AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.882

V12 Surar på ena sidan

Sida 1 av 2
Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hmm mkt strul är det... Har en 750 -89 som börjat att "sura" stiften på högersidan av motorn, går bra när den är kall eller nystartad. sedan när det blir varm så börjar den "sura" om man kör lungt, gasar man på så går den bra och blir således "urblåst" för att senan gå bra en pytteliten stund innan den börjar igen.. mkt tröttsamt. har nu kollat fördelare stift rotor kablar...fattar inget.. ungefär som att någon kallstart ligger kvar på högersidan av motorn.... Ideer?

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Dubbla eller enkel bränslepumpar?

Där däcken tjuter går det för långsamt......
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Det finns två pumpar på den, en till var motorsida givetvis..

Första tanken som slår mig är tempgivaren till den sidan. Om den ena boxen tror att motorn är kall så matar den bränsle därefter..

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Aha det var så iallafall hmm intressant då jag haft nere lådan nyss och brutit lite i motorn och tänkte att det skulle lossat en givare någonstans... vart sitter dom månntro? är även inne på luftmängdsmätaren... men givar låter bättre :-:

När däcken tjuter går det för långsamt......
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Lufttemperaturgivarna sitter i de bakre gavlarna på plenumkammarna. Vattentemperaturgivvarna sitter i aluminumröret som går mellan topparna på baksidan mot torpedväggen.

Kan vara en idé att kolla bränsletrycket också, även det styrs ju av separata regulatorer.

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
De sitter på rör-funderingen som är fastbultat i locken på baksidan..

Kanske länken förklarar bättre.
Länk

Låter kanske lite logiskt att det kan vara en av dessa om du har haft lös lådan. Kan tänka mig att det blev en del svordomar innan du fick loss bultarna mellan lådan och blocket. Det är ju inte direkt mycket rum där..

Jag skulle riva upp kontakterna till boxarna och mäta med multimeter på pinnarna som tempgivarna är på med motorn igång före jag börjar riva nåt.
Voltaget mellan pin 45 och 19. Det ska ligga på 3,35-3,5V vid 20C, ungefär 1,1V vid 82C.

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ja.. Som Galant turbo säger.. Kan mäta de med mesamma du håller på.

De finns på pinnarna 44 och 26. Ska vara 3,35-3,5V vid 20C och 40-50C bör ge värden mellan 1,4V till 2,55V

Paap Reeder
.... om!?? ... det är ett "vakuumglapp" i slangarna till BTR så kommer den att sura främst på "tomme".

TROTS att slangarna bara var dryga året visade det sig att 1-6 "glappade" på lilla rörstosen för mig.
Nu har jag säkrat dom med stripes.

MVH /// Paap R

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Tack för fantastiskt bra respons, svordomar jaaaaa men tog allt underifrån. idag skiftade jag både tändspolar och lmm.ser utan resultat. men såg i ett test att gnistan var sämre på högerspolen.. mätte upp spänningen på matarplussen på spolen med bilen igång !!!! vänster hade jämn och fin voltspänning högersidan fladdrade som en idiot rent ut sagt heheh jaha här hade vi felet då.... kopplade på ny ström till den spolen och vips så var stiften fina igen och motorn gick kanon :-) skall kolla alla givarna ändå och tackar så mkt för all hjälp......vad matarströmmen anbelangar får jag kolla på det senare...

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Förbannade biljävel!!! har nu hittat 3 st stora fel utan resultat!! helt otroligt.
Bytte stiften först= satt stora konkelbär på dom...
Hittade kolet i fördelaren som var helt borta...
Plusse till tändspolen som var helt kass (direktkopplad numera)
Enda skillnaden är att stiften inte är blöta längre... dom är fina vid electroderna men ngt fuktiga vid foten.. dett blev efter inkopplandet av ny ström till tändspolen.
Fortfarande så "surar" den lätt på högersidan vi lugn körning och kommer fint när man gasar ur den.
kanske är likadant på vänster vet inte men allabekymmer började ju på högersidan. jag som bara skulle byta låda!!!......

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
De sitter på rör-funderingen som är fastbultat i locken på baksidan..

Kanske länken förklarar bättre.
[LÄNK]

Låter kanske lite logiskt att det kan vara en av dessa om du har haft lös lådan. Kan tänka mig att det blev en del svordomar innan du fick loss bultarna mellan lådan och blocket. Det är ju inte direkt mycket rum där..

Jag skulle riva upp kontakterna till boxarna och mäta med multimeter på pinnarna som tempgivarna är på med motorn igång före jag börjar riva nåt.
Voltaget mellan pin 45 och 19. Det ska ligga på 3,35-3,5V vid 20C, ungefär 1,1V vid 82C.
Det sitter ju 4 st boxar i lådan i motorrummer hur vet man vilken?? har någon Elshema till skrotet tro? blir galen snart

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Vidare kan man ju undra om felet med plussen till högra tändspolen kan generera andra fel..har provat med den inkopplad och borttagen utan resultat

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Hittade elschema här på forumet.... många sidor sladdar!!!!

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Paap skrev om vaccumslangar....Vilka? vart sitter dom BTM?

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
DME boxarna är längst bak och näst längst fram om jag inte helt misstar mig. Mellan dem sitter EMl boxen och längst fram sitter.. .. .. blackout.. .. .. kommer inte ihåg just nu..
Hursomhelst står det "motronic" på sidan av boxarna som du vill åt, ganska långt ner så man måste kika lite emellan dem för att se.
Skit i elschemat, man blir galen om man börjar rota i den. Bara man vet vilka pinnar på DMEna som går vart så kommer man långt.

Paaps BTR vet jag inte vad är. Men vacuum slangar finns 2st klena från spjällhusmotorerna till bränsletrycksregulatorerna.. BränsleTrycksRegulatorer, hehe BTR, javisst..
Även från motorerna går det 2st 8mm(?) slangar som far till tankventilations systemet.
Vidare finns från bälgarna mellan spjällhusmotorerna och LMM till vevhusventilationen via några ventiler men de är ganska vaacuumlösa på tomgång iom stängda spjäll..
Tror jag fick med de flesta slangar där..

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Ja jo dom har jag redan "smakat" på hehe trodde det fanns mer slangjävlar gömda.... Boxar: menar du dom fyra i Svarta lådan på högersidan i motorrummet?

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Japp.
Under det svarta locket finner du 4st boxar fint uppstaplade och en JÄ**A massa sladdar.

Paap Reeder
Boxarna sitter framfrån:

ABS
DME 7-12
EML
DME 1-6

Greven!
Ge inte upp. Kika på bilderna i min blogg och kom ihåg att det aldrig finns komplicerade fel i komplicerade system.

MVH /// Paap R

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Tack för stödet Paap och ni andra skall kolla på detta i helgen... är mkt trött på detta nu.. skulkle ju bara byta låda

Paap Reeder
... du har inga avgasvärden som vi kan luta oss mot?

MVH /// Paap R

Visa användare
86
GrevenTboda
528i 24v -99
520i 24v -95
Nä inga värden skall väl göra en dignos på BMW kanske? måste reda ut mätningen av volttalen.. skall jag mäta när allt är inkopplat och motorn igång? vilken givare är vilken osv.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.