AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.918

Erfarenhet av Dieseltechs nya D-Chip High End någon?

Sida 1 av 2
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Tycker det låter grymt intressant när man läser om det men det skulle va kul att höra om nån här provat det än. Det verkar ju va en helt annan sak än alla boxar som bara trycker i mer bränsle och får färddatorn att visa helt fel.
En riktig extern styrning som dessutom går att ställa om efter önskemål själv i sin dator.
Här kan man läsa om den:
Länk

/Sören

Min BMW120d:
Länk
Tjena Sören!

Jag tycker du ska höra med ProMotech. De har nämligen börjat sälja sin ny box till Common Rail bilar, CR5. Den har förutom en suverän kvalitet (helt inkapslad box och med riktig bilkontakt mellan kablaget och boxen), en unik laddtryckskontroll. Du kan få upp till 10% ökning av laddtrycket om du vill! Plugg-in anslutning.
Du får 209hk och 429 Nm i din kärra!
Priset på 4900:- behåller de även på denna boxen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk läs JE1:s inlägg och Länk Länk

Bosse Boo:

Enligt Promotech:s hemsida så kom CR4 2006-08-04, det står inget om CR5.

Dieseltech verkar fortfarande ensamma om att kunna låta railtrycket vara oförändrat.

Mvh
Nej, på CR4 är det INTE railtrycket som ökas, tvärt om, det är ÖPPNINGSTIDEN som förlängs. CR5 har de inte lagt ut på siten ännu men den finns att köpa. Mejla dem så får du se.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bosse B: Har du ngtmed Promotech att göra?
Mvh
Asken
Jag har själv köpt en CR5 till min BMW530d -05. Haft den sen i torsdags.
Den var bara att plugga in den (två kontakter). Inga som helst inställningar som man måste göra :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Bra med enkel anslutning men gör inte den ungefär som dom andra, t.ex. får färddatorn att visa helt fel? Eller skiljer sig CR5boxen från KCRtyperna?
Hur?

Min BMW120d:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag läste JE1s inlägg och tycker det är konstigt att argumentationen blev så agressiv. Hade hellre velat ha lite tydligare fakta om vad som faktiskt är bättre med deras High End. Gärna om JE1 kunde förklara High End jmf med CR5 och dom vanliga boxarna.
Vill gärna ha nåt men det är svårt att välja...

Min BMW120d:
Länk
Nej CR5 är inte på något sätt som en box som KCR säljer.
CR5 är för det första helt i aluminium, inga som helst öppningar på boxen. Inga justeringar (effektval) som behöver ställas in och som option (det valde jag) kan man få 0.1 bars höjning av laddtrycket eftersom den funktionen redan finns förberedd i boxen. (därav kontakt nr. 2 som ansluts). Jag passade samtidigt på att teckna deras tuninggaranti som täcker hela bilen (inte bara motorn). Prislappen blev 7195:- med försäkringen. Lite svettigt tyckte jag förs med 2295:- för försäkringen men kom senare på mig själv med att vara dumsnål med tanke på hur pass dyr bil man ändå har och vad man faktiskt får för försäkringen. Den kan man fortsätta att teckna även den dagen då nybilsgarantin har gått ut.
Har inte sett om färddatorn missvisar men har å andra sidan inte haft boxen så länge.
Kanske ska nämna att jag nu har 299hk och 638Nm i bilen :)
Original: 231hk och 500Nm.
CR5 utan laddtryckshöjning: 272hk och 580Nm.
so
44
soler
530xd-06
Bosse Boo, berätta gärna hur du upplever bilen med boxen! Har du automatlåda till bilen? Har både prövat Promotech och KCR. Kände en liten skillnad men tyvärr reagerar lådan otroligt ryckigt på boxarna.
Jag tyckar inte att lådan (automat) beter sig annorlunda med boxen monterad. Lådorna i 530d/535d är ju kända för att vara lite "sega" och det kanske är lite av anledningen till att BMM nu kommer en ny låda i mars.
Har du provat att uppdatera lådans mjukvara?
Effektskillnaden är helt enorm! Gissa om det var enkelt att få chaufför igår kväll :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Här en tysk variant av trim från G-Power:
Länk

"Only the original D-Tronic II from G-POWER optimizes the performance evolvement of your BMW diesel engine brand specifically and improves by parameters especially adjusted to the BMW engine management the consumption and performance values of your car, by at the same time maintaining the engine protection fuctions thanks to the unique *ECM programming." Låter inte det lite som D-chip High end?

Vad tror ni om den jmf med CR5 och D-chip?

Min BMW120d:
Länk
Ja, vad säger man. "Svensk produkt utvecklad av personal med mångårig erfarenhet inom bilindustrin". Vad tycker ni själva? Länk

För övrigt vad det gäller utlägget från G-POWER så låter det ju minst sagt som snygg svansföring inom marknadsföring....
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Vad menas??? Är D-chip High End nåt tyskt import? Den tyska sidan verkar ju inte vara ny och knappt aktiv?

Min BMW120d:
Länk
Förvånad?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Javars och om det är så hur visste du det? Jobbar du för KCR lr nån annan konkurrent? Vore nice med lite förklaring.

Min BMW120d:
Länk
so
44
soler
530xd-06
BosseBoo, jag har inte uppdaterad lådans mjukvara. Det Kanske är lösningen till problemet. Är du fortfarande nöjd med boxen?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Mailade Dieseltech och fick snabbt svar:
"-Det är en rejäl vidareutveckling från grundkonceptet av dessa.
Vi har tagit över stafettpinnen och nykonstruerat dessa till att vara
snabbare, fler parametrar och till en otrolig exakthet. Det är som sagt en
extern motorstyrning som mappas för kundens bil. Så konstruktionen,
mjukvaran och det nya konceptet är synnerligen blågult."
Jag kollade ett tyskt forum och Zemotex verkar vara grunden för D-chip vilket nog inte gör den sämre. Tror i daxläget att D-chip är mest intressant, men det skulle va kul att hör om nån här använder den och vad ni isf. tycker.

/Sören

Min BMW120d:
Länk
Haha, det verkar enkelt att få folk att tro vad som helst. Var ligger deras produktion? Sett bilder? Varit där?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag är nog mest nyfiken på ditt intresse i att misskreditera dom. Antar att det beror på att du jobbar för en konkurrent. Egentligen bryr jag mig inte om boxar byggs i Sverige eller Tyskland bara dom är bra. Min BMW tror jag är byggd i Tyskland även om jag inte var där och såg det.
Så?

Min BMW120d:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.