|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är 20år bor i Stockholm, jobbar heltid. Funderar starkt på en BMW M5 (96-00) eller E46 325-328 (98-02.a) Iomed att jag inte har större utgifter än min hyra på 3200:-. Tjänar mellan 17500-18500 som ingångslön. Har jag råd att köpa en BMW M5 exempelvis, eller är de dyrt me försäkring etc. Lätt att få sålt osv? Nån som vet billigaste försäkring, mycke tankar kring de. Står mellan en BMW M5,a eller E46.a typ 325-328. Vilken av dem två bilarna är bästa köp? Skulle gärna vilja ha tips! Tack! | |
|
M5:an har du nog inte råd att försäkra... |
|
| Glömde jag att skriva 17500-18500 EFTER skatt, allså runt 27-28tusen före då | |
|
Tror inte det räcker. Hörde om en i din ålder i Stockholm, som skulle försäkra en M3: a /E46, det skulle kosta 103 000!! Han frågade iofs bara på ett bolag- men ändå. Inte värt att lägga allt man har på det. |
|
| de blir dyrt, sen ska man betala av bilån etc. huaa. | |
|
iof har jag svårt att tro att försäkringen kan vara så hög fast man är 20år. har en vän som äger Chevrolet Avalanche 5.7l V8, och försäkringen på den ligger kring 25tusen, men då bor han i norrland iof. |
|
|
Majid: ta reg.nr på nån M5a på blocket och ring runt olika bolagen, så får du lite mer kött på bena. Min gamla pärla: Länk |
|
|
"Iomed att jag inte har större utgifter än min hyra på 3200:-." Har du inga andra utgifter än så borde du teoretiskt ha råd. Men M5 99-00 (96-98 fanns ingen M5) är ingen billig bil att äga. Som sagts tidigare, börja med att kolla försäkringspremien. Sedan kostar service och underhåll ett par tre tusen till i månaden därutöver bränsle, ränta och amortering mm mm. Spontant känns det som en något dyr bil i förhållande till inkomsten men är man beredd att göra avkall på andra intressen, resor mm kan det funka. Gör en nogrann budget. Racerbilen: Länk |
|
|
Räkna med ca 10'/månad i totalkostnader. Tycker du det är värt är det bara att slå till. Trygg-Hansa har den billigaste försäkringen för min del. //Agge |
|
|
Har du verkligen inga andra utgifter än din hyra? Själv har jag bl a hemförsäkring, el, tandläkare, kläder, mat, telefon, bredband, mm mm som tillsammand faktiskts blir några kronor...Sen är ju frågan om du köper bilen kontant eller ska ta lån för det skiljer ju också en del. Lån bör ju också betalas av i samma takt som bilen tappar i värde så att du inte i slutändan sitter med mer lån än bilen är värd. Du kan säkert klara en M5 på din lön men frågan är om du är villig att göra de prioriteringar som förmodligen krävs. ___ //Ulf |
|
|
kolla min hemsida och ta gärna mitt reg nr om du vill:) el kolla länken Länk |
|
|
10´/månad i totalkostander?? För vad då,om man får fråga.??? |
|
|
10 i månadén HALLÅÅÅÅ JA hehehe.. Vraför inte slå till på en 330 ci istället |
|
|
Tycker också att 10´ låter rätt saftigt tilltaget. Antar att det är baserat på en hög försäkringspremie + ränta och amortering. Kolla vad ett ev. lån+amortering skulle kosta samt försäkringen och skatten. Räkna med 1.5l/mil i bränsle. Utöver detta tycker jag att 2000-3000 i månaden kan vara rimligt att avsätta för service och reparationer. Racerbilen: Länk |
|
| Att halvförsäkra är också ett bra alternativ till så här passa gamla bilar. | |
| starkid, jag vet inte om jag skulle ha tillräckligt starka nerver för att halvförsäkra en bil för 150-170kkr såvida inte försäkringen kostar 103kkr per år... | |
|
Bianca, räknade allt jag betalar varje månad, dvs med bensin. Det är säkert billigare för andra. Betalar ca 2500 i försäkring, 3500-4000 kr för bensin. Reparationskostnader, service+ däck mm går säkert upp 4000 kr i genomsnitt, om inte mer. Ska tillägga att jag inte har ett dåligt ex som åker in till verkstan hela tiden heller, men det kostar endel så fort den gör det. Björn, har inget lån på bilen. //Agge |
|
|
Agge, du verkar köra en hel del med tanke på din bränsle kostnad, 3000-3500 mil/år kanske? Det förklarar en hel del. Sen tycker jag 4000:- i underhåll per månad låter mycket. Men det är klart lämnar man in bilen på verkstad och inte skruvar så mycket själv så kostar det. Även om man inte har lån på bilen måste man räkna på kapitalkostnad (utebliven avkastning) och värdeminskning annars lurar man bara sig själv. Racerbilen: Länk |
|
|
Hej! Intressant att ni budgeterar 2-3000kr/mån i service o underhåll; Om man servar hos en duktig men icke-auktoriserad verkstad kostar, om jag inte blivit helt felinformerad, en insp1 ca 6-7'kr, insp2 ca 10'kr och oljeservice ca 2'kr? Om man kör 10000mil kräver det en insp1, en insp2 och 2 oljeservice = tot ca 20'kr. Slår man ut det på 2000mil/år ger det 5 års servicekotnader, dvs 4'kr per år. Eller 3-400kr i månaden... Vad räknar ni att resterande 2600-3600kr i månaden tar vägen? Så ofta går väl inte Vanos, diffar, koppling mm sönder hoppas jag? mvh HFR |
|
| De kanske räknar med värdeminskning ... | |
|
HFR, jag tycker ochså att vissa verkar dra till ordentligt. Men till service och underhåll räknar jag även däck, bromsar, kompletterande rostskydd, tvätt, lackvård och hundra andra små poster. Värdeminskning måste givetvis också räknas in, dock inte i service och underhållskostnader. Men av alla dessa kostnader är de flesta inte dyrare än till vilken 523:a som helst. Men allt måste räknas in för att inte lura sig själv. Vore intressant om du ville komplettera din kalkyl med dessa kostander samt en post med oförutsett. Racerbilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.