AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.509

M5or för under 150.000kr någon som har kollat in dessa :)?

Sida 3 av 4
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Det med mattan som är sliten,det är ingen M5 orginal matta vad jag kan se,
så det kan ju kvitta.
Nä men bara kolla bilen noga, kolla efter rost, klimat, så den kyler bra, och så allt fungerar bra, kolla sport knappen(när du trycker in den så ska bilen rycka till lite)Du märker om den fungerar.
Det med kopplingen får du också kolla noga,men dom är lite speciella att köra, innan man har vant sig.
Hoppas den är fin då....
Mvh Jim

Samt Alfa Romeo
robert pentén
men sportknappen hmm kan man testa att trycka på den när bilen står p¨å tomggnåg ? är det då den ska rycka till?

12.2 // 192km/h
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Nä,du tryck när du kör,
ex: du ligger i 50km/h, så trycker du in sport knappen, så då rycker det till(lite) du märker att det fungerar/ sen så svarar den mycket bättre på gasen också...

robert pentén
oki , ska iväg nu tja.

12.2 // 192km/h
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tips för bra bilköp i detta fallet.
Bakgrundskoll. Bilen står ej reggad på killen som annonserar, reggad på morsan kanske? Försäkringen går lätt på 25 papp på en yngre herre...
Bilen har ingen navi, pruta 10 papp rakt av, enklare att sälja en bil med navi.
Provkörning. Se till att starta bilen kall om möjligt för att upptäcka ev missljud. Fråga ägaren hur mkt olja den drar. Alla M5 39 drar olja frågan är hur mkt,
Kontakta verkstad som servat bilen bakåt, nosa på detaljer.
Koppling. Körtekniken med m5 är. Kliv av koppling, ge gas. Att möta i dragläge och samtidigt gasa ger sönderkörd koppling på 4k mil max, likadant kökörning utan kunskap om hur man kör den. Ny koppling plus uttrampningslager 7-12k beroende på om man gör det själv el inte.
Bytt olja i växellåda och bakaxel?
Vad ger säljaren för första intryck, känns det bra brukar det vara bra.
Massa babbel som inte säger något och slappt handslag och kan inte titta i ögonen vid första mötet går både säljare och bil bort för mig personligen iaf.
Dokumentation och kvitton, kolla noga.
Restskulder på bilen?
Kolla så handbromsen tar direkt, tar högt upp= handbromsrenovering vid dom milen. 5 papp på verkstad.
Vindrutans skick, gör så att bilen känns fräsch med ny vindruta.
Kolla insida på dörrar och falsar, rost på e39. Skitigt= bilen är inte pedantskött om man inte tvättar där ibland.
Däckens mönsterdjup och slitagebild. Nya puckar 3 papp styck.
Se till att säljaren står för besiktningen.
Låt en verkstad testa bilen noga för att hitta ev fel och felminnen i datorn. Rekommenderar Bil&Motorteknik 087110687.
Låt säljaren svettas och görklart för dig att du klarar dig utan bilen samt har cash. Prata pengar först när du gått igenom bilen noga. Ha 20 papp i reserv för ev oväntade reparationer.
Var trevlig och konkret.
:)
lol att gissa slitage på bilen genom att kolla plastmattorna.
Man kan väl byta mattor när som helst. Men det är bra att veta att en del kollar detta vid köp av bil. Bara att lägga in nya då

Robert Lundberg :

Hur ser du att pedalerna verkar bytta? Att gummimattan lika gärna kan komma från en annan bil från början och inte är något att avgöra mätarställningen med tror jag nog att du inser själv...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det troliga är väl ändå att matterna används för vinterbruk och att det finns originalmattor i velour? Någon måtta på misstänksamheten får det väl vara?
robert pentén
tackar asken mycket bra :)

gjorde det mesta där, killen verkade seriös, kolla in i ögonen, handslaget var fin, han var 22år, hade haft bilen i två år, står på morsan annars kostar det 60k för honom per år.

ska slänga upp bilder och film så hör ni motorn.
jag kollade in bilen ca 40minuter, provkörde inte testa lite inne där den stod i byggnanden, vi prata inte om provkörning för det kändes som det inte kommer bli den bilen ändå.
motorhuven gick inte att stänga ibland kom snett helt enkelt.
lät lite väl mycket ohc länge från motorn.
dom service plupparna som ska komma upp vid motorstart kom inte upp, hela motorservice indikatorn eller den raden med plupparna var nedsläckt/lös dåligt/tändes aldrig.

bilen var som ny inuti, väldigtfräscht intryck. har en film hur växlespaken slappar, eller den kanske ska röra sig som den gör.

servad som den ska enligt service boken, tagit bilder ur den.
en dörr list som var förflyttad sidled men som gick att trycka tillbaka i rätt position men om man öppnar dörren så ändrar den sig igen pga av att ena sidan av listan böjar ut sig ca 0.5cm som gör att den tar emot framdörrren som görs att den pressas bakåt.
kopplingen lät eller när man tröck ner pedalen MAX längst ner så klicka det till, lät som någon plast bit där vid pedastället kom åt och klicka till hört varje gång man tröck max ner, vilket man inte behövde men han nämde det, jag testa tt trycka hårt långt ner, så lät det, dte hör man oxo på filmen.

ja lite små bubblor vid reg plåtenbak., ena hörnet på bakdörren. lite lite vid takcräcket, inget genom lacken bara sånt man ser under.

bildre och film kommer länk på om nån minut.

12.2 // 192km/h
Lasse Karlsson
Måste både gå på Biancas linje men också kanske gå lite emot honom! Det är ju inte självklart att en 99 med dryga 13000 mil är ett vrak, skrot eller kalla det vad man vill, men alla på detta forum borde vara rörande överens om att de nyare M5:orna(E39) från 01 och framåt med dess uppgraderingar är lite "bättre" än de äldre! hävdar man nått annat ljuger man, så är det bara!!

Sen: varför skulle Bianca vara bitter för att han köpt en 03:a M5 då ni säger att den sjunker i pris med åren??? vilken bil gör inte det idag???? och precis som om han inte kände till det innan han slog till!!! BMW M5 E39 är ju mer en "bruksbil" än en utpräglad "racer", och jag tror att det är få som tror att M5:an E39 i stort skulle stanna i prisras o att man skulle få pengarna i stort tillbaka, efter ett antal år och tusentals mil!!!

Jag resonerar så här: I mitt tycke är BMW 5 serie E39 en vansinnigt läcker o snygg bil(men smaken är ju som baken) många garvar säkert om man påstår att den är läckrare än tex en Porsche!! men jag tycker det!! Samtidigt som det är en praktisk bil(man får in lite packning, man kan åka fler än 2 mm) så är det lite av en "racer" som kan mäta sig med det mesta(men det är klart att det finns vassare saker, helt klart!!) Den ligger i en prisklass, där man kan få en lite nyare sak, utan att behöva punga ut med 1 miljon!! ska man handla Porsche får man ju lägga ett par hundra tusen för en bil från början av 80-talet och då på en bil som troligtvis inte rullar många mil på ett år, det blir som en båt, kostar massor men används i stort aldrig!!

Sen att en bil sjunker 30000 om året!! det gör ju alla lite nyare bilar!!! Att min BMW också gör det, rör mig inte i ryggen!! jag vet att jag lätt skulle kunna ha den som enda bil året om utan problem!! sen att jag väljer att inte ha den så mycket på vägarna vintertid(gäller även Bianca, vet jag) hör inte hit!! det är min ensak!! och att en bil man använder jämt som går massor av mil och som är ens "bruksbil" sjunker 30000 i värde/år so what??? Då har jag ju i alla fall min "drömbil" för användning varje dag, och det är mumma det!!!

Köpte min Maj 05 för strax över 290-tusen och fick den i dagarna värderad till runt 260 det blir inte ens 20-tusen och år!! det är lika mycket prisras som en saab 9000 98-99 ligger på per år i prisras!! det kan jag ta!! då jag vet att BMW:n kostade runt 900-tusen 02 och alltså sjönk ca 600000 på 3 år innan jag fick möjlighet att köpa den!!!!

Sen går det ju såklart att hitta en fin 99 med lagom med mil på mätaren!! jag har sett bilar med 20 år på nacken som varit pärlor!!

HA DET!!
robert pentén
sådär. länkar.

Länk

Länk

Länk

sportknappen funka oxo, vi testa inte men han berätta att det funka, och jag bad inte att han skulle bevisa det och köra runt med mig.

acc funka.

sen en rolig liten grej på siffa nr1 så ser det ut som displayen gjort någon rolig figur vid siffra ett där som ni ser.

fronten omlackar, skärmen och huven, jag fråga om den varit krockad det var inget han visste om, eller att motorhuven itne ville stängas utan meck.

12.2 // 192km/h
robert pentén
första länken som ni fick itll bilderna ska ni klicka på bmw "m5 check mappen" här e direkt länk Länk

12.2 // 192km/h
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag tror att många drar sig lite för att köpa en 01 för 100-150K tusen mer än vad en 99 kostar men det är bara vad jag tror.Det verkar ju även vara så att dom flesta M5or med gamla motorn har fått sina LLM och vanos bytta så då borde det vara lungt med det.Att vissa äldre motorer drar olja vet vi och det gör även andra bmv mototer vissa m54 tex och det man får betala för den extra oljeförbrukningen på ett år måste vara försvinnande lite om man räknar till vad allt annat kostar att äga en M5a.Min drar inte onormalt med olja.Det har ej minska något sedan jag köpte den men jag har kört relativt lungt.

Min Bil Länk
Gemini__
Trevligt att du lägger ut detta material för oss, uppskattas. Är också sugen på en M5 E39, de har rasat en hel del i pris den senaste tiden må jag säga =) Vilket är kanon för oss spekulanter.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Blir det en M5 E39 för mig kommer jag sikta in mig på en -01 eller nyare dock. Detta pga de uppgraderingar som utfördes.
robert pentén
visst tänkte att det kan vara bra om någon annan är sugen på bilen, som ser ut som ny inuti, och fräscht motorrum. mm mm. dock små saker jag stör mig på som jag inte har kunskap i, tyckte den lät lite väl på tomgång också.

han hade kvitton på allt han bytt, allt sånt står i annonsen oxo. lm mätarna, abs givare, och abs styrenhet., bromsar, belägg, däck.

chippad är den oxo inte av han utan den första som tog in den tillsverge, så den maxar ut på motorvägen. han har testat en gång 289 eller något sånt sen sluta han.

i tys var det en äldre gubbe som hade bilen. såldes efter 10.k mil.
till en gubbe i sverige, sen hans polare och nu han.

12.2 // 192km/h
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen är ett vrak den är inget mer att orda om. En fräsch bil kostar flis så är det bara om man inte hittar en människa som inte förstår ett dyft på affärer dvs... Att tro man skall göra det där fyndet är i många fall en utopi.
Bianca har rätt och menar att förmedla det han vet av M5ägande och sina erfarenheter.
Robert: Du har ju lärt dig mycket och om du vill ha en bil med okänd bakgrund så vet du ju jur du ska köpa. Man måste ju kika på ett antal innan man hittar rätt om man inte har erfarenheten. Chippad samt ev frontsmälld( den där listen gör det tydligast för mig, dörrar feljusterade....) säger väl det mesta...
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ser att det är icke org strålkastare monterade också. Synd.
robert pentén
han hade orignal liggandes i kartong som jag fick se, snyggare med dessa som är på :)

priset gick attdiskutera oxo han är inte omöjlig men han vill se att man är seriös och så inte ringa och prata pris utan att ha sett bilen.

12.2 // 192km/h
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
jag vet inte hur bra ljudinspelningen var för det lät inte bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.