AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.682

Avgasläckage åp en 530d-01, hur åtgärdar jag det enklast?

Sida 2 av 2
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Bra länk jag fick av gto80, men jag fattar inte ett ord tyska och inte har jag använt eller varit på ebay förut (försökte söka globalt på engelskamen fick inte fram flexkatalysator rören då)
Det verkar i alla fall som ett flexrör kostar 61 eur styck, men jag vill ha 2st nu oavsett vad dom kostar och hur gör man det?

Skall regbesiktiga till lätt lastbil på tisdag, hoppas dom inte bryr sig om läckage i avgasrör

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
bra länk gto80 gav mig, men jag fattar inte ett ord tyska och kan inget om ebay. Försökte på engelska men hitta inte länken då.
Vill bara ha 2 st flexrör nu (fatta i alla fall att dom kosta 61eur st... tror jag)

skall regbesiktiga till lastbil på tisdag, hoppas dom inte bryr sig om avgasläcka

Nä det ska inte vara några problem att regbes med lite tuffande flexrör.
Hittar du inga rör på biltema el meca då?
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
jodå, finns flexrör i nästan alla biltillbehörsaffärer men inget som passar. Flätan får inte vara för lång och inte för tjock heller och det är där problemet ligger. Det är bara ca 9-11mm mellan flex flätorna och dom har en diameter på ca 65mm (bmw original). Dom jag hittar har en diameter på 74-75mm (flätan) och då får dom inte plats utan att skava mot varandra.

Jag hittar mindre diameter på flätorna, men då är rören bara 45mm i diameter och när jag mäter på bilen är ytterdiameter ca 52mm och man vill ju inte minska rörets diameter

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tobbemal! Har sänt Powerpost till dig
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
En slangfirma i GBG som kanske kan hjälpa dig www.slangflex.se
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tobbemal: Kunde vara kul om du skrev om hur du löste detta med flexrören..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja hur gick det?

Mvh
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det var fan vad det var svårt att tala om hur du löste problemet..
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Jag löste mitt problem och lämna in det till en mekanisk firma som svetsade det snygg och prydligt

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Se där ja...men var köpte du flexslangen då det är ju det som är av intresse..hittade du den i gbg ?
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
köpte 2st på Micro i Sisjön

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ok..så Micro hade som passade..bra att veta har en liten misstanke om att jag har ett litet läckage på någon av slangarna
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
märket var "Walker"... tror jag. Tycker bilen har högt ljud i alla fall. Hade en 525tds-98 och den gick mycket tystare än denna 530dt-01

Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Först ett svar på sista frågan: Ja, Bilprovningen märker om det är hål på avgassystemt och det får det inte vara. Förutom att ljuddämpningen inte fungerar som den ska får det inte heller läcka ut avgaser under bilen, de skulle kunna läcka in i kupén.

Sedan skulle jag vilja tacka för ett antal av svaret i tråden, de sparade mig ett antal tusen kronor. Så i hopp att någon mer ska kunna spara lite skriver jag också ett svar.

Det är nog ett par månader sen jag märkte att det läckte och en dag när jag passerade Jönköping passade jag på att åka in på verkstan där. De konstaterade snabbt att det läckte från, som de sa, "en skarv på främre röret". Delen skulle kosta 8 000 kr, sedan tillkom arbete.
Bilen hade då gått knappt 12 000 mil, och jag är ganska säker på att det stämmer.

Efter att ha sökt här och hittat denna tråd åkte jag in på lokala OK-macken och hyrde en lyft för att kolla lite. Det var mycket riktigt flexslangarna som läckte på min bil också. Eftersom jag läst här om att det fanns slangar som kanske inte passade bra mätte jag längd samt ytterdiameter på både slangar och rör.

Min tolkning av inläggen i tråden var att Mekonomen var bästa alternativet så jag åkte dit. Efter lite mätande och letade i hyllorna hittade vi en som såg ut att passa bra, så de fick beställa två sådana åt mig. De kom dan därpå och hade påsvetsade rör med slits för avgasklämma, med en svetsning som inte såg något vidare ut. Denna del skulle jag ändå kapa bort, så det var inte så noga.

Sedan engagerade jag en kompis som jobbar på en mekanisk verkstad och vi åkte dit en lördag för att byta. Lite bökigt att ligga under, men med bilen högt gick det. Man fick börja med att ta bort det stora plastsjoket under motorn. Muttrarna vid turbon gick att lossa underifrån, men det var lite jobbigt då jag bara fick plats med spärrskaft på den ena; 15 mm nyckel har jag för mig. Vid böjen innan röret börjar gå vågrätt sitter en M8-skruv i ett fäste.
Tråkigaste delen att få isär var skarven till röret bakåt. Fyra rostiga M8-skuv som tyvärr inte var helt lätt att komma åt att kapa bort. Jag lyckades skruva isär tre och kapa bort den sista. Det hade nog varit 12 mm skalle från början, men nån var så rostig att 11 mm passade bättre. Inga problem att få isär skarvarna när skruvarna var borta. Förbered er med fyra nya M8x60 och muttrar till dessa.

Det var dock inte bara att plocka ner röret ändå, katalysatorerna tog i. Först lossade jag en plåt som plastsjoket hängde i, men det räckte inte. Jag fick lossa krängningshämmaren på höger sida så jag kunde vika den framåt. Man behöver en 6 mm insex som är åtminstone 5 cm lång för att komma åt den ena skruven inne i balken, och en 12 mm nyckel för muttern på skruven. Sen tror jag det var 16 till den främre muttern.
Det räckte att trycka fram krängningshämmaren c:a 5 cm för att få ner röret.

Den ena flexslangen var så dålig att den gick av nästan helt när jag tog ner röret. Det var även hål på flera ställen på slangarna. Det såg ut som om det var stålnätet utanpå som skavt hål på slangen av vibrationerna.

Nu fick kompisen ta över för kap- och svetsarbetet. Man får mäta och kapa rätt noga så att passar bra. Om det, som i mitt fall, gått av helt kan det vara bra att mäta avståndet mellan flänsarna på röret som sitter kvar under bilen. Ett litet knep för svetsningen är att vika en svetstråd till ett V och lägga i skarven när man punktar ihop, för att få en lagom spalt. Han MAG-svetsade och fick en perfekt genombränning, men det är en duktig svetsare.

Sedan var det ”bara” att hänga tillbaka röret. Med lite hjälp av kompisen gick det rätt snabbt. Smorde alla gängor med kopparpasta, hängde dit röret och satte dit alla skruvar och muttrar innan vi drog åt.
Ingen av skarvarna har några packningar utan det är konor som tätar, allt blev tätt utan problem.

Nu går bilen tyst och fint och i fredags besiktigade jag den utan anmärkning.

Inlägget ovan om slangar för 150 kr/st och 5 minuters svetsjobb låter lite optimistiskt. Jag gav nästan 1000 kr för två slangar och att kapa rakt, punkta ihop, prova och helsvetsa tog nog en timme. Totalt tog jobbet c:a fyra timmar, inkl. att hissa och palla. Med tanke på att jag sparade 7000 kr bara på delarna känns det som en rätt bra timlön.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Det var drygt ett år sedan jag gjorde detta (och starta denna diskusion) och det har varit tätt i över året nu.
Jag fick nog betala närmare 1000kr för flexrören (tror jag) Lite wiskey och 500kr så var svetsjobbet gjort. Lämna röret på morgon och hämta på kvällen för åka hem och montera. Nästa morgon var bilen som nu. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.