|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
min ny 530d -01 läcker i avgasröret. först verkar det vara 2 burkar uppe i motorn(kan det vara katalysatorn) och sedan kommer två rör ut och där sitter någon form av stålfäta (där det läcker) för att sedan skruvskarvas ihop med resterand avgasrör. Vad för flätorn? Blir det dyrt när det läcker där? | |
| Aj....om du kollar här: Länk så förstår jag som att du har ett läckage på "nr 1" (verkar som om "stålflätorna" sitter ihop med denna del)...Denna del är katalysatorn så den kan bara var dyr att byta... | |
|
ja... ser ut som du har rätt. Bilen är precis ny för mig så jag har inget begrepp om vad "dyr" är för kostnad, eller om det går och laga. /T |
|
|
Hej Har du köpt bilen privat eller på firma? Prova att kontaka någon firma som bygger avgasrör och monterar, de kanske kan svetsa den delen? Mvh Asken |
|
|
Jag antar att den delen går på 6-9kkr på BMW det är komplett främre utbyteskat. Artikelnummer 18317785911 enligt vad jag kan utläsa. Har du gjort en milkoll på bilen för den delen ska inte gå sönder normalt. Hur långt har den rullat enligt mätaren? Nyimport med X som första bokstav? Mvh Asken |
|
|
Som jämförelse, min har gått drygt 19000mil, inget läckage. Om flexdelen har fått en stöt eller blivit bruten av någon annan anledning så knäcker man dem ganska enkelt. De blir ganska "oflexande" och spröda efter ett tag. En troligare orsak än milfusk tycker jag!? Ang åtgärd. Köp två universal flexdelar för 150:-/st kapa bort de gamla och svetsa dit de nya. Har du ingen svets och vill komma undan billigt. Kanske du kan skruva loss å kapa rent delarna? (Märk upp ur de sitter) och åk till en mekanisk verkstad. De svetsar ihop det på 5min. |
|
|
Hur har du märkt att den är sönder då? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Hej, kom precis upp från garaget efter att legat under min nya bil hela morgonen och kollat på mitt läckage. Petar man bort nätet (som även massa trådar har gått av) så är det en perforerat (stavas det så) rör under och båda dom rören har massa små hål i sig. Har nu lindat runt lite silvertape bara för höra om det går tystare, och det gör det (tapen lär väl försvinna första kilometern) Misstänkte att det kosta strax under 10kkr, som Asken skriver Bilen har gått 17000mil (2001:a)och är Tyskimport (10 i tyskland och 7 i sverige) Allt jag kollat så verkar det stämma, men man vet aldrig. Den är i alla fall kanonfin i övrigt |
|
|
Jag märkt att den var sönder när jag kom hem och bilen gick i "tystare miljö". När jag köpte den igår var det hård vind och hörde inte att det var något förhöjt ljud. Tror reg nummret börjar på "W" (kan väl gå ut och kolla om det har någon betydelse). Bra ide med flexrör om det fungerar. Jag trodde det satt "något" inne i dessa rör som hade med katalysatorn och göra. Vad gör rören för nytta? Är det för ta upp vibrationer? |
|
|
Ja fick läckage på en av mina flexislang "stålfläta", en uphängning hade gått av så utav de så hade en spruckit. Köpte 2 st nya på mekonomen och fick hjälp av en kille att svtesa dit dom, fungerade fin fint, slangarna gick på ca 800 kr st. Inte allt för krångligt att byta lite skruvning av avgassystemet och kunig svetsare så ska de inte vara nått problem. MVH Jens |
|
| Länk | |
|
Det här blir ju bättre och bättre. Det ser ut precis som på länken NPe skicka och billigt på Biltema verkar det vara... tack |
|
| Har gjort samma sak på min 530d, Köpte två st på biltema men kunde bara använda den ena, blev för grovt med båda, så det fick bli en fråm meca och en från biltema och lite svetsjobb. Funkar kanon. | |
|
Jonek... menar du att 2 st från Biltema blir för tjockt och inte får plats i bredd?? Vad är meca för affär |
|
|
Ja 2st av biltemas blir för tjockt. www.meca.se |
|
|
var på Meca idag men dom var lika tjocka... kommer du ihåg vilken modell du köpte |
|
| Tyvärr minns inte vilken modell, men köp några olika och be att få lämna tillbaks de du inte använder. | |
|
försökte mäta med skjutmått och räkna ut om det går. jag antar att dina ligger emot varandra (om dom gör så var jag rädd att det skaver hål till slut) |
|
| Minns inte om dom låg emot varandra, Du hittar säkert några som passar. | |
| Länk | |
|
ser man på besiktningen vid avgastestet att det är håll nåstans i avgassystemet? kan det ge fel värden? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.