|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Det var inte länge sedan vi pratade om torkare till e34 men nu gäller det till e39! Innan jag skulle köpa org. så vill jag testa andra blad! Och eftersom e39 har lite annorlunda infästning till torkare så passar inte alla. Först skulle jag vilja testa dessa flat blade som är bara i gummi och eftersom ingen har testat biltemas flat blade så köpte jag sådana men tyvär är dom för bredda i själv infästningen så dom går bort! Vilka torkare har ni inhandlat till era e39:or? Tips och även priser? Och finns det flat blade till e39? och hur fungerade dessa ni köpt? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar | |
|
Hej, E39:an har ju en ganska speciell infästning för torkaren som gör att ganska många märken går bort. För mig slutade till sist med ett orginalkit, men det är verkligen löjligt dyrt. Alternativ kan man ju bara köpa gummilisten hos BMW och trä på det själv, billigare men ganska pilligt. Jag var på förra bilen nöjd med Biltemas premiumblad med ett vattenavstötande grafitlager. Fick dock inte på dem på BMWn. /Micke |
|
|
vad kostade dessa till e39? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Tror jag gav 650 spänn för två fram och en bak. Jag gissar att fronttorkarna gick på ca 425. Biltemas två front ligger väl runt 130 tillsammans. /Micke |
|
|
Gummibladen kostar runt 80 till 100 kr styck fram tror jag. Har glömt exakta beloppet. /M |
|
|
Jag följde en länk här på forumet och hamnade på en site som heter nyatorkarblad (eller liknande). 465:- inkl. porto, 3 dagars lev. tid och faktura. Passar perfekt. gorth |
|
| Köpte precis gummibladen på BMW, 270:- för två stycken. | |
|
Väcker tråden lite, tacksam för ev snabba tips. Har fått blad med plasthölje (istället för stålskena?) från Nyatorkarblad.se. Min fråga: man ska/kan inte flytta över stålskenorna från original? Det verkar som att det ska fästas med medföljande plasthölje som bladen ligger i? Skippa stålet allstå? Bekräfta gärna om ni har monterat dessa REFILL från NYATORKARBLAD.SE Mvh: Zoltan |
|
| Jag har köpt Bosch torkarblad som passar rakt av. Kommer tyvärr inte ihåg Bosch nummer på förpackningen. | |
|
OK, men nu gick jag på reklamen på denna site. Trico är bra märke, men sk. Refill har jag aldrig provat. Någon annan som testat dessa Trico REFILL från nyatorkarblad.se? Mvh: Zoltan |
|
|
Kan meddela att jag monterade de UTAN stålskena. Kapade de till önskad längd först. Kanonblad! Bättre än original (nya) jag köpt till den andra E39:a jag har. Tysta o torkar soperent! Mycket smidig o lätt montering! (Att man sedan får pengar över till en kasse bärs är inte heller fel!:) Mvh: Zoltan |
|
Gemini__ |
Bra att det fungerar bra. Är det spoiler på dessa blad du köpte, alltså ser de ut som originaltorkarn på ett ungefär? Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Ahh, ser nu att det var enbart nytt gummi du köpte. Prisvärt iaf. |
|
Japp, gummi i nåt fiffigt plasthölje som man skjuter in i torkarbladhållaren istället för originalgummit. Ruskigt tyst torkning även vid lite smådugg. Lite mer pill än att köpa original, men det tog en kafferast att montera de... Mvh: Zoltan |
|
|
När jag söker med regnr på Nyatorkarblad.se får jag upp "Torkarblad till BMW 5 Serien (E60, E61) (Knappfäste)" men den passar väl inte på min E39 -01 ? Söker man på märke och modell får jag upp "1 par refill till BMW 5 Serien (E39) 1996-2003" Vill ju ha den nya sortens torkarblad. ___ 530iA M-sport Touring -01 Länk BMW CS 06798 |
|
|
köpte mina på mekonomen passa perfekt och bra kvalitet! men kommer inte ihåg vad det kostade, men har för mig ca 450 kr för båda fram. Bmw 530d touring-99 |
|
|
Det är tyvärr bara orginal eller Bosch 539D som passar på e39. det går med refillbladen också men om man bara vill klicka dit så är det bara dom som gäller 515.- kostar dom efter prisuppdat. skulle inte rekomendera att köpa utomlands då torkarblad nerifrån europa innehåller en annan gummiblandning även om det är Bosch tex. |
|
|
Provat både original (SWF/Valeo) och Bosch och tycker att Boschbladen totalt sett är bättre än original. Bosch väsnas dock betydligt mer men Rain-X brukar tysta ner dem något. Torkarna fram (539) går att få tag i lite överallt, de billigaste som jag ha sett i Sverige finns nog på Eco för ca 450:-. Torkaren bak (H425) är numera slut överallt inklusive Bosch huvudlager vilket tyder på att de kanske inte tillverkas längre. Torkarna inköpta i Tyskland var identiska vad gäller utseendet, mjukhet, artikelnummer mm med de svenskköpta dito så vet inte hur man skulle kontrollera uppgiften om skillnaden i gummiblandningarna. För övrigt betyder Twin att bladet består av två olika gummiskikt. Finns det nya sortens torkarblad utan byglar som passar in på E39? //Alexx |
|
|
Mycket... # Demontering av hela kalaset Om man fäller upp torkararme, skjuter den där spärrflärpen inåt (motsatt håll mot "lock") så glider den faktiskt in mellan arm och fäste och lossnar... Sedan kan man enkelt ta bort torkare (den ramlar loss) och klämma ihop plastfästena så de släpper från hålen på sidan. Dessa hål har stardardstorlek för sån där sidpinne. Det betyder att torkarblad med motsvarande hål i fästet kan passa. # Bladen Och nu till svordomen: Jag gillar Biltemas "flata" torkarblad skarp; art.nr. 58-232...7 (Inte deras Ultra Blade alltså), och tänker nog försöka mig på att fästa dom nästa gång jag skall byta. Med en diskret sprint i ovan nämnt hål borde det gå finfint. och bli snyggt. Jag tycker nämligen orginalet är så jemrans stoooort... spoilers och plastflärpar överallt, åsså packar isen fast i skiten... det händer INTE med de där Biltemabladen... å dom håller... å dom är tysta Hejåhå varsågod att slå. |
|
|
Hörde av en vän på biltillbehörsfirma att E39 blad är mönsterkyddade? Kan det stämma? Känns nästan logiskt eftersom det inte går att hitta budgetblad som passar. Tycker dock att det är konstigt att de skulle vara skyddade, och inte nyare modeller. Har dock lite problem med mina torkararmar, de går bara att lyfta ca 10cm från rutan, och vill ej stanna i uppfällt läge, år de utslitna? Måste väl gå att fälla upp dem ordentligt? Lite trist att inte kunna spara dem när man vet att dom fryser fast dagen efter.. |
|
|
Tyvärr Bosch torkarblad funkade inte riktig för mig till E39. Dyr var dem och fick byta redan efter 4månader. Har provat på 2 bilar med samma resultat. Har ni fått samma bekymmer som jag med Bosch torkarblad? Jag tycker gummin bli hårda efter ett tag användning och det låter illa under användning! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.