|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tjaa! Om jag inte har fel vilket jag mycket möjligen kan ha men kolla iaf att reläet som sitter längst till höger av dom tre som sitter längst uppe på torpedväggen knacka lite försiktigt på det om bilen dör direkt då bör du byta det för det är huvudrelät, kostar ca: 180kr på BMW, och så kan du kolla att t.ex alla slang är hela, min slang till tomgångsventilen var trasig då gick han riktigt kasst när den blev varm. Det sitter fram på vänster sida om motorn. | |
| oki ska mäta den då | |
| om det är ett relä som är kass så är det till 99% en kallödning som du enkelt lödar om! | |
| hittade ett fel nu! rotorn ä sprucken men få se om d är det när jag får tag på en ny! ingen hade ju en sån hemma på hyllan | |
|
Skulle det inte vara rotorn, så kolla så att kontakten till luftmassemäteren inte glappar. Glapp där betyder att den går på nödprogram och varvar då inre mer än tongång. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Men dog inte bilen såfort den blev varm?, i så fall kanske luftmassemätaren inte är problemet. Frågan är om problemet har med värmen eller tiden att göra?, ser det som en viktig utgångspunkt. |
|
| den startar för d mesta när den är kall! den går kasst som fan skjuter å eldar ur röret en bra stund! svart ryker som fan så soppa får den i mängder! d stinker bensin om den sen går den hyfsat en stund tills den blir normal varm! då dör den precis som nån vrider av tändningen! misständningar å d beror antagligen på rotorn! men d måste va nå mer fel! får ny rotor imorrn! motorlampan lyser i bilen! vet ej om man kan koppla upp en så pass gammal bil å få nån felkod? | |
| Jag tänker på tempgivaren, den blåa kontakten som sitter i insuget, kontrollera motståndet i den, ger den fel värde kanske motorn får för mycket bensin helatiden och när den blir varm sedan (normalvarm) så dränks bilen helt enkelt då bensintillskottet ska vara 0. Man ska mäta på den med kall och varm motor och motståndet ska variera, kommer ej ihåg vad. | |
| okej! ska kolla det med! skam att inte mekonomen el nån annan kan ha en rotor på lager tycker jag | |
| Hur ser kontaktyorna inuti fördelarlocket ut? Dom brukar ofta vara dåliga, och eftersom locket är dyrt så är det många som inte byter det trots att det börjar bli dåligt | |
| fördelarlocket är nytt va inge större fel på d gamla heller lite mossigt till ettans tändkabel bara | |
| Är fördelarlocket så dyrt? | |
| nja! 837kr på mekonomen är väl lite dyrare än normalt kanske! | |
| Ja, jämfört med locket till M10 som kostar runt 50kr så är det dyrt. Men nu var det ju inte det som var felet här | |
|
Hej kolla så att tändningen verkligen stämmer , genom å strobba .. låter som det är nått med tändningen iaf , eller vevaxel givaren som sitter vid remhjulet |
|
|
ska köra en diagnås på den imorrn hoppas man får fram nån felkod |
|
| halloj! nu verkar bilen funka förutom hög tomgång! gjorde en diagnos idag å fick fram felkod på evakueringsventil för kolfilter till sluten tankventilation kopplade ur kontakten te den givarn sen gick den! nån som vet om man måste ha den el kan man skita i den helt? tack för all hjälp m förslag å så! mvh fredrik | |
|
faloo, eh jag har gjort samma sak! Mitt evakueringsfilter dvs kolkanister som sitter på torpedväggen har något fel för säkring nr 7 (tror jag) gick sönder helatiden (tank, temp, varvtal). Jag mätte ström men lyckades aldrig konstatera felet så jag satte i en ny 20Amp säkring istället för 7,5 och startade upp lite snabbt och körde lite det började ryka om kolkanistern så då visste jag att felet låg där. Jag kopplade loss kontakten och har kört mer än 1000mil sedan dess utan problem. Enligt utsago behövs ej den, dess funktion är att rena den bränsle dvs ångorna som ligger i tanken och avdunstar, desto varmare ute desto mer ångor och bilen kan bli mer svårtstartad då, exakt vad min är. Att din dog när den blev varmkörd beror på att temperaturen kommit upp och ångorna blivit stora, såpass stora att bilen kvävs. Konstigt att min bil aldrig stannade efter körning, bara kanske 2-3 gånger vid trafikljus. Jag ska köpa en beggad kolkanister tror jag. |
|
| ja där ser man! har äkt ca 20mil nu utan problem! lite hög tomgång är allt ja märkt. men men ska leta på en ny sån givare sen få se! men ja tackar FRIFART för alla bra förslag å hjälp av felsökning! gott nytt år på er alla | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.