, typ 0,1 ungefär.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.