|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Biltemas torkare är faktiskt mycket bra och mycket billigare än andra fabrikat. | |
|
Kan väl säga att jag har lite blandad erfarenhet av Biltemas torkare, vissa jag köpt har blivit hårda och dåliga ganska snabbt. Det sitter ett par Champion på en av bilarna som säkert är 2-3 år gamla, fortfarande ganska mjuka och torkar rätt bra! __________ |
|
|
Vilka av Biltemas torkare passar till E39? Sist jag kollade hittade jag inte några. Min vänstar torkare (innifrån sett) ger ifrån sig ett mycket irriterande ljud (precis som att det är för torrt) när den här i högsta läget. Riktigt jobbigt, och det hjälpte int att byta till nya. |
|
Gemini__ |
Kan rekommendera Biltemas "Flat blade", väldigt effektiva/prisvärda. Passar trots att anslutningen på torkararmen är "felvänd". |
|
Bytte gummi (BOSCH) hos hovmeken igår och det var gjort på mindre än 5 min. 275 pix och funkar utmärkt. Den enda nackdelen jag kan se är att metallhållaren är densamma och att de ev skavanker med avskavd färg eller så som finns blir ju kvar. Har kostat på en slipning av vindrutan för att bli av med sveprepor efter torkarna och måste säga att det blev till belåtenhet. Lade på en Glastec efteråt så nu kommer det inte att gå åt många droppar spolarvätska i vinter! God Jul /Pane |
|
|
Var på Biltema igår och tittade på Flat blade-bladen men de ser inte ut att passa alls (till E39). Ni som har lyckats med det, vilket artikelnummer använde ni? sirus: Du har rätt om att Bosch-bladet är lite hårdare och låter mer. Utan Rain-X skulle det nog inte fungera så bra, men med Rain-X på rutan är de tämligen tysta. Sedan är vinkeln mot vindrutan väldigt viktig. Har man fel vinkel kan torkare tom hoppa. //Alex |
|
Gemini__ |
Från Mugges blogg, se 2007-06-13: Länk |
Transocean |
Tycker inte Temas flatblade är så bra, torkar fint åt det ena hållet...upp och inget åt det andra...har kanske något med vinkeln att göra men den gamla originaltorkaren fungerar ju åt bägge håll med samma vinkel så... |
|
Mugges blogg gäller en E34, inte samma fäste på E39 (inte min -99a i alla fall) Jag fick dit ett av Biltemas flatblade så här: Länk Inte snyggaste skruven men jag tog det jag hade till hands. Bort med all plast tills bara torkararmen är kvar. __________ |
|
Gemini__ |
Ok, då ber jag om ursäkt. Då både min E34 och E38 har denna konstruktion antog jag, felaktigt, att det ser likadant ut på en E39. Förklara gärna hur det ser ut på E39:an. |
|
Jag har oxå Bosch torkarblad på min e39, dom första gick bara typ 3mån sen va dom helslut då åkte jag tillbaka och klaga och fick en ny uppsättning men nu efter typ 3,5mån är dom lika slut,så nu blir det en resa till för köper jag torkarblad för 450kr som mekonomen tar för dom då ska dom väl faan hålla ett år ialla fall.. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Möjligt att Biltemas passar till äldre E39, har dock inte hittat nåt till min '03. Dock har jag inte haft några problem med kvaliteten. Det där med vinkeln låter som nåt som kan ha med missljudet på min vänstra torkare. Hur går man till väga för att "vinkla om"? Mervåldsprincipen? Och det där med slipning av rutan lät intressant! Vad går en sån på? Gör man det hos glasmästaren? |
|
| BMW original och Mekonomen är ungefär lika dyra. Så för mig blev det original... | |
| Original här med! | |
|
Jag köpte nya torkarblad till min E39 hösten 2006 från Länk och de funkar fortfarande. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Freddan101: Slipning av rutan och även strålkastarna gjorde jag hos vår lokale Ditec verkstad. Det kallas även "Dr. Headlamp" hos bilvårdsfirmorna. Jag fick betala 900 för vindrutan och sen la de på en Glastec på vindrutan och främre sidorutorna för 500. Jag är helnöjd iaf. /Pane |
|
|
Orginal var billigare än mekonomen sist jag kollade, men byt bara gummit som förslaget ovan. lätt och enkelt. Men vänta ett tag innan ni klipper av den (både hö/vä är lika lång när ni köper) medans den ena är kortare på bilen, efter att dragit lite i den vid montering krymper den. Risk att den blir för kort annars. det går på 200-300 kr att byta gummin och de har iaf för mig hållit i ca. 3500 mil/byte, vilket jag betvivlar andra märken gör, iaf erfarenheter jag haft innan mina BMW'n men det är ju några år sedan. /Christian Länk |
|
|
Självklart chrisod är orginal billigare än mekonomen på 2 helt olika produkter. Refill gummi och torkarblad hamnar lite olika i pris då armen på e39 är lite special. men jag skulle gissa att om du kollar på exakt samma produkt så hamnar orginal över prismässigt eller?? kan tänka mig att en stötdämpare hos mekonomen är dyrare än en fjäder hos OEM också /Chsristian |
|
|
Schrillen Original är faktiskt billigare än Mekonomen, exakt(?) samma produkt, i alla fall när jag jämförde för två veckor sen. Björn |
|
|
Japp, ersattsgummi var när jag köpte billigare hos BMW än hos mekonomen. Jag har aldrig pratat om annat än bara gummit, har aldrig bytt annat än bara gummit på mina E39:or /Christian Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.