|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på om det spelar någon roll om man råkat skifta lambdasondskontakterna vid växellådsbytet? hmm om lamdan på höger styr höger halva på ngt sätt...hmm ************************* När däcken tjuter går det för långsamt...... |
|
|
Det är nog skillnad på lambda sonderna. Men logiskt sett så skulle ju båda sidorna påverkas då iom att de båda får varandras värden. Ganska enkelt att mäta upp diverse givare vid DMEna. Kontakterna där är 2 delade, det svarta "höljet" med fastsättingsmekanismen går att pillra bort ur vägen. Tror det var en skruv där tillochmed. Det är ganska trångt men höljet går att jucka in på kabelstommen så att den inre kontakten blir fullt synlig och går att sätta fast tillbaka i DMEn. Sen är det bara att räkna pinnar och mäta med motorn igång. Hoppas nån förstår nåt av mitt svamlande, kom just hem från jobbet och är ganska trött och gnällig.. |
|
Paap Reeder |
... förväxlar du lambdorna blir det inte bra! Boxarnas kommer då att uppfatta det som att "systemet inte fungerar" eftersom en anrikning inte kommer att ge ett förändrat lambdavärde o s v. Efter ett tag kommer boxen istället att "gå på sina förproggade" värden vilket i princip blir som att köra utan lambdor anslutna. Har inget "elektroniskt belägg" för detta men så uppfattade jag min situation för några år sedan. Hittar just nu inte mina papper men tror att det finns en "ologik" i kopplingarna såtillvida att den främre DME- boxen cyl 7-12 (d v s box 2 framifrån) gör till den bakre lambdakontakten vid kattarna och den bakre boxen - 1-6 går till den främre kontakten. Det innebär således att - den främre kontakten skall gå till lambdan på den högra katten. Mitt tips: "sumra upp kontakterna och märk eländet". Jag sprayade vit färg på mina. MVH /// Paap R |
|
HIPP HURRA!!!! proplemet löst... växlade lambdorna igår och den går perfekt igen.... tog faktiskt en halv minut hehehe tack för alla svar och all hjälp...... ************************* När däcken tjuter går det för långsamt...... |
|
|
Gratulerar, det gick ju enkelt. Men hur kunde bara ena sidan "sura"? Rimligtvis så skulle ju båda sidor påverkas lika mycket om den börjar gå efter förinställda värden.. |
|
|
Japp det var ju så som jag skrivit tidigare i tråden att jag hade strömfel på plussen till högra tändspolen, det problemet kvarstår och spolen kopplad direkt till plus. när jag fått ström till spolen så försvann de blöta stiften fast den gick inte bra ändå.. hoppas du förstår vad jag menar :-) ************************* När däcken tjuter går det för långsamt...... |
|
|
Javisst.. Glömde spolen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.