AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.897

Köpförslag BMW M5

Sida 2 av 2
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Majid: Jag skulle inte köpa en M5 om jag var du. Även om kalkylen precis går ihop på pappret så kommer de oförutsedda utgifterna ta knäcken på dig. Vips så behöver du nya sommar eller vinterdäck, InspektionII eller någon annan typ av service.

Din ålder ligger dig definitivt i fatet vad gäller försäkringen. Inga försäkringsbolag vill ha stockholmsbor under 25 som kunder, speciellt inte stockholmsbor med ett 400hk monster. Räkna med en oerhört hög premie.

Satsa istället på en 325, 328 eller 330. Fortfarande dyra bilar att äga men inte i närheten av vad en M5 kostar i drift.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej
I kategorin underhåll faller som ni säger givetvis fler poster än service in; min kalkyl ser ut som följer, rätta mig väldigt gärna om jag har en overklig kostnadsuppfattning. Förljande baseras på en sv-såld 00a, ägd av person runt 30år, körsträcka 2000mil/år.

däck: en uppsättning Michelin PS2 kostar 11200kr inkl mont på däckonline, räknar med att de håller ca 4000mil om man kör med DSC och lite vett..;-), dvs ca 2,8kr/mil

olja, väldigt individuellt, ca 1lit per 500mil? 250-300kr/lit. dvs 0,6kr/lit

bromsar, har dålig koll på hur länge det håller, skivor (runt om ca 10'kr?) borde väl hålla 8-10000mil? belägg mindre kostnad (2'kr?), kanske 3-5'mil?
så räkna med en 1,5kr/mil?

tvätt/lackvård: 10pack tvättsvamp, schampoo, vax, avfettning ca 150kr/mån eller runt 1kr/mil.

torkarblad mm oförutsett, batteri 500-1000kr/år eller 0,25-0,5kr/mil

totalt underhåll exkl service: 6,15kr/mil eller 1025kr/mån om man kör 2000mil/år.

sen tillkommer som sagt

service; ponera att vi säger 400kr/mån

kapitalkostnad (utebliven ränta 0,02% (fast) minus 30% skatteavdrag);
bilens värde som ex 230'kr ger 270kr/mån

värdeminskning, stora frågetecknet!, gör man en BRA affär så räkna kanske 20-25'kr/år? dvs ca 2'kr/mån.

försäkring, väldigt individuellt av naturliga skäl. personer över 30år som äger en sv-såld 00a kanske neråt 7-9'kr per år..dvs ca 600kr/mån
för ungdomar kanske 2'kr/mån???

skatt; ca 2300kr/år eller 190kr/mån

bränsle; beroende på körsätt, de gånger jag kört e39 m5 har medelförbr landat runt 1,7 :-) räkna sedan att du kör en del motoväg/landsväg så kanske du snittar ner åt 1,3? 1,3x11krx2000mil = ca 2400kr/mån

reservdelar/reparationer utöver service; om man har riktigt jädra otur kanske man kan räkna med att något av Vanos, diff el dyligt rasar under en 5års-period.30-50'kr delat på 5år = 500-900kr/mån

totalt inkl allt; ca 5000-5500kr/mån (inkl bränsle, som jag förbrukar oavsett vilken bil jag använder)

mvh
HFR
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Låter väl ganska rimlig. Själv har jag räknat med att hamna runt på 4000/mån.

För att komma ner dit krävs nog att man köper rätt bil till rätt pris samt skruvar och servar själv. Köper däcken och delarna på rätt ställe osv. Hittar en hyffsat förmånlig försäkring. Ej lån.

Racerbilen: Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
BjörnB, du menar 4'kr exkl bränsle eller hur?
Har du planer på en e39 M5 själv?, trevligt! :-)
Jag inbillar mig själv att de redan fått ta "generationsskifte-drop'et" efter E60/ E60 M5...hur resonerar du? Lite av samma anledning som jag drar mig för att överväga en M3 e46 i dagens läge.

mvh
HFR
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
HFR:4000 mil på däcken låter väl optimistiskt,mina bakdäck är slut efter 1500 mil och jag kör ändå inte som en biltjuv
5000 kr/månaden låter som kostnaden för vilken E39 som helst... Alltså knappt dyrare att äga M5!?
Kollade precis i senaste Teknikens Värld, där testar dom familjebussar :( , om man struntar i det ointressanta testet och kollar på deras kostnadskalkyl blir man lite förvånad. Att äga en ex. Ford S-Max kostar vid 3 års ägande och 6000 mil, enligt TV 6575 kr/månad.

Om HFR:s kalkyl stämmer så tjänar man alltså pengar på att köra värsting BMW istället för Ford :) och folk klagar på att BMW är dyra!

Svårt att välja...

Ford S-Max; 140hk, framhjulsdrift, en FORD, 0-100 på en evighet, o.s.v.

v.s

BMW M5; 400hk, bakhjulsdrift + diff :), en BMW iofs även negativ image, betydligt billigare, o.s.v.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
HFR, jag tvekar fram och tillbaka.
Jag är inne på en rolig bruksbil tex M5e39, M3e46, Alpina B3(s?) touring eller 330 touring.

Har inte bråttom slår till när rätt bil och tillfälle dyker upp.

M5:an har sjunkit så pass att värdeminskningen numera är relativt liten i kr räknat även om den i % fortfarande blir ganska hög.

Samuel2, det behöver inte vara mycket dyrare att köra 6-7 år gammal M-bil än att plocka ut en splirrans ny ford och köra den i tre år. Räkna på den nya bilens värdeminskning första och andra året. Jämför också kapitalkostnaden.
Ganska avgörande för M5e39 kalkylen är vad försäkringen kostar och det är som tidigare påpekats högst individuell.

Jag har åkt e39 tidigare (inte M5) ca 2000mil om året och det kostade mig inte i närheten av 5000:- i månaden. Snarare uppskattningsvis 3000-3500:-
Men då mekar och serva jag själv det jag kan och varken köper eller säljer via bilfirma.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hade jag varit i dina kläder med boende i innerstan osv.
hade jag satsat på en rolig äldre BMW (535, 540, 735, 325) i brukskick som klarade sig med
en trafikförsäkring och en rattkrycka.

En sådan som man vågar fickparkera på trånga gator utan att ligga sömnlös om nätterna.
Fatta vad mycket pengar det blir över till kuliga saker (lgh, krog, middag, Bio, JätteTV mm.) och slippa göda försäkringsbolagen både med premier och självrisker när bilen skall in och ut på lackning för minsta repa. ;)

Men det är ju jag det... ;)

Mvh.

Leffo
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Har bara en kommentar.
Jag tar aldrig med värdeminskning och och förlorad avkastning med i månadskostnadskalkylen.
Orsak: Det är inga reella kostnader, altså det syns inte i plånboken medans man har bilen. Jag är enig i att i totalkalkylen så måste det tas med som kostnad men om man ska räkna om man har råd att ha bilen på månadsbasis, räcker det med ränta+amortering och löpande kostnader(service+slitdelar+marginal till oförutsedda kostnader+försäkring+bränsle).

MVH:
Sakke
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
helt OT men...en förbenat fin M3 e30 du har Björn! Klassiker..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Dr Sakke jag förstår hur du resonerar men värdeminskning syns absolut i plånboken om du tittar på hela bilägandet över tiden från köp till sälj dessutom är det en ganska stor post, men den syns inte lika direkt och påtagligt som bensinräkningen.

Skulle vilja påstå att ditt sätt att räkna är att lura sig själv att köpa en roligare bil och dyrare bil, kanske det kanske inte är helt fel ;)

Jag försöker hela tiden förtränga den uteblivna avkastningen på det kapital jag har det bundet i entusiastbilen. Ett tråkigare sätt att räkna men tycker nog det är mer realistiskt och korrekt.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
HFR, tackar och bockar!

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
BjörnB:
Javisst, det är det som är meningen :o).
Nej , men alvarligt, som jag skrev, Värdeminskning på verkar inte månadskostnaden direkt dvs om du har en ny M5 för 900000 så är det kostnader för avbetalning som svider samt underhåll. Om du aldrig säljer bilen så märker du inte av värdeminskningen någonstans.
Och om du säljer bilen så täcker avbetalningarna värdeminskningen så att du inte står med restskuld när du säljer bilen.
Mitt poäng är att just denna kostnad, trots att den är sannolikt den största iaf på en ny bil, inte syns på de faktiska kostnaderna som du måste betala medans du har bilen. Därmed påverkar den inte beräkningen om man har råd att ha bilen eller inte. Det är bara en stöt man får ta i SLUTÄNDAN och man tappar dom pengarna helt klart.

MVH:
Sakke
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
DrSakke.

Om du sitter med närmare en mille på banken/aktier/fonder så skulle det vara billigare att plocka ut en ny M5-07 än att köpa en begagnad M5e39 med ditt sätt att räkna.

Du har gratis service, billigare försäkring, garanti osv. Således blir pengarna som måste ut varje månad mindre med den nya bilen.

Men avkastningen på en välinvesterad mille (eller snarare 800' som det blir kvar) kan mycket väl räcka till driften av e39:an inklusive värdeminskningen.

Hur som helst jag tror vi förstår varann och var och en får givetvis räkna på sitt sätt bara man vet vad man räknar på.

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
:o)
Javisst, så blir det!!!!
Jo, jag tror också att vi förstår varandra. Det där med Ny M5 var ett extremexempel, men i grunden ja, om du har en mille som du kan disponera fritt..... Själva månadskostnaden för INNEHAVET av bilen kan vara mindre. Men som jag skrev, man får ta den ekonomiska stöten för eller senare och det är klart man tappar potentiell inkomst/avkastning.

Ville i grunden bara få fram att värdeminskning/kapitalkostnad kanske inte är av stor betydelse när man räknar om man ska ha råd att ha en lite ÄLDRE beg. bil som en 5-6år gammal M5 t.ex. från månad till månad.

Jag t.ex har inte haft några som helst "kostnader" av värdeminskningen på min M5 touring(har haft den i över 5 år) dock är driftskostnaden tillräckligt hög även utan den :o).

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.